Avatar billede alphine Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:46 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

tal udskæring til en tæller

jeg har en variabel

$variabel = 1234567;

så ville jeg gerne have den kom til at se sådan her ud

$array[0] = 1;
$array[1] = 2;
$array[2] = 3;
$array[3] = 4;
$array[4] = 5;
$array[5] = 6;
$array[6] = 7;

altså det jeg gerne vil have er en fuction der deler et tal op i cifre, altså variablen "1234567" ville blive til "1, 2, 3, 4, 5, 6, og 7." som så bliver lagt ned i hver sin skuffe i arrayet.

hvordan kalder jeg sådan en fucktion, hvis den overhovedet existere?
Avatar billede riversen Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:50 #1
<?php
$variabel = 1234567;

$array = "" . $variabel;

for( $i = 0; $i < strlen( $array );$i ++ )
    echo $array[$i] . "<br />";
?>
Avatar billede jara06 Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:56 #2
<?php

    $variabel = 123456;

    $tmp = "". $variabel;

    $array = array();

    for ($i = 0; $i < strlen($tmp); $i++)
    {
        $array[$tmp{$i}] = $tmp{$i};
    }

    echo "<pre>";
    print_r($array);
    echo "</pre>";

?>
Avatar billede riversen Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:56 #3
http://privat.riversen.dk/test.php

så kan du lige se den i funktion
Avatar billede jara06 Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:58 #4
men det er stadig ikke et array ... :)
Avatar billede riversen Nybegynder
05. oktober 2003 - 16:59 #5
jeg er ikke vildt inde i php og hvordan det er bygget op, men i sidste ende er det vel et array af chars ?

iøvrigt siger han intet om, at det skal være et array :-D
Avatar billede riversen Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:00 #6
du har ret i, hvis man siger count( $array ) returnerer den 1
Avatar billede jara06 Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:08 #7
jap. måden du gør det på, returnere bare pladsen i en string.
$test = "oles mor gik en tur i skoven";
echo $test[20]; // vil returnere "i"
echo substr($test, 13, 19); // vil returnere "en tur i skoven"
echo strlen($test); // vil returnere 28

"altså det jeg gerne vil have er en fuction der deler et tal op i cifre, altså variablen "1234567" ville blive til "1, 2, 3, 4, 5, 6, og 7." som så bliver lagt ned i hver sin >skuffe i arrayet<."
pyt. :)

kan stærkt anbefale "PHP Cookbook" fra forlaget O'Reilly til begyndere. Den er godt opslagsværk til næsten alle ting i php.
Avatar billede riversen Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:09 #8
han skrev søreme array :-)
Avatar billede jara06 Nybegynder
05. oktober 2003 - 17:15 #9
husk også, at php er ikke typebestemt. det kommer først i ver 5.
$tst1 = true;
$tst2 = "true";
if ($tst1 === $tst2) { echo "ok1 <br>"; }
if ($tst1 == $tst2) { echo "ok2 <br>"; }
med 3 = tjekker du typen på variablerne. kan være godt i nogle tilfælde :)
Avatar billede alphine Nybegynder
05. oktober 2003 - 23:11 #10
tak for hjælpen riversen... :)
jara der er lige et problem med din den kan ikke retunere mere end en af hver tal hvis tallet f.eks bliver lavet om til 12345677 vil det se sådan her ud

altså det sidste 7tal vil ikke blive vist, men ellers tak, du behøver ikke rette det for min skyld ;)