Avatar billede mfrost Nybegynder
03. oktober 2003 - 23:45 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

simpel rowspan

Ved at indsætte et ekstra 'm' ændres kolonne '12222' sig markant, og cellerne udvider sig ikke længere dynamisk! Hvad går der galt? kan dette undgås?

<table border="1" height=100% width=100%>

<tr>
  <td width=240 rowspan=2 bgcolor=red>rowspan=2</td>
  <td>1</td>
</tr>

<tr>
  <td>2222</td>
</tr>

<tr>
  <td colspan=2>
  mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
  </td>
</tr>

</table>
Avatar billede skovenborg Nybegynder
04. oktober 2003 - 00:21 #1
et meget mærkeligt eksempel - det virker godt nok i Mozilla, men IE laver lort i det.
Hvis man tilføjer endnu et to-tal efter man har tilføjet et m, så er alt som det var før. Mystisk...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. oktober 2003 - 00:22 #2
Det virker lidt forskelligt i forskellige browsere. Det første du skal
gøre er at sætte bredder på dine felter, evt. suppleret med et usynligt
gif-billede i felter, der så under ingen omstændigheder kan blive mindre
en bredden af din gif.
Avatar billede mfrost Nybegynder
04. oktober 2003 - 07:57 #3
Eksemplet er forenklet for at vise kernen af problemet.

Fast bredde eller GIFs løser ikke problemet (så vidt jeg kan se): kolonnen '12222' skal udvide sig automatisk, hvor 'rowspan'-kolonnen har fast længde på 240.

erikjacobsen> kan du vise et eksempel hvor den ønskede effekt er bevaret?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. oktober 2003 - 08:14 #4
Ok, det er den røde der ikke må blive for stor ;)

Kunne du ikke bare lade den øverste række være en <table> for sig selv?
Det er da ikke umagen værd at bøvle alt for meget for en enkelt browsers skyld.
Avatar billede mfrost Nybegynder
04. oktober 2003 - 08:32 #5
erikjacobsen> Mit eksempel er som sagt stærkt forenklet, og en ekstra tabel ville knudre den oprindelige kode en del (som består af mange colspans og rowspans). Vil det virke i øvrigt?

Håbede at årsagen og løsningen var simpel..
Avatar billede roenving Novice
04. oktober 2003 - 10:31 #6
Hvad så med at dele din hovedtabel op i nogle mindre enheder, hvor du så kunne sætte hele tabeller ind i ?-)

-- eller måske sætte en del af dit design (de faste dele) ind i nogle divs og resten i noget tabel ...
Avatar billede mfrost Nybegynder
11. oktober 2003 - 16:12 #7
erikjacobsen> ok. hvis du lige svarer er de 200 point dine. der dukkede jo ikke andre løsninger op :=)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. oktober 2003 - 16:17 #8
Hvis du kan bruge min løsning, så ja, men ikke 200 point - det er aalt for
meget. Hvad var det du kunne bruge?
Avatar billede mfrost Nybegynder
11. oktober 2003 - 16:43 #9
Jeg brugte din løsning "øverste række være en <table> for sig selv". Det krævede lidt omstrukturering af siden, men det virkede fint. Så dit råd var jo godt nok. Det undrer mig bare stadig at en basal html-tag som rowspan stadig kan drille browsere, såsom den nyeste version af IE. Veltjente 200 point - nogen gange må man jo satse.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. oktober 2003 - 16:47 #10
Jeg er uenig mht de 200 point, så jeg hopper bare ud af spørgsmålet.
Gør med dem hvad du vil. Men jeg er da glad for at kunne hjælpe.
Avatar billede mfrost Nybegynder
11. oktober 2003 - 16:51 #11
Ok. tak. men hvordan får jeg mine 200 point igen hvis ingen svarer?
Avatar billede roenving Novice
12. oktober 2003 - 11:31 #12
Hvis du selv svarer ...
Avatar billede mfrost Nybegynder
12. oktober 2003 - 11:35 #13
ok. tak roenving. Var de 200 point noget for dig ? Dit svar lignede jo eriks.
Avatar billede roenving Novice
12. oktober 2003 - 11:41 #14
-- ej, behold du bare dem, jeg står jo ik' li'e og mangler ...