Avatar billede dinodino Nybegynder
02. oktober 2003 - 17:52 Der er 3 kommentarer

Variablenavn der indeholder en variabel ?

Hvordan kan jeg lave en forløkke, hvor "$navn" er en variable, som ruller med $i

Altså: -> $_REQUEST["$navn"].
(Kan man overhovedet bruge en variabel som input til $_REQUEST ?)

Jeg har tidligere brugt nedenstående til at lave flere variabel navne, som ruller med $i, men jeg får det ikke til at virke i forbindelse med $_REQUEST["$var_$i"]

for ($i = 0; ... } {
    $varname = "var_" . $i;
    $$varname = $i * 2;
}

Hvad fa.... gør man ?

Det irriterer mig efterhånden en del, så jeg ofre 150 point på denne.
Avatar billede swaxi Nybegynder
02. oktober 2003 - 18:18 #1
du kan godt bruge en variabel som indeks til $_REQUEST - det er bare et array som alle andre. du kan skrive :

$_REQUEST["var_".$i];
Avatar billede swaxi Nybegynder
02. oktober 2003 - 18:27 #2
det er en god idé at adskille variable og strings med . operatoren - det gør dels din kode mere overskuelig, dels går det lidt hurtigere for parseren at fortolke.
altså :
i stedet for :
    echo "$var";
skriver du :
    echo $var;

i stedet for :
    echo "foo $var";
skriver du :
    echo "foo ".$var;

i stedet for :
    echo "$var[foo]";
skriver du :
    echo $var["foo"];
Avatar billede fangel Nybegynder
02. oktober 2003 - 19:22 #3
swaxi => og når man bliver bedre kender man forskellen på ' og " (enkel og dobbel 'knyf')

Morten