Avatar billede faetter_br Nybegynder
01. oktober 2003 - 15:10 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Validering af variabelt antal selectboxe

Jeg har nedenstående funktion til at checke for, og den samme værdi optræder i mere en 1 af et variabelt antal selectboxe.

Problemet er, at den ikke virker, når antallet af selectboxe kommer over 10.

function tjek(frm) {
temp = ",";
for (i = 0; i < frm.elements.length; i++) {
if (frm.elements[i].type.indexOf("select") == 0) {
val = frm.elements[i].options[frm.elements[i].selectedIndex].value;
if (temp.indexOf("," + val) != -1) {
alert("Du må ikke vælge den samme værdi i to selectbokse!");
return false;
}
temp += "," + val;
}
return true;
}

Se eventuelt: http://www.eksperten.dk/spm/300031

På forhånd tak...
Avatar billede skovenborg Nybegynder
01. oktober 2003 - 15:28 #1
har du et link hvor man kan se hvad du gør? Altså siden hvor du bruger scriptet.
Avatar billede faetter_br Nybegynder
01. oktober 2003 - 15:33 #2
Nej, desværre det ligger ikke offentligt..

Men jeg har en række selectboxe, hvori der står nogle værdier. Hvis en af disse værdier er lig med en anden værdi i en anden selectbox, kommer den med alerten. Bare ikke når værdierne er højere en 10. Altså når der er mere end 10 selectboxe...
Avatar billede skovenborg Nybegynder
01. oktober 2003 - 16:24 #3
okay, det bare fordi jeg ikke selv kan se den fejl du nævner. Scriptet begrænser sig heller ikke umiddelbart til 10 select-bokse. Så jeg tænkte fejlen lå et andet sted.
Avatar billede roenving Novice
01. oktober 2003 - 17:04 #4
-- nu har jeg testet din maskine, og den svarer helt korrekt ved 12 dropdowns !-)

-- så som skovenborg angiver må der være andre fejl !-)
Avatar billede faetter_br Nybegynder
02. oktober 2003 - 15:29 #5
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>
<head>
<title></title>
</head>

<body>

<script>
function tjek(frm) {
temp = ",";
for (i = 0; i < frm.elements.length; i++) {
if (frm.elements[i].type.indexOf("select") == 0) {
val = frm.elements[i].options[frm.elements[i].selectedIndex].value;
if (temp.indexOf("," + val) != -1) {
alert("Menupunkterne må ikke have den samme værdi");
window.event.returnValue=false;
return false;
}
temp += "," + val;
}
return true;
}
</script>

<table cellpadding="2" cellspacing="0"  class="border" width="100%">
<form action="" method="post" name="menuform" onsubmit="tjek(this);">

<tr><td></td>
<td>7</td>

<td align="center">
<select name="nyraekkefolge[]" class="input" style="width: 35px;">
<option value="1"selected>1</option><option value="2">2</option><option value="3">3</option><option value="4">4</option><option value="5">5</option><option value="6">6</option><option value="7">7</option><option value="8">8</option><option value="9">9</option><option value="10">10</option><option value="11">11</option><option value="12">12</option><option value="13">13</option>
</select>
</td>
</tr>
<input type="hidden" name="level_id[]" value="7">

<tr><td></td>
<td>2</td>

<td align="center">
<select name="nyraekkefolge[]" class="input" style="width: 35px;">
<option value="1">1</option><option value="2"selected>2</option><option value="3">3</option><option value="4">4</option><option value="5">5</option><option value="6">6</option><option value="7">7</option><option value="8">8</option><option value="9">9</option><option value="10">10</option><option value="11">11</option><option value="12">12</option><option value="13">13</option>
</select>
</td>
</tr>
<input type="hidden" name="level_id[]" value="2">

<tr><td></td>
<td>3</td>

<td align="center">
<select name="nyraekkefolge[]" class="input" style="width: 35px;">
<option value="1">1</option><option value="2">2</option><option value="3"selected>3</option><option value="4">4</option><option value="5">5</option><option value="6">6</option><option value="7">7</option><option value="8">8</option><option value="9">9</option><option value="10">10</option><option value="11">11</option><option value="12">12</option><option value="13">13</option>
</select>
</td>
</tr>
<input type="hidden" name="level_id[]" value="3">

<tr><td></td>
<td>4</td>

<td align="center">
<select name="nyraekkefolge[]" class="input" style="width: 35px;">
<option value="1">1</option><option value="2">2</option><option value="3">3</option><option value="4"selected>4</option><option value="5">5</option><option value="6">6</option><option value="7">7</option><option value="8">8</option><option value="9">9</option><option value="10">10</option><option value="11">11</option><option value="12">12</option><option value="13">13</option>
</select>
</td>
</tr>
<input type="hidden" name="level_id[]" value="4">

<tr><td></td>
<td>5</td>

<td align="center">
<select name="nyraekkefolge[]" class="input" style="width: 35px;">
<option value="1">1</option><option value="2">2</option><option value="3">3</option><option value="4">4</option><option value="5"selected>5</option><option value="6">6</option><option value="7">7</option><option value="8">8</option><option value="9">9</option><option value="10">10</option><option value="11">11</option><option value="12">12</option><option value="13">13</option>
</select>
</td>
</tr>
<input type="hidden" name="level_id[]" value="5">

<tr><td></td>
<td>6</td>

<td align="center">
<select name="nyraekkefolge[]" class="input" style="width: 35px;">
<option value="1">1</option><option value="2">2</option><option value="3">3</option><option value="4">4</option><option value="5">5</option><option value="6"selected>6</option><option value="7">7</option><option value="8">8</option><option value="9">9</option><option value="10">10</option><option value="11">11</option><option value="12">12</option><option value="13">13</option>
</select>
</td>
</tr>
<input type="hidden" name="level_id[]" value="6">

<tr><td></td>
<td>1</td>

<td align="center">
<select name="nyraekkefolge[]" class="input" style="width: 35px;">
<option value="1">1</option><option value="2">2</option><option value="3">3</option><option value="4">4</option><option value="5">5</option><option value="6">6</option><option value="7"selected>7</option><option value="8">8</option><option value="9">9</option><option value="10">10</option><option value="11">11</option><option value="12">12</option><option value="13">13</option>
</select>
</td>
</tr>
<input type="hidden" name="level_id[]" value="1">

<tr><td></td>
<td>8</td>

<td align="center">
<select name="nyraekkefolge[]" class="input" style="width: 35px;">
<option value="1">1</option><option value="2">2</option><option value="3">3</option><option value="4">4</option><option value="5">5</option><option value="6">6</option><option value="7">7</option><option value="8"selected>8</option><option value="9">9</option><option value="10">10</option><option value="11">11</option><option value="12">12</option><option value="13">13</option>
</select>
</td>
</tr>
<input type="hidden" name="level_id[]" value="8">

<tr><td></td>
<td>9</td>

<td align="center">
<select name="nyraekkefolge[]" class="input" style="width: 35px;">
<option value="1">1</option><option value="2">2</option><option value="3">3</option><option value="4">4</option><option value="5">5</option><option value="6">6</option><option value="7">7</option><option value="8">8</option><option value="9"selected>9</option><option value="10">10</option><option value="11">11</option><option value="12">12</option><option value="13">13</option>
</select>
</td>
</tr>
<input type="hidden" name="level_id[]" value="9">

<tr><td></td>
<td>10</td>

<td align="center">
<select name="nyraekkefolge[]" class="input" style="width: 35px;">
<option value="1">1</option><option value="2">2</option><option value="3">3</option><option value="4">4</option><option value="5">5</option><option value="6">6</option><option value="7">7</option><option value="8">8</option><option value="9">9</option><option value="10"selected>10</option><option value="11">11</option><option value="12">12</option><option value="13">13</option>
</select>
</td>
</tr>
<input type="hidden" name="level_id[]" value="10">

<tr><td></td>
<td>11</td>

<td align="center">
<select name="nyraekkefolge[]" class="input" style="width: 35px;">
<option value="1">1</option><option value="2">2</option><option value="3">3</option><option value="4">4</option><option value="5">5</option><option value="6">6</option><option value="7">7</option><option value="8">8</option><option value="9">9</option><option value="10">10</option><option value="11"selected>11</option><option value="12">12</option><option value="13">13</option>
</select>
</td>
</tr>
<input type="hidden" name="level_id[]" value="11">

<tr><td></td>
<td>12</td>

<td align="center">
<select name="nyraekkefolge[]" class="input" style="width: 35px;">
<option value="1">1</option><option value="2">2</option><option value="3">3</option><option value="4">4</option><option value="5">5</option><option value="6">6</option><option value="7">7</option><option value="8">8</option><option value="9">9</option><option value="10">10</option><option value="11">11</option><option value="12"selected>12</option><option value="13">13</option>
</select>
</td>
</tr>
<input type="hidden" name="level_id[]" value="12">

<tr><td></td>
<td>13</td>

<td align="center">
<select name="nyraekkefolge[]" class="input" style="width: 35px;">
<option value="1">1</option><option value="2">2</option><option value="3">3</option><option value="4">4</option><option value="5">5</option><option value="6">6</option><option value="7">7</option><option value="8">8</option><option value="9">9</option><option value="10">10</option><option value="11">11</option><option value="12">12</option><option value="13"selected>13</option>
</select>
</td>
</tr>
<input type="hidden" name="level_id[]" value="13">

<tr>
<td align="center" colspan="3"><br>

<input type="Submit" value="Opdater" class="knap"><br><br></td>
</tr>
</form>
</body>
</html>

Hvis jeg skifter den første selectboks til værdien 13, og skifter selectboks nr. 13 til værdien 1, så alerter den.

Hvis jeg skifter værdien i selectboks nr. 1 til værdien 4, og skifter nr. til til 1, så fejler den ikke.

Hvis i har andre forslag til at lave samme funktionalitet, modtages de gerne..
Avatar billede skovenborg Nybegynder
02. oktober 2003 - 16:17 #6
Hov, du må ikke kalde alle dine selectbokse for nyraekkefolge (og slet ikke med '['). Prøv lige at lave navnene om og se om det ikke skulle hjælpe.
Avatar billede roenving Novice
02. oktober 2003 - 21:20 #7
Du checker ikke grundigt nok ?-)

Hvis du søger efter ,1 efter du har indlagt en ,10 vil der jo være et match, så din kode skal skrives om til:

<script type="text/javascript"><!-- husk at fortælle browseren hvilket script-sprog! -->
function tjek(frm) {
temp = ",";
for (i = 0; i < frm.elements.length; i++) {
if (frm.elements[i].type.indexOf("select") == 0) {
val = frm.elements[i].options[frm.elements[i].selectedIndex].value;
if (temp.indexOf("'"+val+"'") != -1) {
alert("Menupunkterne må ikke have den samme værdi");
window.event.returnValue=false;
return false;
}
temp += ",'" + val + "'";
}
return true;
}
</script>
Avatar billede faetter_br Nybegynder
08. oktober 2003 - 10:16 #8
hvis du smider et svar roenving, så får du din velfortjente points
Avatar billede roenving Novice
12. oktober 2003 - 13:38 #9
Undskyld ventetiden ...
-- og velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
14. oktober 2003 - 03:24 #10
-- og tak for points ;~}