Avatar billede lub Nybegynder
29. september 2003 - 13:30 Der er 9 kommentarer

Word 2002 - print: transparent billede

Hej,
jeg har en sag, hvor jeg har et logo og en tekst som ét billede gemt som WMF (Windows Meta File). Det er et billede der er lavet i Paint Shop Pro der er konviteret til WMF. Derefter skal man kunne placere billedet i et evt. tabel hvor en baggrundsfarve er f.eks. mørk grøn.

Det vansklig ved denne sag er at når jeg har placeret min WMF-fil i Word 2002 i Win XP, kan man se i print delen at der et hvidt kant på logoet - selvom den burde have været gennemsigtigt.
Så vidt jeg ved når man placere et WMF-filformat i Word 2002, skal man ikke regne med det man ser på skærmen men mere på print-versionen.

Mit eneste fortvivlede spørgsmål lyder på, kan det have noget at gøre med hvordan ens printer er indstillet - at den printer lidt skævt så der kommer en hvid kant i hele logoet?
Jeg tvivler på at det kan have noget at gøre på hvordan billedet er konviteret - altså fra JPG til WMF.

Selvom denne sag kan virker lidt uforstående, håber jeg har forklaret det klart.
LUB
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. september 2003 - 13:47 #1
De eneste format der kan klare transperans er gif, Du skal have dit VMF billede gennem et billedbehandlingsprogram, gemme som gif med transparens
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. september 2003 - 13:48 #2
Paint shop pro kan gøre dette, ligesom photoshop.
Avatar billede lub Nybegynder
29. september 2003 - 14:03 #3
Hej [bufferzone],
ja - lyder meget enkelt. Problemet er bare at så snart man lægger billedet ind i Word 2002 på en tabel der er farvet som baggrundsfarve og når den bliver printet ud, får den stadig disse hvide kanter omkring logoet. Og det skal den ikke have.
Det er mening at med dette logo at man kan placere den uanset hvor på en Word dokument at den tilpasser til hvilken som helst baggrund - altså et transperant billede.

Det har jeg skam prøvet - altså at lave den til GIF. Resultatet viser stadig en hvid kant omkring logoet.

Kan du også forklar hvordan Words clipart er lavet i - hvilken format?

LUB
Avatar billede jkrons Professor
29. september 2003 - 15:47 #4
De fleste ClipArts der følger med Officepakken er i dag (XP) WMF format.
Avatar billede jkrons Professor
29. september 2003 - 15:49 #5
Er din baggrund gennemsigtig inden kovertering til WMF? Eller er den hvid? Hvis det sidste er tilfældet kan du ikke komme af med det hvide i Word, da den ikke ved hvad gennemsigtighed er.
Avatar billede lub Nybegynder
29. september 2003 - 16:19 #6
Hej [jkrons],
okaj - det var også det jeg gik udfra at de cliparts var i WMF.

Logoet er i GIF hvor den er gennemsigtigt og derefter er den konviteret til WMF.

Problemet er når den printes ud viser der stadig en hvid kant omkring. Min udmiddelbart forklaring er enten kan det skyldes af printeren(s indstilling) eller logoets mange nuancer (sort, grå og hvid).
Jeg har prøvet at tage nogle af de lyse grånuancer væk, så den bliver mere 2-3 farvet. Selvom logoet skal betragtes i s/h, må den ikke være al for 2 farvet da den kan se for pixel ud - og så en lille størrelse.

LUB
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. september 2003 - 17:49 #7
Du får hvide kanter om logoet fordi du har gemt som transperant gif til bundfarven hvid, Du skal gemme som transperent gif til den rigtige bundfarve.

Hvordan du gør det i psp ved jeg ikke, men i photoshop kan du vælge bundfarven når du gemmer til web, hvis du har hex koden kan den indtastes, så farven bliver helt præcis
Avatar billede jkrons Professor
29. september 2003 - 22:36 #8
bufferzone-> lub har faktisk ret i, at de WMF der ligger som cliparter transparente uanset hvilken bundfarve du vælger - men jeg må tilstå at jeg ikke har haft held med selv at gøre det samme.
Avatar billede lub Nybegynder
30. september 2003 - 09:50 #9
Hej [bufferzone],
de logoer jeg snakker om er i WMF-format. Sagen er at de er i forvejen gennemsigtigt og at de kan scaleres i det ønsket størrelse. Problemet lægger dog når de skal betragtes som 'drag-'n-drop' logoer til f.eks. Word dokumenter, Powerpoint, brochure, print o.s.v. Og det er næsten umuligt at lave til alle slags formatter til én fil. Derfor er de WMF-filer mest beregnet til Word, hvor folk kan tage det ønsket logo og placere i en farvet baggrund.

Så vidt det vides ved man at når man konvitere en fil i flere gange ødelægges den sin komprimering. Jeg har derfor prøvet at finde en enkelt løsning til denne indviklet sag.

[jkrons]: Mit foreslag ville være at erstatte logoets lysteste farver (så som lysgrå) bliver erstattet til det bestemte skabeloner af farver (der er 20 temafarver der høre til tre forskellige størrelse af logoer). Og derved spare man ved både tid og ressourcer - og så bliver den heller ikke beskadet af antal gange komprimering.
Så er det bare op til hvordan printeren udskriver resultatet - desværre er der ikke nogen løsning på, indtil videre.

LUB