Avatar billede onlineman Nybegynder
26. september 2003 - 15:12 Der er 3 kommentarer

Ny webpage hver måned - udtræk fra db!

Jeg mangler hjælp til følgende:

Hver måned på et endnu ikke bestemt tidspunkt skal en webpage udskiftes med en ny webpage og oplysningerne skal trækkes fra mysql.

Først er det vel noget med, at få fat i datoen og hvis den er lig med den angivne dag skal skal 1. webpage id (1.række i mysql) udtrækkes fra db -og VIGTIGT: websiden skal fortsat vises indtil det næste skifte skal finde sted - d.v.s., at det altså ikke bare er den angivne dag siden skal vises, men hele måneden!

Næste gang datoen rammes skal 2. webpage id (2. række i mysql) udtrækkes fra db o.s.v. Hvis der således er f.eks. 12 websider id´er i db vil det tage et helt år, at få alle vist. Såfremt der ikke er flere websider - end de 12 i db -skal den 13. måned resultere i, at webpage id nr. 1 (1. række i mysql) vises igen! Altså skal der startes forfra!

Hvordan skal dén scriptes!? Håber på hjælp selvom jeg ikke selv har bidraget med noget PHP - skyldes, at jeg løber ind i problemer allerede med fra starten!
Avatar billede jakoba Nybegynder
26. september 2003 - 15:20 #1
Det nemmeste er vel at give dine rækker i tabellen et felt der er nummeret på den måned den side skal vises.

Så kan du gå direkte fra dato til netop den webside:

  $maanedsnr = date( "j" );  // nummeret på den måned vi er i.
  $sql_kommando = "
      SELECT *
      FROM  dintabel
      WHERE maanedsnrfelt = $maanedsnr
  ";
  // så henter du blot websiden på den måde hvergang siden skal vises.

mvh JakobA
Avatar billede onlineman Nybegynder
26. september 2003 - 15:34 #2
JakobA> Tak for det hurtige svar! Ja, den mulighed er jo egentlig indlysende - den havde jeg slet ikke tænkt på!! Men det løser alligevel IKKE helt problemet! Jeg ville nemlig gerne have muligheden for, at putte f.eks. 12 nye websider i db - på denne måde ville jeg nu have "visning" i 24 måneder! Efter din model kan jeg vel kun have 12 måneder??
Avatar billede jakoba Nybegynder
26. september 2003 - 15:39 #3
Ok så kompletterer vi den:

    $startaar = 2003;
    $aarnr = date( "y" );
    $offset = ($aarnr - $startaar) * 12;
    $maanedsnr = date( "j" );  // nummeret på den måned vi er i.
    $maanedskode = $maanedsnr + $offset;
    $sql_kommando = "
        SELECT *
        FROM  dintabel
        WHERE maanedsnrfelt = $maanedskode
    ";
    // så henter du blot websiden på den måde hvergang siden skal vises.