Avatar billede bullet Nybegynder
27. december 2000 - 23:55 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

W2K Active Directory og ADSL

Jeg har 3 stk. W2K Adv. servere, en cybercity 2 MBit ADSL forbindelse og nogle klienter. Jeg vil gerne bruge en server til at hoste website via IIS5 og en server som proxy/firewall. Jeg kan godt sætte LAN\'et op, når jeg sætter routeren direkte i min hub, men så har jeg ikke megen sikkerhed. Jeg kan også godt installere active directory på min første domain controller, men lige så snart jeg vil tilføje flere DC\'er til active directory, for jeg en fejlmedelse at domain\'et ikke kunne findes. Jeg for også nogle DNS netlogon fejl på den første DC. Jeg tror at der er fejl i opsætningen af min interne DNS server, men jeg er ikke helt sikker på hvordan man sætter denne op. Findes der ikke nogen som har eller kan give en grundliggende step by step guide til opsætning af et sådan netværk.
Avatar billede toranaga Nybegynder
28. december 2000 - 11:28 #1
Smid et ekstra netkort i en af maskinerne og kør så Internettet ind i den i det ene netkort. Det andet netkort kobles til dit LAN. Brug evt. Windows\' egen Internet connection sharing eller et eksternt program som f.eks. Winroute Pro til at styre delingen. Så har du nu muligheden for at bruge maskinen som Firewall, afhængig af software og opsætning. Ang. Active Directory, ja så ved jeg ikke hvad du vil bruge det til, men det kan jeg ikke hjælpe dig med.
Avatar billede bullet Nybegynder
28. december 2000 - 16:36 #2
Jeg har haft/har to netkort i den ene server, og prøvet at lave forbindelse mellem disse to netkort, ved at bruge Gateway IP adresser, som fra det ene netkort(LAN) peger på det andet netkort(WAN). Dette virker ikke helt efter hensigten da jeg ikke kan pinge denne server fra en anden server/klient.

Internet Connection Sharing bruges så vidt jeg ved kun til W2KPro og WinME, hvis man f.eks har et modem sat på en PC, så man kan dele denne opkobling i et LAN.

Jeg har ikke prøvet Winroute Pro, men jeg har prøvet MS ISA RC-1 server (Internet Security and Acceleration server), men denne kræver også at man har sat Active Directory rigtigt op.

Jeg vil gerne bruge/prøve Active Directory, da jeg har flere servere og klienter, og det derfor skulle blive meget lettere at holde styr på  forskellige ressourcer. Men problemet er netop at det lader til at Active Directory SKAL bruge en RIGTIG DNS server, med en hel klasse af IP adresser???.

Jeg sender en flaske god rødvin til den som har den helt rigtige løsning.

Jeg er nok også lidt doven, for jeg har faktisk hele W2K server resource kittet, men jeg gider bare ikke læse en hel masse først.
Avatar billede asdl Praktikant
29. december 2000 - 11:44 #3
Internetdeling :
Da du har 2 netkort i din maskine, skal du blot dele det ene netkort der er koblet til din route, den kommer dog med en meddelse om den giver det andet netkort IP.ADR.192.168.0.1 det skal du blot ændre til din lokal IP.ADR. og de andre maskiner skal blot sættes op til at gateway dit lokal netkort.
Det virker på alle W2K maskiner, og hvad angår firewall kán jeg sige jeg bruger Norton Firewall 2000 det kør fint..
Avatar billede bullet Nybegynder
29. december 2000 - 16:38 #4
Hvad mener du helt præsist med at dele det netkort som ADSL routeren er forbundet med? Er det selve TCPIP forbindelsen til netkortet der skal deles? Hvis det er det, så er det jo\' det samme som TORANAGA har skevet, d.v.s. at man bruger et proxy program til at styrer delingen af et LAN netkort/forbindelse.

Min LAN IP konfiguration ser sådan ud:

ADSL LAN IP : 192.168.0.1
server1 LAN netkort1 (til ADSL routeren) : 192.168.0.2
server1 LAN netkort2 (til HUB) : 192.168.0.3
server2 LAN netkort1 (DHCP) : 192.168.0.4
server3 LAN netkort1 : 192.168.0.5

Vil det sige at min server1-netkort2(192.168.0.3) bliver gateway for de andre serever/klienter?

Og hvordan laves entrys i DNS server, og på hvilken server er det mest hensigtsmæssigt at denne er installeret?
Avatar billede asdl Praktikant
29. december 2000 - 17:50 #5
Du har muligheden for at mærkere Internet share under det pågældende netkort du har koblet til din ASDL LAN.

Jeg vil nok sige at du burde benytte DNS/DHCP på din main Server der binder både Intra/Internettet sammen. Det gør at adgangen til dine andre server nemmer, for både klient m.v.
Jeg kan dog ikke se hvad du skulle bruge en Proxy til andet det er tilgode for dine lokal bruger, hvilket jeg ikke mener er nødvendigt.

Så vidt jeg huske er det bedre på denne måde.

ASDL LAN IP : 192.168.0.1
server1 LAN netkort1 (Gatway til ADSL routeren) : 192.168.0.2
server1 LAN netkort2 (DNS/DHCP - HUB ) : 192.168.0.3
server2 LAN netkort1 : 192.168.0.4
server3 LAN netkort1 : 192.168.0.5

Men jeg kan jo som andre godt tag fejl :-)

Avatar billede bullet Nybegynder
11. januar 2001 - 03:43 #6
Jeg har nu sat Winroute Pro op, og det virker fint nu. Jeg kan dog stadig ikke få Active Directory til at tilføje flere DC\'er i mit domain og DNS er stadig ikke sat helt rigtigt op. Derfor giver jeg toranaga 100 point for at hjælpe med Winroute og asdl 100 point for general netværkshjælp.
Avatar billede bullet Nybegynder
11. januar 2001 - 03:46 #7
hvad fanden skete der med jeres points, hvordan skal jeg give jer jeres points????