Avatar billede summersun Nybegynder
17. september 2003 - 19:32 Der er 26 kommentarer

PHP vs Webcam

er det muligt med noget php kode at aflæse et webcam og så outputte billedet i en browser?

og i så fald hvordan...

altså det skal enten være sådan at man streamer eller at man gemmer et billede hvert 2 sek f.eks...

ved udmærket godt hvordan jeg displayer et billede efter er blevet gemt..

så som sagt, jeg skal vide om jeg kan få et php script til at aflæse cammet ;)
Avatar billede TRoXa Novice
17. september 2003 - 19:35 #1
det kan ikke lade sig gøre. Men du kan selvfølgelig køre et webcam program der uploader billederne til din side og så med php håndtere billedet på den måde du ønsker at håndtere det :)
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2003 - 19:35 #2
Du kunne også blot benytte et program som ConquerCam til opgaven?
Avatar billede TRoXa Novice
17. september 2003 - 19:37 #3
man kunne selvfølgelig også gå hen og lave det mere advanceret ved at lave et program i delphi, c++, vb eller noget andet, som kunne modtage kald fra php vha fsocks og sådan, men æhmm .. så er vi ude i det extreme :P
Avatar billede summersun Nybegynder
17. september 2003 - 19:38 #4
ved godt der findes andre programmer... det er ikke det jeg er interesset i..
jeg interesseret i selv at lave et script som kan gøre det....

og hvis det ikke er muligt med PHP.... hvilket sprog tilbyder så den mulighed
Avatar billede summersun Nybegynder
17. september 2003 - 19:38 #5
hvad med sådan noget som flash...
Avatar billede TRoXa Novice
17. september 2003 - 19:39 #6
Flash kan godt, men det er også extremt. Vildt svært at rode rundt i, og så er det kun inde i flash du kan bruge det efter hvad jeg ved.

Men det kræver så, at brugeren har flash, og at brugeren har accepteret at bruge sit webcam hvilket er sat til ikke at blive brugt som standard, og ikke særlig mange slår det til.
Avatar billede TRoXa Novice
17. september 2003 - 19:40 #7
Så den eneste rigtige løsning efter min mening vil være at lave et program som kunne snakke med php siden.
Avatar billede summersun Nybegynder
17. september 2003 - 19:43 #8
det kræver jo så stadig at folk installere det program jeg laver så?
Avatar billede TRoXa Novice
17. september 2003 - 19:45 #9
ja det ville det desværre kræve.

Ellers er vi ude i noget java applets. Det har jeg dog ingen forstand på overhovedet, men ved at det vil kunne lade sig gøre med det.
Avatar billede TRoXa Novice
17. september 2003 - 19:46 #10
der vil den dog komme og spørge om man vil installere den java applet så man kan køre den, men det siger de fleste nej tak til efter hvad jeg ved, da de fleste af sådan nogle smadrer ens maskine pga der blir installeret popup ting og alt muligt andet bras :(
Avatar billede summersun Nybegynder
17. september 2003 - 19:47 #11
og når du siger java applet.. så snakker vi ren java?...

og det kan jeg ikk kører på min apache server right?
Avatar billede TRoXa Novice
17. september 2003 - 19:49 #12
vi snakker om et program lavet i java. Ikke bare javascript, så ja det er nok det man kalder ren java :) og jo det skulle der ikke være nogen problemer i :)
Avatar billede TRoXa Novice
17. september 2003 - 19:50 #13
og hvis du vil prøve er der en her

http://www.cactusvisionsoftware.com/free_webcam_applet.htm

ved dog ikke om den er god eller noget. men den skulle virke
Avatar billede stalle Nybegynder
17. september 2003 - 19:56 #14
Du kan gøre noget helt andet.
Det afhænger godt nok af hvilket OS du har.

Har du linuz kan det gøres ved at benytte sig af programmet "streamer".
Du laver en loop, der kalder streamer fx hvert 2. sekund, eller noget.

Skal billedet så vises fra egen server, gemmer du bare billedet hvor du ligger scriptet.
Skal det derimod uploades til en server, smider du bare det ind i din loop også.

Men brugen af javascript slipper du ikke helt for...det smider du på siden, til at skifte billedet med samme interval som php-scriptet gemmer/laver et billede.

Til de tvivlende, kan jeg oplyse at jeg pt. har en sådan løsning til at køre med fremragende resultat, til mit eget webcam.
Avatar billede TRoXa Novice
17. september 2003 - 20:09 #15
Men det han skal bruge er så alle kan bruge sit webcam på hans side sådan som jeg forstod på det, og tror ikke alle kører linuz :)
Avatar billede stalle Nybegynder
17. september 2003 - 20:15 #16
Det var blot et løsningsforslag...
Avatar billede summersun Nybegynder
17. september 2003 - 20:19 #17
hmmm.... men skal der ikke installeres noget for serveren kan afvikle java klassen?
Avatar billede TRoXa Novice
17. september 2003 - 20:20 #18
Det er også okay :) ikke mig der har stillet spørgsmålet. Kommenterede bare lige, at det ikke er det han søger :)
Avatar billede summersun Nybegynder
17. september 2003 - 20:29 #19
følger mit spørgsmål blev overset der ;)
Avatar billede TRoXa Novice
17. september 2003 - 20:37 #20
hehe
Avatar billede stalle Nybegynder
17. september 2003 - 20:57 #21
summersun: Ved ikke hvem du henvender dig til....
Avatar billede summersun Nybegynder
17. september 2003 - 21:08 #22
tjaaa... den der gider at svare ;)

>>men skal der ikke installeres noget for serveren kan afvikle java klassen?<<
Avatar billede stalle Nybegynder
17. september 2003 - 21:11 #23
java bliver ikke håndteret serverside, men af computeren der bruges til at se siden med
Avatar billede summersun Nybegynder
17. september 2003 - 23:50 #24
hmmmm....

kan du banke et eksempel sammen?
Avatar billede summersun Nybegynder
18. september 2003 - 00:09 #25
fordi
http://www.cactusvisionsoftware.com/free_webcam_applet.htm

ser nemlig ikke rigtig ud til at virke
Avatar billede stalle Nybegynder
18. september 2003 - 15:37 #26
Kan du ikke lige uddybe om det er noget du bare skal bruge til dig selv og kun dit eget webcam. Hvilket OS du har etc...det ville jo være bare en smule spild af tid at jeg sad og baksede noget PHP sammen, som så ikke kan bruges alligevel.
Det java jeg snakker om, er javascript, som du skriver i dit spørgsmål, du godt er klar over hvordan virker.