Avatar billede eli-ann Nybegynder
16. september 2003 - 15:42 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kan jeg hente ut info om bruker er lokal administrator ?

Jeg ønsker å sjekke om innlogget bruker er lokal administrator eller ikke. Er dette mulig ?

Jeg ønsker også å kunne sjekke hvilket språk windowsen er(engelsk/norsk/dansk..).
Avatar billede medions Nybegynder
16. september 2003 - 18:23 #1
Det gør du sådan her:

Set wshShell = CreateObject("WScript.Shell")
strUser = wshShell.ExpandEnvironmentStrings("%USERNAME%")
If strUser = "Administrator" Then
WScript.Echo "Current User: " & strUser
End If

//>Rune
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2003 - 23:14 #2
medions> Ovenstående virker kun hvis du rent faktisk er logget på som brugeren "Administrator", og han rent faktisk er med i gruppen "Administrators".

Nedenstående script benytter WinNT adsi provider til at finde et bruger-objekt, hvorefter grupperne brugeren tilhører løbes igennem, og der udskrives hvis han er medlem af "Administrators".

Set wshShell = CreateObject("WScript.Shell")
strUser = wshShell.ExpandEnvironmentStrings("%USERNAME%")

myComputer = "."

Set objUser = GetObject("WinNT://" & myComputer & "/" & strUser & ",User")

WScript.Echo objUser.Name

For Each objGroup In objUser.Groups
    If objGroup.Name = "Administrators" Then
        WScript.Echo "User has administrator rights"
    End If
Next

Du kan finde hvilken sprog version der er installeret ved at benytte følgende:

Set OpSysSet = GetObject("winmgmts:{impersonationLevel=impersonate}").ExecQuery("select * from Win32_OperatingSystem where Primary=true")
for each OpSys in OpSysSet
    WScript.Echo Hex(OpSys.OSLanguage)
Next

Win32_OperatingSystem objektet returnere en hex-kode for sprog-versionen.

Disse er defineret her:

http://msdn.microsoft.com/library/en-us/wmisdk/wmi/win32_operatingsystem.asp

/jjust
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2003 - 23:15 #3
ups, ovenstående skulle have været et svar!
Avatar billede eli-ann Nybegynder
17. september 2003 - 09:43 #4
Kjempebra !!! Dette var supert ! Tusen takk !!