Avatar billede rzj Nybegynder
16. september 2003 - 15:35 Der er 8 kommentarer

doctype forstyrrer height i CSS

Hej
Jeg har erfaret et større problem:

Jeg har angivet mine tables til at være height: 100%.
Dette har jeg naturligvis gjort i css, da det jo ikke er en lovlig attribut i html - altså:

<table height="100%"> er ikke lovligt, mens
<table class="content"> og
TABLE.content{
height: 100%;
}
er lovligt.

Nu har jeg så erfaret flg:

Sætter jeg doctypen:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
  "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

ind øverst (som den jo skal) så virker heigth: 100% IKKE. Dvs. at tabellerne ikke fylder hele browser vinduet ud fra top til bund.

Dropper jeg doctypen (altså fjerner den helt) ja så VIRKER height angivelsen. Tabellerne bliver 100% i højden.

Jeg har naturligvis slået op her på eksperten og læst om folks problemer med at height-attributten. Det viser sig dog primært at problemet løses når folk fatter at height angivelsen skal i et stylesheet.

Jeg har dog ikke stødt på ovenstående problem før..og håber nogle kan være behjælpelige ?

Man SKAL jo angive doctype, hvis man ønsker den fantastiske "This page validates as HTML 4.01 Transitional" fra http://validator.w3.org
Avatar billede rzj Nybegynder
16. september 2003 - 15:43 #1
Avatar billede roenving Novice
16. september 2003 - 18:55 #2
html,body{height:100%}
Avatar billede rzj Nybegynder
16. september 2003 - 19:36 #3
nope
Avatar billede roenving Novice
16. september 2003 - 22:47 #4
Virker ellers en masse andre steder, jeg har pillet i (html 100% kan jeg ikke huske grunden til, men prøv at sætte den på !-)
Avatar billede viciodk Praktikant
16. september 2003 - 22:52 #5
Jeg plejer at putte dette ind i min HEAD:

<style type="text/css">
html { height: 100%; }
body { height: 100%; }
</style>

Det skal bemærkes at man ikka kan (skal) bruge:
<html style="height: 100%">
Mange validatorer vil opfatte dette som en fejl.
Avatar billede rzj Nybegynder
17. september 2003 - 09:17 #6
som jeg allerede har sagt tidligere i denne tråd; "nope" == det virker ikke ;(

Hvad med at I lige tog et smugkig på koden inden i hjælper/gætter, men det er selvfølgelig bare et ydmygt forslag ;-)

Hvis det er antallet af point der er grunden, så har jeg ikke rigtig nogen ide om niveauet herinde på (D)HTML, så si' til hvis det skal sættes i vejret.

Jeg synes dette problem er MEGET mystisk og jeg vil meget gerne have en ide om problemets oprindelse. Det kan godt være det ikke kan løses, men derfor er det jo alligevel rart at vide...ik.

Jeg har en ide om at det kan have noget at gøre med nedarvning i CSS eller lign. Men her kan jeg umiddelbart ikke finde nogle fejl.

Klø på derude...
/rasmus
Avatar billede mroderick Nybegynder
17. september 2003 - 09:45 #7
I første omgang kunne jeg ikke se fejlen, da jeg primært bruger Mozilla Firebird og ikke Internet Explorer.

Den doctype du anvender får IE6 til at køre i "standards mode", hvilket bl.a. betyder at den anvender en korrekt box-model og at nogle af de tricks man ellers laver (som height=100%) ikke længere dur.

Sjovt nok, skal der mere til at få Mozilla i "standards mode", men det må blive en anden tråd.

Det hurtige fix vil være at fjerne dtd delen af doctype:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Den lange (og skønne vej), vil være at lære at designe med CSS istedet for tabeller:
http://www.csszengarden.com/
http://www.meyerweb.com/
http://www.bluerobot.com/web/layouts/
http://www.thenoodleincident.com/tutorials/box_lesson/index.html

og selvfølgelige mit eget site ;)
http://roderick.dk

Held og lykke med sitet!

mvh.
Morgan Roderick
Avatar billede viciodk Praktikant
19. september 2003 - 16:25 #8
rzj -> Jeg "gætter" ikke og jeg kan sige så meget at pointene ikke har nogen betydning for kvaliteten af svarene, men nærmere hvor svært spørgsmålet er.

Du angiver "html, body {height: 100%;}" således:

<style type="text/css">
html { height: 100%; }
body { height: 100%; }
</style>

Prøv at angive det i et stylesheet i stedet for...

Der er ingen problemer med height: 100% her:
http://www.vicio.dk/ktg/