Avatar billede aslan Nybegynder
16. september 2003 - 10:43 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Får en ORA-00928: manglende SELECT-nøgleord fejl?

Jeg har disse tabeller :

create table Employee(
EmployeeId number(5) CONSTRAINT Employee_EmployeeId_pk PRIMARY KEY  NOT NULL,
LName varchar2(20) NOT NULL,
FName varchar2(20) NOT NULL,
PositionId NUMBER(5) NOT NULL,
Supervisor NUMBER(5) NOT NULL,
HireDate DATE,
Salary NUMBER(10,2) NOT NULL,
Commission NUMBER(10,2) NOT NULL,
DeptId NUMBER(5) NOT NULL,
QualId NUMBER(5) NOT NULL,
CONSTRAINT Employee_QualId_fk FOREIGN KEY(QualId) REFERENCES Qualification(QualId),
CONSTRAINT Employee_PositionId_fk FOREIGN KEY(PositionId) REFERENCES Position(PositionId)
);

create table Qualification(
QualId NUMBER(5) CONSTRAINT qualification_qualid_pk PRIMARY KEY NOT NULL,
QualDesc VARCHAR(25)
);

create table Position(
positionId number(5) Constraint Position_positionId_pk Primary Key Not Null,
posDesc varchar2(30) Not Null
);

så forsøger jeg at indsatte disse data for at teste tabellerne.

insert into QUALIFICATION values(1,'masters');
insert into position values(1,'kok');
insert into Employee(1,'Eskici','Erol',1,null,to_date('dd/mm/yyyy','07/07/2000'),100000,20000,10,1);

De 2 første inserts går uden problemer, men den sidste giver fejlen:

ORA-00928: manglende SELECT-nøgleord
Avatar billede tag Nybegynder
16. september 2003 - 10:47 #1
Prøv også med "values" i den sidste linie ;-)
Avatar billede billen Nybegynder
16. september 2003 - 10:50 #2
hehe... ja, det plejer at hjælpe.
Avatar billede aslan Nybegynder
16. september 2003 - 10:50 #3
ups dumme fejl:

insert into Employee values(1,'Eskici','Erol',1,null,to_date('dd/mm/yyyy','07/07/2000'),100000,20000,10,1);