Avatar billede sublimegirl Nybegynder
08. september 2003 - 09:06 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Opdater på fast tidspunkt

Jeg har nogle sider i ASP som jeg gerne vil have opdateret på et bestemt tidspunkt. Opdateringen skal ske hver gang serverens sekund-tal rammer 0 og 30, hvordan kan det gøres?

I øjeblikket reloader jeg siden sådan:
<script language="javascript">
setInterval("location.reload(true)", 30000);
</script>

Men når serverens ur skal inkluderes, tror jeg det skal gøres i noget VBScript.
Avatar billede keysersoze Guru
08. september 2003 - 09:18 #1
i asp skal du have "noget" til at trigge et script når det skal køres - i dette tilfælde ville det være det bedste hvis du kunne sætte et job op på serveren.

Den eneste måde jeg kan forestille mig at du i asp kan lave det du ønsker er at køre et loop der konstant sammenligner tiden og ser om der indgår 00 eller 30 i sekunder - men det er jeg bange for vil lægge serveren ned...
Avatar billede sublimegirl Nybegynder
08. september 2003 - 09:27 #2
Hvad mener du med at "sætte et job op på serveren"?
Avatar billede keysersoze Guru
08. september 2003 - 09:36 #3
lade serveren task-manager kalde en asp-side med det ønskede interval - men det kræver at du har direkte adgang til serveren
Avatar billede sublimegirl Nybegynder
08. september 2003 - 09:48 #4
Jeg kan selv administrere IIS'en og komme til serveren når det skal være. Hvis det er den bedste måde at gøre det på, så må det blive sådan. Men er det kompliceret?
Avatar billede keysersoze Guru
08. september 2003 - 10:08 #5
ikke specielt - bare ind i task manageren hvor du sætter et job op til at starte IE samt fortæl hvilken side der skal startes
Avatar billede sublimegirl Nybegynder
08. september 2003 - 10:16 #6
dvs. at jeg har f.eks. den side hvor jeg før anvendte scriptet
<script language="javascript">
setInterval("location.reload(true)", 30000);
</script>

Jeg fjerner scriptet, og kalder siden inde i task manager... Men hvor finder jeg task manager? Har det nogen inflydelse på andre programmer på serveren?
Avatar billede keysersoze Guru
08. september 2003 - 10:21 #7
ja - det kan du fjerne

task manager (eller "Planlagte opgaver") kan du finde under kontrolpanelet.

Det har ikke umiddelbart effekt på andre programmer på serveren - men det vil selvfølgelig kræve ressourcer at en side skal kaldes så tit
Avatar billede sublimegirl Nybegynder
08. september 2003 - 11:00 #8
tak, jeg tester det i morgen. Så vender jeg nok tilbage.
Avatar billede sublimegirl Nybegynder
08. september 2003 - 19:06 #9
Undskyld det bliver først onsdag jeg får tid.
Avatar billede sublimegirl Nybegynder
10. september 2003 - 10:18 #10
Har det nogen indflydelse at der tilkobles 6 klienter på systemet? Det er ude hos brugerne at opdateringen skal være synlig...(?)

Jeg er meget i tvivl om hvordan det kan komme til at fungere optimalt, det ville være "SUR RØV" at skulle til at lægge det hele over i en MySQL database.
Avatar billede keysersoze Guru
10. september 2003 - 10:27 #11
det burde ikke have nogen indflydelse - men selvfølgelig er enhver ændring/tilslutning en belastning af systemet som helhed
Avatar billede sublimegirl Nybegynder
10. september 2003 - 11:33 #12
Inde i Task Manager kan man kun starte filer af typen "programmer".

Siden henter jo nogle ting ind i et skema hver gang en bruger går på, bruges databasen så ikke allerede der? Jeg kan ikke helt overskue hvordan det kan lade sig gøre.
Avatar billede keysersoze Guru
10. september 2003 - 11:41 #13
hvis du laver en opgave der hedder præcis sådan

"C:\programmer\internet explorer\iexplore.exe"  "http://www.soze.dk"

så kan du indstille den til at starte og stoppe når du vil
Avatar billede sublimegirl Nybegynder
10. september 2003 - 11:48 #14
Jeg tror ikke det kan lade sig gøre - hvad så når folk logger på f.eks. kl præcist hvor den anden applokation har databasen åben?

Jeg er 99% tæt på at skifte over til MySQL database, men hvordan har ASP det med åbning af såden en database? Hvor meget skal laves om i mit script?
Avatar billede sublimegirl Nybegynder
10. september 2003 - 11:50 #15
Er det omfangsrigt at skifte databasen? Jeg er slet ikke en haj til SQL database, men hvordan fungerer den sammen med IIS og er det noget man bare sådan lige downloader? hvad koster den?
Avatar billede keysersoze Guru
10. september 2003 - 11:51 #16
heh - det ender jo med at blive et foredrag inden vi er færdige ;)

det der vil ske ved sådan et job er at der vil blive åbnet et browser-vindue som vil kalde siden - når jobbet er færdig vil det lukke vinduet.

ASP arbejder fint sammen med mysql - det eneste der skal laves om er din connection-string til databasen samt måske nogle af dine sql-sætninger da syntaksen ikke er helt den samme
Avatar billede sublimegirl Nybegynder
10. september 2003 - 11:54 #17
Tusind tak! Jeg vender måske tilbage her på spørgsmål 398134, hvis jeg ombestemmer mig. Jeg tror jeg vil skifte database, og det er et helt ny kapitel. Tak for hjælpen so far.
Avatar billede keysersoze Guru
10. september 2003 - 11:57 #18
men inden du skifter...

du siger at du vil kalde en ASP-side ved faste intervaller - hvad vil det så hjælpe dig at skifte database?
Avatar billede sublimegirl Nybegynder
10. september 2003 - 14:14 #19
Tillader MySQL ikke flerbruger adgang? Så kan jeg nemlig opdatere lige så tit det passer mig... eller?
Avatar billede sublimegirl Nybegynder
10. september 2003 - 14:17 #20
Problemet i ASP'en var, at jeg ikke kunne opdatere sitet løbende, fordi databasen er åben af en anden applikation :( Derfor leder jeg nu efter en anden løsning... excel-ark, tekstfil, MySQL database. Ved ikke hvad der er bedst.
Avatar billede keysersoze Guru
10. september 2003 - 14:19 #21
mysql burde kunne klare det så...