Avatar billede svksvk Nybegynder
06. september 2003 - 20:18 Der er 9 kommentarer

Scrollbar med <div> i html4,01

Jeg har lavet en mindre side med en lille tabel. I en af cellerne har jeg skrevet:

<td width="85%" valign="top"><div  style="width: 100%; height: 100%; overflow: auto">

Så der kommer en scrollbar i siden. Dog vises denne scrollbar ikke, hvis jeg indsætter denne doctype:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Er div ikke tilladt med html4,01, eller?
Avatar billede 7th Praktikant
06. september 2003 - 20:33 #1
Det er fordi du angiver en ukorrekt doctype. Prøv i stedet for med <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
Avatar billede 7th Praktikant
06. september 2003 - 20:39 #2
Så forkert angående doctype :o) Den er god nok... Det er fordi du ikke har angivet nogen height i td'en. Så er der jo ikke noget til at styre div størrelsen.
Avatar billede svksvk Nybegynder
06. september 2003 - 20:42 #3
Det hjælper ikke at angive height i td'en. Min stakkels scrollbar forsvinder lige så snart jeg indsætter doc-typen.
Avatar billede 7th Praktikant
06. september 2003 - 20:50 #4
Hmm jeg kan ikke helt forstå/se dit problem. Jeg har lavet et lille eksempel http://www.biimstudio.1go.dk/div-overflow.htm
Avatar billede svksvk Nybegynder
06. september 2003 - 20:54 #5
Nej, det kan jeg godt se. Her er min kode:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

<html>

<head>
<title>Test</title>
<meta name="Author" content="Pølse">
<meta http-equiv="Content-Language" content="da">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
</head>

<body>
<table width="100%" height="100%" border="5">
<tr height="15%">
<td colspan="2"><h1 align="center">Overskrift</h1></td>
</tr>
<tr>
<td width="15%" valign="top">
  <p>Menu:</p>
  <p><a href="blanket.htm">Blanketter</a><br>
    <a href="formular.htm">Formularer</a><br>
    <a href="Programmel.htm">Programmel</a></p>
</td>

<td width="85%" height="100%" valign="top"><div style="width: 100%; height: 100%; overflow: auto">
<p>
Udvalgte produkter
sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>sdf<br>
</p>
</div>
</td>
</tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede svksvk Nybegynder
06. september 2003 - 20:55 #6
Argh. Træls den ikke laver tekstombrydning.
Avatar billede 7th Praktikant
06. september 2003 - 21:00 #7
Det er din kode som det er galt med, lige et øjeblik...
Avatar billede 7th Praktikant
06. september 2003 - 21:19 #8
Det driller lidt :(
Avatar billede 7th Praktikant
06. september 2003 - 21:41 #9
<td width="85%" height="85%" valign="top"><div style="width: 100%; height: 100%; overflow: auto"> skulle gerne virke. Jeg kan ikke helt få scroll væk når der ikke er noget overflow i div boksen. Det må du selv arbejde videre på.