Avatar billede linvale Nybegynder
01. september 2003 - 23:30 Der er 5 kommentarer

movie kontrol/preloader

Hej.
To ting.
1.
jeg har en preloader i .swf fil og selve introen i en anden .swf fil. dem skal jeg ha kørt sammen. Forstået sådn at når man kommer ind på siden så starter preloaderen, og mens den køre skal den loade den anden swf fil. men jeg kan ikke lige finde de kommandoer der skal til.. Kan i hjælpe mig??

2.
Hvordan laver jeg en 3D tekst der bevæger sig?? jeg har ikke kunne finde nogen guides eller andet på nettet. Jeg skal have flere bogstaver til at komme ind fra siden og snurrer rundt om hinnanden, for tilsidst at 'smelte sammen' og blivet slået fast i en nittebeslået stålvæg. Men kan ikke lave teksten.
Kender i nogen sites eller har en guide til hvordan vil jeg blive glad :)

Linvale
Avatar billede mat Nybegynder
02. september 2003 - 09:45 #1
1:

I din hovedfilm skal du bruge to tomme movieclips, et der har instancenavnet preloader og et der har instancenavnet targ. I første frame af hovedfilmen skriver du:

loadMovie("ekstern_preloader.swf", preloader);
loadMovie("fil_der_skal_preloades.swf", targ);

Din preloader kan så se ca sådan her ud:

this.onEnterFrame = function() {
    var total_bytes = _root.targ.getBytesTotal();
    var loaded_bytes = _root.targ.getBytesLoaded();
    var frames_loaded = _root.targ._framesloaded;
    var percent = Math.round((loaded_bytes/total_bytes)*100);

    this.bar._xscale = percent;
    this.status_tekst.text = "percent loaded: " + percent;

    if (frames_loaded > 0 && total_bytes == loaded_bytes) {
        _root.targ.gotoAndStop(2); // eller whatever
        delete this.onEnterFrame;
    }

2:

Du kan ikke lave 3D i flash. Du skal have fat i deciderede 3D-programmer, der er f.eks swift og plasma der spytter swf´er ud, eller også skal du bruge 3Dmax med et plugin der renderer til swf (illustrate eller swift er dem jeg kender)

http://www.popedeflash.com arbejder med 3D i flash og har nogle tutorials.

mvh mat
Avatar billede linvale Nybegynder
02. september 2003 - 15:02 #2
bare lige for at jeg har forstået det rigtigt.
jeg skal lave en .swf fil mere, hvor jeg loader mine film ind??
Og hvordan laver jeg tomme movieclips??
Avatar billede mat Nybegynder
02. september 2003 - 16:40 #3
Jeg undrede mig også over hvorfor du ville have preloaderen eksternt, men det var sådan jeg læste spørgsmålet :)

Hvis du bare vil samle to filer skal du bare åbne begge filer og copy frames over fra den ene til den anden (hvis det er det du mener med "kørt sammen")

Men i princippet kan du godt bruge ovenstående script i din "hovedfilm", så skal du stadig bare loade ind i et movieclip.

Et tomt movieclip laver du med insert > new symbol > movieclip, tryk herefter på scene1 så du kommer ud på scenen igen, tryk ctrl+l og træk dit movieclip ud på scenen. Det vises nu som en lille bolle, fordi der ikke er noget grafik i det.

mvh mat
Avatar billede linvale Nybegynder
02. september 2003 - 17:07 #4
nu har jeg lavet et stillestående billede, hvor jeg har indsat to mivieclips (mc1 og mc2)
Men jeg kan ikke få filmen til at loade ind.

loadMovie("loading.swf",_mc1);

hvad er der galt?
Avatar billede mat Nybegynder
02. september 2003 - 17:22 #5
Husk at give dem deres instancenavn i propertiesboxen, hvis du har gjort det og givet det ene instancenavn "mc1" og forsøger at bruge det i loadMovie() som "_mc1" er det fordi "mc1" ikke er det samme som "_mc1".

Igen hvis du bare vil lave en helt almindelig preloader kan du se et eksempel her: http://ultra-abe.dk.virker.nu/temp/preloader.fla - så slipper du for alt det her med loading af eksterne filer.

mvh mat