Avatar billede paastrup Nybegynder
30. august 2003 - 09:48 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Ophæve partitionering på harddisk og

Jeg har købt ny harddisk på 160 GB og da jeg starter op, ønsker jeg at partitionere den i h.h.v. 40 og 120 GB - så vidt jeg kan se i NFTS format. Jeg gør imidlertid en fejl -ved ikke rigtig hvad, men resultatet er at HDD kun formatere de første 40 GB. Derefter startet jeg installationen af  WIN Xp.

Jeg  ønsker nu at fjerne såvel win xp som patitioneringen og vende tilbage til en "jomfruelig" HDD, som ve køb.

1. Hvordan griber jeg det an ?
Avatar billede peet-49 Novice
30. august 2003 - 09:51 #1
Når du er færdig med, at indstallere, højreklikker du på det drev, der ikke er formateret, og vælger formater-NTFS og ekspress, så er drevet formateret på få sekunder.
Avatar billede mickey777 Nybegynder
30. august 2003 - 10:19 #2
Eller

Start maskinen op med Windows XP cd´en og foretag formatering og partitionering vha. de muligheder der dukker op under XP installationen.

Du bliver nemlig (under installationen) spurgt om hvor XP skal installeres henne, og får mulighed for at oprette og formatere gamle som såvel nye drev.
Avatar billede peet-49 Novice
30. august 2003 - 10:37 #3
mickey777>man kan kun formatere det drev windows bliver indstalleret på under indstallationen, resten gøres fra windows.
Avatar billede paastrup Nybegynder
30. august 2003 - 11:00 #4
Det er lykkedes for mig at få formatteret et nyt drev E: med 91 GB og C: med 40 GB...men HDD er på 160 GB

Hvor blev de sidste ca. 29 GB a' ???
Avatar billede peet-49 Novice
30. august 2003 - 11:05 #5
Du kan kun se den rigtige størrelse af HD, når maskinen starter. Windows og fabrikanten ser ikke de samme størrelse.
Normalt regnes 1Kbit for 1000, men det rigtige er 1054, så der har du tabet.
Avatar billede paastrup Nybegynder
30. august 2003 - 11:07 #6
I øvrigt har jeg fået installeret WIN xp på E: i stedet for C:
Jeg har hørt at det er en fordel at ha' styresystem og programmer på et drev, og data m.v. på et andet.
Hvordan gør jeg det bedst ??
Avatar billede peet-49 Novice
30. august 2003 - 11:10 #7
Det bedste er windows på drev C: resten på andre drev.
Avatar billede paastrup Nybegynder
30. august 2003 - 11:21 #8
Kan jeg bare flytte mappen Windows til C: og lade de andre mapper blive på E:??
Avatar billede peet-49 Novice
30. august 2003 - 11:40 #9
Du kan ikke umiddelbart flytte windowsmappen, den bedste metode er, at starte en ny indstallation, og slette partitionerne, og begynde forfra, husk windows på drev c:
Avatar billede peet-49 Novice
30. august 2003 - 12:50 #10
Takker for point.
Avatar billede zenze Nybegynder
30. august 2003 - 22:14 #11
1024 - ik'?