Avatar billede capion Nybegynder
29. august 2003 - 13:25 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

totaler i separat bog/projekt/mappe IKKE ark..

jeg skal opsamle totaler fra X-antal regneark, i eet, separat ark.
alle regneark ligger i samme katalog (f.eks. c:\regneark\aaa.xls
c:\regneark\bbb.xls
c:\regneark\ccc.xls

i hvert af disse er hhv. 12 (måneders) ark + 1 total for året.
jeg har så et separat regneark:
c:\regneark\total\totaler.xls
i dette ark vil jeg have en automatik, som indsamler totaler fra hvert af de andre ark.
Der er 5 felter i hvert ark som skal hentes ind i totaler.xls; og beregnes til en årstotal.
Når jeg skriver automatik, mener jeg at, der skal læses filnavne fra c:\regneark\*.xls
således man ikke skal håndkode hver gang der er oprettet et nyt regneark.
Hvordan gør jeg ?
Jeg ser gerne en total-løsning ( se lige det mega-antal point jeg giver !!)
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
29. august 2003 - 13:38 #1
Er det til privat brug eller??
Avatar billede aheiss Praktikant
29. august 2003 - 13:54 #2
Skal total filen bestå af et total ark efterfulgt af et antal ark svarende til antal filer i mappen ? Eller kun et ark svarende til summen af alle total ark i mappen ?
Avatar billede bak Seniormester
29. august 2003 - 14:07 #3
Det kan gøres smartere end det her, men det virker.
Køres fra c:\regneark\total\totaler.xls

Sub BatchProcess()
Dim FS As FileSearch
Dim FilePath As String, FileSpec As String, SheetName As String
Dim i As Integer
Dim v As Variant
Dim sheet As String, cell_1 As String, cell_2 As String, cell_3 As String
Dim cell_4 As String, cell_5 As String
FilePath = "C:\Regneark\"
FileSpec = "*.xls"
SheetName = "Total"
cell_1 = "$A$1"
cell_2 = "$A$2"
cell_3 = "$A$3"
cell_4 = "$A$4"
cell_5 = "$F$2"

Set FS = Application.FileSearch
With FS
.LookIn = FilePath
.Filename = FileSpec
.Execute
If .FoundFiles.Count = 0 Then
MsgBox ("Ingen filer fundet")
Exit Sub
End If
End With
For i = 1 To FS.FoundFiles.Count
v = Split(FS.FoundFiles(i), Application.PathSeparator)
ActiveCell.Offset(i - 1, 0) = hentceller(FilePath, v(UBound(v)), SheetName, cell_1)
ActiveCell.Offset(i - 1, 1) = hentceller(FilePath, v(UBound(v)), SheetName, cell_2)
ActiveCell.Offset(i - 1, 3) = hentceller(FilePath, v(UBound(v)), SheetName, cell_3)
ActiveCell.Offset(i - 1, 4) = hentceller(FilePath, v(UBound(v)), SheetName, cell_4)
ActiveCell.Offset(i - 1, 5) = hentceller(FilePath, v(UBound(v)), SheetName, cell_5)

Next
Range(ActiveCell, ActiveCell.Offset(i, 1)) = Range(ActiveCell, ActiveCell.Offset(i, 1)).Value
End Sub

Function hentceller(p, f, s, c)
hentceller = "='" & p & "[" & f & "]" & s & "'!" & Range(c).Address(, , xlA1)
End Function
Avatar billede janvogt Praktikant
29. august 2003 - 14:09 #4
Hvis det samme felt du skal hente på alle ark kan du bruge den fremgangsmåde jeg har beskrevet her
http://www.eksperten.dk/spm/333245
Avatar billede aheiss Praktikant
29. august 2003 - 16:22 #5
bak / er "Split" en Excel2000 funktion ? Jeg kan ikke kalde den
Avatar billede bak Seniormester
29. august 2003 - 19:29 #6
Aheiss -> Rigtigt, der kom nogle nye funktioner til i xl2000.
Det er dog muligt at emulere disse. MS har en side med disse.
her er en anden jeg fandt engang.

Function Split(sString As String, Optional sDelim As String = " ", _
  Optional ByVal Limit As Long = -1, _
  Optional Compare As Long = vbBinaryCompare) As Variant
''''''''''''''''''''''''''''
'  Split mirrors the Split function introduced in XL2000
'  Author Myrna Larson
'  posted to microsoft.public.excel.programming 13 Nov 2001
Dim vOut As Variant, StrLen As Long
Dim DelimLen As Long, Lim As Long
Dim n As Long, p1 As Long, p2 As Long

StrLen = Len(sString)
DelimLen = Len(sDelim)
ReDim vOut(0 To 0)
If StrLen = 0 Or Limit = 0 Then
' return array with 1 element which is empty
ElseIf DelimLen = 0 Then
    vOut(0) = sString ' return whole string in first array element
Else
    Limit = Limit - 1 ' adjust from count to offset
    n = -1
    p1 = 1
    Do While p1 <= StrLen
        p2 = InStr(p1, sString, sDelim, Compare)
        If p2 = 0 Then p2 = StrLen + 1
        n = n + 1
        If n > 0 Then ReDim Preserve vOut(0 To n)
        If n = Limit Then
            vOut(n) = Mid$(sString, p1) ' last element contains entire tail
            Exit Do
        Else
            vOut(n) = Mid$(sString, p1, p2 - p1) ' extract this piece of string
        End If
            p1 = p2 + DelimLen ' advance start past delimiter
    Loop
End If
Split = vOut
End Function
Avatar billede aheiss Praktikant
01. september 2003 - 11:25 #7
Jep - det virker. janvogts virker i øvrigt også.
Avatar billede bak Seniormester
01. september 2003 - 11:57 #8
S'føli, de er også stort set ens, dog er der en væsentlig forskel.
Jan's henter værdien af cellerne, min efterlader et link til cellerne.
Avatar billede capion Nybegynder
13. oktober 2003 - 14:09 #9
jeg har været væk et stk. tid, sorry. jeg kan se at JanVogts udgave virker OK. Men !.. hvordan får jeg det til at blive i arket.. så ikke der oprettes en ny hvergang ? (Kan se at FætterGuf også har spurgt, men uden svar)
Avatar billede aheiss Praktikant
14. oktober 2003 - 10:17 #10
Det gør du ved at slette linje 17
Workbooks.Add
i janvogts kode. Eller sæt ' foran
Avatar billede janvogt Praktikant
14. oktober 2003 - 10:38 #11
Jeg mener nu jeg hár svaret på spørgsmålet fra FætterGuf (se svar 26/03-2003 21:20:06) :-)
Avatar billede janvogt Praktikant
14. oktober 2003 - 15:17 #12
Nåede du i mål capion?
Avatar billede capion Nybegynder
15. oktober 2003 - 18:54 #13
AH!.. jow *S* ( Hastværk er lastværk )