Avatar billede svylbowe Nybegynder
29. august 2003 - 12:15 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

mysql, phpmyadmin og relationer

Hej,
det her er muligvis lige lovligt newbie-agtigt, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af at sætte en relationel database op i phpmyadmin.
Jeg kan godt sql og har lavet en veldefineret, normaliseret datamodel med 9 tabeller. Den del, der burde give mindst problemer, nemlig at sætte det op..fungerer bare ikke. Hvor indfører jeg relationer (fremmednøgler osv...) i phpmyadmin-interface't. En søgning på google gav nogle ikke specielt behjælpsomme råd...???

Hvad er det, jeg har overset?

PS. phpmyadmin er version 2.2.3 og mysql er version 3.23.53a-Max.
Avatar billede svylbowe Nybegynder
29. august 2003 - 13:21 #1
hvis jeg prøver at oprette en relation mellem tabellerne rolle og forfatter, så får jeg en fejl:
Fejl
SQL-forespørgsel :

create tabel forfatter
(id int not null,
navn tinytext,
kode tinytext,
rolleid int not null,
primary key(id),
foreign key fkrolle(rolleid) references rolle)

MySQL returnerede:

You have an error in your SQL syntax near 'tabel forfatter
(id int not null,
navn tinytext,
kode tinytext,
rolleid int ' at line 1
Avatar billede detox Nybegynder
29. august 2003 - 14:14 #2
Du skal bruge table og ikke tabel. Og så skal du huske at det skal være TYPE=InnoDB.
Avatar billede detox Nybegynder
29. august 2003 - 14:37 #3
Prøv med:

CREATE TABLE forfatter(id int NOT NULL,
navn tinytext,
kode tinytext,
rolleid int NOT NULL,
PRIMARY KEY (id),
INDEX (rolleid),
FOREIGN KEY fkrolle(rolleid) REFERENCES rolle)
Avatar billede svylbowe Nybegynder
29. august 2003 - 14:39 #4
...suk, ku' ikke se skoven for bar' træer! :((

(til detox: tak ska' du ha'; send et svar, så får du dine point)
Avatar billede detox Nybegynder
29. august 2003 - 15:02 #5
Velbekommen :-)