Avatar billede gojelink Nybegynder
19. december 2000 - 15:02 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Søgemaskine i PHP

Er det muligt at lave en søgemaskine i PHP, der kan søge gennem forskellige tabeller med forskellige udformninger i en database og derefter liste søgeresultaterne?
Avatar billede _gryphon_ Nybegynder
19. december 2000 - 15:04 #1
ja
Avatar billede gojelink Nybegynder
19. december 2000 - 15:08 #2
Whee.. skægt..

Jeg fiskede nu mest efter hvordan..
Avatar billede staz Nybegynder
19. december 2000 - 15:08 #3
www.netcoders.dk kan du finde en php database der netop kan det der du efterlyser.
Gå ind på sourscode i menuen og klik på php så skulle svaret kommer....

---- satz ----
Avatar billede _gryphon_ Nybegynder
19. december 2000 - 15:09 #4
hmm.... hvordan laver man en søgemaskine? tjoo, man programere den vel
Avatar billede jd Nybegynder
19. december 2000 - 15:16 #5
Hvis problemet ligger i at søge i flere forskellige tabeller, så skal det lvaes med joins::

fx.

$q=mysql_query(\"select t.fri, n.fri, s.fri from tabel t INNER JOIN navn n ON t.ID = n.ID INNER JOIN sted s ON t.ID = s.ID where fri=\'ja\' and beskrivelse like \'%$sog%\' ORDER BY \'$ord\'\");
Avatar billede gojelink Nybegynder
19. december 2000 - 15:17 #6
Hvor.. kan ikke finde det? :o)

Jeg skal søge i en allerede eksisterende database struktur, så jeg ved ikke helt om dit forslag virker \"kan du finde en php database der netop kan det der du efterlyser\"... kan godt være jeg misforstod dig :o)
Avatar billede chruker Nybegynder
19. december 2000 - 15:20 #7
Altså man kan sagtens lave et søgescript som kigger i alle tabellernes rækker og kolonner. Men hvis php scriptet ikke kender noget til felternes brug og hvad de kan indeholde må det være temmelig svært at opstille nogle gode søgeresultater.

Har man derimod en database hvor man ved noget om hvordan data fra databasen præsenteres, så kan det sagtens lade sig gøre at lave et søge script som søger i alle felter.
Avatar billede gojelink Nybegynder
19. december 2000 - 15:21 #8
Oops.. sorry jd.. kom til at afvise ved et uheld..

Hvordan trækker jeg data ud af felterne når udformningen ikke er fastlagt?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. december 2000 - 15:21 #9
Du kan også - ingen point tak - blive inspireret af scriptsene på
http://www.hotscripts.com/PHP/Scripts_and_Programs/Searching/Database_Search/
Avatar billede gojelink Nybegynder
19. december 2000 - 15:24 #10
Chruker: Der er et system i den måde de forskellige data er strukturerede på og hvordan felter / indhold passer sammen.. så man kunne vel søge en del af databasen igennem eller lign
Avatar billede chruker Nybegynder
19. december 2000 - 15:33 #11
Altså lige så snart man kender det system som data er strukturerede på så kan man godt lave en søgemaskine til det. Det jeg forsøgte at sige var, at hvis man skulle lave et generic script som kunne søge i alle tabeller, uanset strukturering, så måtte det være svært at vide hvordan de fundne data skulle præsenteres.

Eksempelvis søgemaskinen på http://www.linuxperten.dk/ søger i alle felter på nær row id. Det gør det muligt at søge på kilden, linket, title, artiklen eller hvad for et felt som nu findes i databasen. Den kunne i og for sig godt søge i row id også, men det ville kun medfører ubrugelige søgeresultater.
Avatar billede gojelink Nybegynder
19. december 2000 - 15:43 #12
OKarj.. JD, kan du ikke lige poste en SQL søge statement mere, så deler jeg point\'s mellem jer :o)
Avatar billede gojelink Nybegynder
19. december 2000 - 15:43 #13
DOH! /¤&/¤.. Chruker.. post lige hej oxo :o)
Avatar billede jd Nybegynder
19. december 2000 - 16:03 #14
ehm ? Hvad skal det ku ku? :)
Avatar billede jd Nybegynder
19. december 2000 - 16:04 #15
select noget from tabel where tekst like \'%$ord%\' :)
Avatar billede chruker Nybegynder
19. december 2000 - 16:37 #16
Hej hej