Avatar billede lotte48 Nybegynder
25. august 2003 - 15:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

C5 formular og printerdriver til labels

Jeg skal oprette en formular og en printerdriver i C5, som skal kunne udskrive til en etiketteprinter.

Første spørgsmålæ er, hvordan jeg opretter label-formularen, så den kan vælges ved udskrift på printeren.

Jeg har fået udleveret nogle koder til driveren, som jeg ikke lige kan se, hvor jeg skal placere i C5's printeropsætning.

Printeren skal modtage følgende:

<CR/LF> Start altid med en tom linie

FR"NAVN"<CR/LF> FR er standard ASCII og "navn" er navnet på layoutet (som er udlæst til printeren fra et labelprogram)

?<CR/LF> ? fortæller printeren, at der kommer variable data

1234567890<CR/LF> Her er data til det første variable felt

123ABC<CR/LF> Her er data til det andet variable felt.

P1<CR/LF> P er print kommandoen efterfulgt af ønskede antal etiketter

/Lotte
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
27. august 2003 - 07:50 #1
For det første skal printerdriveren ikke være en windows men en "DOS" driver i C5. Skriv f.eks. direkte til en LPT eller COM port.
CR/LF er std. linieskift så det skal bare angives i printerdriveren under "overordnet"/"efter linie"
De enkelte etiketter kan du sætte i body og afslutte med din printkommando

Hvad er det for en printer du bruger?

//Tommy
Avatar billede lotte48 Nybegynder
02. september 2003 - 23:44 #2
Hvad er forekellen på en DOS og en windowsdriver i C5?

/Lotte
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
03. september 2003 - 07:44 #3
Med "DOS" driveren styrer du selv printeren og skal via printerdriveren i C5 sende alle styrekommandoer direkte til printeren (typisk på en LPT port).
Windows driver er et helt andet kapitel - her benytter man printsystemet og printerdriveren i Windows.

Med "DOS" driveren kan du f.eks. sende ESC sekvenser til printeren (f.eks. til en HP/PCL printer) det kan man ikke igennem Windows driveren

//Tommy
Avatar billede bmattila Nybegynder
03. september 2003 - 15:06 #4
du kan sætte printeren i C5 til "standard" - så skiver den ud på din lokale tilsluttede printer - og hvis dette er labelprinteren er opgaven løst. Ellers kan du kontakt JR DATA - de er konge gode til C5, XAL og Axapta. Tlf. er 96118000
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
03. september 2003 - 15:18 #5
Hvis "konge gode" betyder rigtig gode så er Designtech ApS hvor jeg selv arbejder også "konge gode" - vi træffes på 70212175 - men så betaler man jo ikke med points mere.

//Tommy
Avatar billede lotte48 Nybegynder
03. september 2003 - 18:48 #6
Rigtigt - meningen med dette forum er jo netop HJÆLP-til-SELVHJÆLP.
Og vigtigere.......  man udvikler sig, hvis andre stiller sig til rådighed med deres erfaringer.

Nå, jeg fik løst mit problem, men ikke uden konsulenthjælp.
Det var så tricky, at kommunikationen også var følsom over
for skabelonens navn.

/Lotte
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
03. september 2003 - 21:34 #7
Jeg laver selv de "DOS" printerdrivere jeg benytter i C5/XAL men det kræver selvfølgelig en del erfaring.

Tak for dine points Lotte (på 48)

MVH Tommy