Avatar billede leif Seniormester
19. december 2000 - 00:24 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

MySQL og PHP

Jeg har fulgt den vejledning der er ved på www.dannemare.dk, men kan ikke få
MySQL til at virke!!! :-(

Får en \"Fatal error: Call to unsupported or undefined function
mysql_connect() in c:\\apache\\htdocs/test1.php on line 2\"

Og scriptet ser således ud:
<?
$connection = mysql_connect(\"localhost\", \"root\");
$db = \"test_db\";

$result = mysql_db_query($db, \"select * from medlemmer\", $connection);

while ($row = mysql_fetch_array($result)) {
echo $row[\"fornavn\"].\"<br>\";
echo $row[\"efternavn\"].\"<br>\";
ecgo $row[\"adresse\"].\"<br>;
echo \"<br>\\n\";
}
mysql_free_result($result);
?>

Er der nogen der kan hjælpe???

/leif
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
19. december 2000 - 00:25 #1
Forkedt katogori, prøv under programmering PHP, næste gang.... :o) Men du må ikke oprette flere spørgsmål, der om handler dette i følge ekspertens regler...
Avatar billede doeleman Nybegynder
19. december 2000 - 00:35 #2
Kategorien er rigtig nok, da det ikke er et PHP-problem, men et opsætningsproblem.

Du mangler sikkert, at fjerne et semikolon foran linien
;extension=php3_mysql.dll
i filen php.ini, som angivet i tutorialen under PHP - \"Download og installation\".

Hvis du allerede har gjort dette, prøv at genstarte Apache.
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
19. december 2000 - 00:36 #3
Nårh... er ikke så meget inde i php, så bare det var php... og så skulle det jo næsten havde været derover...
Avatar billede blood Nybegynder
19. december 2000 - 00:43 #4
jeg ved ikke om det virker men prøv

$connection = mysql_connect(\"localhost\", \"root\", \"\");
Avatar billede lp Nybegynder
19. december 2000 - 01:03 #5
hvis det er på en unix maskine skal du have din php kompileret med mysql support...
Avatar billede leif Seniormester
19. december 2000 - 06:45 #6
dalbjerg >> Hvad mener du med at jeh kun må oprette spørgsmålet en??? Udbyd. Og hvorfor er det forkerte kategori, er det ikke om webservere???

doeleman >> Min php3.ini ser således ud www.johannsen.f2s.com/ikke_website/php3.ini.txt
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. december 2000 - 07:25 #7
Det er rigtig som blood siger at mysql_connect har 3 string parametre:

if ( !mysql_connect($server, $brugernavn, $password) ) {
  echo mysql_error().\"\\n\";
  die(\"Unable to connect\\n\");
}

når du bruger den med 2 parametre kunne det give den fejl du får.

Det kunne også skyldes at mysql ikke er rigtigt installeret og ikke kører som baggrundsjob på serveren. Jeg (win 98) skulle klikke på winMySQLadmin for at få mysql til at starte i systray hvergang jeg starter maskinen (lille trafiklys ikon der altid lyser grønt. Har du det?)

hvis det ikke er nok er det ini filerne du skal igang med.
den  ;extension=php3_mysql.dll  som doleman nævner har din opsætning fjernet ;-et på så det er iorden.

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. december 2000 - 07:40 #8
lp >> Det er ret sikkert han kører windows. se path i fejlmeddelelsen:
    c:\\apache\\htdocs/test1.php
Avatar billede leif Seniormester
19. december 2000 - 21:43 #9
Er der flere forskellige udgaver af MySQL jeg har hentet en der hedder mysql-shareware-3.22.34-win er det ikke den rigtige???

Jeg har ikke en der hedder winMySQLadmin!!!
Avatar billede lp Nybegynder
19. december 2000 - 21:46 #10
jaokba -> nahhh, viser det ikke nærmere at han kører apache, he he ?

leif, hvad er dit styresystem ?
Avatar billede leif Seniormester
19. december 2000 - 21:54 #11
Okay, jeg kører Win98. Jeg vil gerne køre Win98, Apache, PHP og MySQL.
Avatar billede lp Nybegynder
19. december 2000 - 22:07 #12
rolig rolig, windows med php eller en eller anden form for unix med php.....altså hvis det er windows som du ikke kan få til at virke kan det, som vist er blevet sagt være at du mangler at have den linje med i php.ini men hvis det er apache og unix skal din php omkompileres således mysql er med - det er noget med --with mysql et eller andet....
Avatar billede leif Seniormester
19. december 2000 - 22:10 #13
Jeg kører Win98 med apache og PHP, selve PHP delen kører vist fint. Og nu vil jeg gerne køre MySQL sammen med. Har hjort som sagt hvad der står i vejledningen på www.dannemare.dk
Avatar billede leif Seniormester
19. december 2000 - 22:30 #14
lp >> Har du evt. en ICQ vi kan snakke videre på eller mail???
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. december 2000 - 22:32 #15
lp >> Sorry. Jeg troede det kun var winPC-er der brugte backslash (\\) i paths.

leif >> hos mig (v 2.23.28-gamma ) ligger winMySQLadmin.exe i  \\mysql\\bin\\
  men hvis du ikke har den kan det næppe være det der er galt. :-))

Hvad kom der ud af at prøve bloods forslag om en tredie parameter?

Hvis du ikke kan finde mysql i din system tray så prøv med <Ctrl+Alt+Del> og se om du kan finde en task i tasklisten med mysql i navnet. Hvis den ikke er der er det noget der skal rettes før det nytter at gætte videre.

mvh JakobA
Avatar billede leif Seniormester
19. december 2000 - 22:36 #16
Jeg har den der hedder Mysqld-shareware som jeg skal starte!!!
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. december 2000 - 22:44 #17
Nedenstående (klippet fra Dannemares tutorial) kunne tyde på at min snak om winMySQLadmin ikke er relevant for den version du har downloaded.

\"Husk at MySQL Daemon (mysqld.exe eller mysqld-opt.exe) skal køre, før det er muligt at arbejde med MySQL.\"

Men check alligevel. Tutorial\'en er skrevet sidst i 1999 og din version er nyere end det.

mvh JakobA
Avatar billede leif Seniormester
19. december 2000 - 22:47 #18
Ja, jeg kører en MySQLd-shareware, som er den eneste jeg kan køre i baggrunden!!!
Avatar billede leif Seniormester
19. december 2000 - 22:47 #19
jakoba >> Har du ICQ???
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. december 2000 - 22:54 #20
Nej. Jeg havde engang, men smed den væk. ICQ går for hurtigt til at jeg kan nå at tænke så jeg sagde for meget vås :-)).

Med Mysqld-shareware er startet skulle det være ok.

Hvad kom der ud af at prøve bloods forslag om en tredie parameter?
Avatar billede leif Seniormester
19. december 2000 - 22:59 #21
jakoba >> Det hjalp ikke, undskyld!!!

Men har du en Win98, Apache, PHP og MySQL kørene???
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. december 2000 - 23:16 #22
Ja. Og det virker ovenikøbet :)

En ting du ikke snakker om at du har gjort er at hente og installere myODBC. Jeg er IKKE sikker på det er nødvendigt (har fundet mySQL spørgsmål her på eksperten der siger JA og andre der siger NEJ) men jeg downloadede den og installerede og det gjorde ihvertfald ingen skade.

Der var et spørgsmål på eksperten der gav nogle linier man skulle have i php\'s ini fil så php kunne finde mysql. Jeg vil prøve at finde det spørgsmål igen.
Avatar billede dkchat Nybegynder
19. december 2000 - 23:28 #23
Og slet alt hvad der har med apache, php og mysl at gører på din pc og download og instalere phptriad

http://sourceforge.net/projects/phptriad/

jeg bruger det selv og du skal ikke indstille noget det kører med det samme
pakken indholder apache, php, mysql, og perl
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. december 2000 - 23:33 #24
leif >> Det lyder erlig talt som et bedre råd end jeg kan give dig.
Avatar billede leif Seniormester
19. december 2000 - 23:36 #25
Er ved at hente det!!!
Avatar billede leif Seniormester
03. januar 2001 - 22:59 #26
Har hentet den dkchat foreslog så den kører jeg med indtil videre jeg har en anden \"lille\" computer som jeg prøver at sætte webserver op på.

Undskylder det sene svar.

Så dkchat du får pointene.