Avatar billede foongogeth Nybegynder
24. august 2003 - 12:46 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Læse æ, ø, å fra tekstfil

Hejsa

Jeg har et lille problem, som jeg ikke kan hitte ud af. Jeg vil gerne læse fra en tekstfil og bruge det i en string. Mit problem er dog, at teksten indeholder danske tegn (æ, ø, å), hvilket en streamreader ikke vil godtage sådan som jeg har brugt den indtil videre. Tegnene bliver bare smidt væk.

Hvordan skal jeg klare den?

Hilsen
Bo Jensen
Avatar billede nielslbeck Nybegynder
24. august 2003 - 12:51 #1
Du skal åbne filen med en anden encoding... Prøv evt:

new StreamReader("c:\fil.txt", Encoding.Default)

Hvis det ikke virker, kan du prøve med de andre Encoding.UTF7 eller Encoding.UTF8... Encoding ligger i System.Text-namespacet.
Avatar billede foongogeth Nybegynder
24. august 2003 - 14:32 #2
Det virkede perfekt - tak skal du have!

/Bo
Avatar billede foongogeth Nybegynder
24. august 2003 - 14:47 #3
Jeg kan lige nævne som hjælp til andre i samme situation som mig, at det færdige resultat blev:
private string ReadTextFile(string fileName)
{
    //fileName kunne være = @"C:\test.txt"

    StreamReader myStreamReader = new StreamReader(fileName, Encoding.Default);

    string myString = myStreamReader.ReadToEnd();

    myStreamReader.Close();

    return myString;
}