Avatar billede jivefive Nybegynder
23. august 2003 - 20:11 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Ekstra powerknap på kabinettet

Hej alle sammen

Jeg har et kabinet, hvor jeg skal åbne en låge, hver gang jeg skal trykke på powerknappen og det er rigtig irriterende, når kabinettet står inde under et bord.

Derfor har jeg tænkt lidt på at trække en ekstra powerknap frem på fronten af kabinettet.

Det nemmeste er, så vidt jeg kan se, at lodde den direkte på ledningerne til den eksisterende powerknap, så begge knapper kan bruges.

Men så kommer mit helt store spørgsmål. Hvilken type kontakt skal jeg bruge til et ATX kabinet?

Så vidt jeg kan se, så må det vel egentlig bare være en simpel kortslutningskontakt, der bruges i forvejen, for knappen bliver jo ikke inde, når man trykker på den og når man kigger på tilslutningen til bundkortet, så er det jo bare to ledninger.

Men er der nogen, der har en smule erfaring med sådan noget - eller som bare kan oplyse mig (er totalt uvidende om elektronik) om der er nogle særlige forholdsregler for, hvor mange volt og ampere kontakten skal kunne klare.

Jeg er også meget interesseret i gode tips om forretninger, der sælger forskellige typer kontakter.

Håber på et godt svar
Bo
Avatar billede superanden Nybegynder
23. august 2003 - 20:15 #1
http://www.brinck.dk/
så kan du selv lige kigge lidt, leder også lidt.
Avatar billede zenze Nybegynder
23. august 2003 - 21:20 #2
Det er et alm. ringetryk, du skal bruge, men de er sjældent ret fikse, så prøv at se om du ikke kan finde et udrangeret kabinet på en containerplads el. lign.
Avatar billede fromsej Praktikant
24. august 2003 - 14:17 #3
Find en fiks trykkontakt i en biludstyrsbutik.
Avatar billede jivefive Nybegynder
28. august 2003 - 21:56 #4
Hmmmm ikke just et uddybende svar - hvis jeg kan få lidt flere tekniske oplysninger, så vil jeg accepterer det som et svar.
F.eks. er der hensyn, der skal tages i forhold til volt og ampere på knappen.

Hilsen
Bo
Avatar billede fromsej Praktikant
28. august 2003 - 22:25 #5
Jeg mener ikke spændingen til knappen er mere end 5v måske 12v, så der er ingen problemer med næsten ligemeget hvad du måtte vælge, strømforbruget kan du se helt bort fra (ampere).
Spændingen er i hvert fald IKKE 230v.*S*
Avatar billede jivefive Nybegynder
29. august 2003 - 21:56 #6
Tak for tilbagemeldingerne

Jeg tror, at jeg har nok nu til at gå i gang med mit lille projekt.
Men desværre bliver det lidt svært at give jer de points, som I har fortjent.

Jeg har besluttet mig for, at lade tråden leve frem til mandag og derefter deler jeg pointen i mellem jer (superanden, zenze og fromsej).

Men for at I kan få jeres points, bliver jeg lige nødt til at bede jer om at oprette et svar fra hver af jer, så jeg kan dele dem ud.

Hilsen
Bo
Avatar billede fromsej Praktikant
29. august 2003 - 23:47 #7
*S*
Avatar billede zenze Nybegynder
30. august 2003 - 00:15 #8
Et svar!
De fleste nyere kabinetter har en lille terningformet tænd/sluk knap på ca. 8mm. Den er nok svær at passe ind i fronten, fordi den er monteret bag en ydre knap, som er klikket ind i en holder. Hvis kabinettet skal tilpasses sådan én, så skal du til at skære og lime. På lidt ældre modeller sidder knappen i et hus, som er skruet på metalfronten bagved plasticpladen - og sådan én vil du kunne forlænge så den har en pæn afslutning på fronten.
En lille rund LEGO-klods ville kunne limes på sådan én og files på toppen, så  din PC ikke bliver en reklamesøjle.
Avatar billede zenze Nybegynder
30. august 2003 - 00:22 #9
Se iøvrigt mit gamle spørgsmål her:
http://www.eksperten.dk/spm/239730
... og nyd lige retaxes på slap line.
Avatar billede zenze Nybegynder
20. september 2004 - 20:13 #10
Ih tak for point. Lavede du "stuntet" med knappen? - eller opgav du dit forehavende?
Avatar billede jivefive Nybegynder
20. september 2004 - 23:07 #11
Hej Zenze

Ja jeg pillede låsen af fronten på mit Chieftec kabinet og installerede en lille tryk kontakt, som jeg fandt i en lokal elektronikshop. Derefter trak jeg bare to ledninger til den oprindelige knap og loddede dem på. Det virker fint.

Og undskyld, at du først får pointene nu. Jeg troede, at jeg havde givet dem for lang tid siden. Men der må være gået hø i det.

Hilsen
JiveFive