Avatar billede kkd Nybegynder
20. august 2003 - 08:11 Der er 11 kommentarer og
4 løsninger

Det bedste/billigste kamera?

Hej...

Jeg er på udkig efter et digitalt kamera, og har været inde på edbpriser.dk Men jeg vil lige høre jeres mening: Jeg vil gerne have et kamera med optisk zoom, hvilket skal jeg gå efter, for at få en så god billedkvalitet/pris sammenhæng? Det skal helst være min. 3 Mpixel!
Avatar billede dk_akj Nybegynder
20. august 2003 - 08:24 #1
Lige et par tip/meninger:

Gå efter et fabrikat der er vant  til at lave optik (Canon, Olympus, Nikon mfl.). Nogle at de billige kameraer bruger efter sigende optik af plastik.....

Digital zoom kan ikke bruges til en sk..
Pas på med megapixels, står der "interpoleret" går du videre til næste kamera. (interpolering betyder at ccd'en f.ex er på 1 mpix men den softwaremæssigt sætter lift pixels ind så den kommer op på 2 mpix, efter min mening lige så ubrugeligt som digital zoom)

//akj
Avatar billede dk_akj Nybegynder
20. august 2003 - 08:25 #2
Husk. Længe efter du har glemt den billige pris husker du den dårlige kvalitet....
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
20. august 2003 - 08:30 #3
Jeg købte i december måned et Medion 4,1 mega pixels (IKKE interpoleret) kamera til 2999 kr i Aldi, og det tager virkelig nogle gode billeder synes jeg. Hold øje med Aldi/bilka/føtex katelogerne, det sker jævnligt at der er et på tilbud.

Eksempel fra min private samling:
http://www.bokaj.dk/billeder/full/470.jpg
Avatar billede kkd Nybegynder
20. august 2003 - 08:39 #4
Jeg er godt klat over det der med de interpolerede pixels, ligesom jeg også har skrevet at jeg gerne vil have OPTISK zoom... Det der med lav pris = dårlig kvalitet mener jeg ikke nødvendigt er sandt hele tiden, det er derfor jeg gerne vil have nogle anbefalinger...
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
20. august 2003 - 08:42 #5
Og som "discount"kamera kan jeg helt klar anbefale Medion!
Avatar billede dk_akj Nybegynder
20. august 2003 - 08:44 #6
Avatar billede kkd Nybegynder
20. august 2003 - 08:59 #7
jeg havde forestillet mig omkring 2500-3000, altså noget som dette http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324677962
Avatar billede michael-k Nybegynder
20. august 2003 - 09:10 #8
Det  olympus du har fundet frem der, kan jeg kun anbefale, eller rettere olympus generalt. Jeg fik et for 6 måneder siden nu zoom-300 hedder det, det er godt nok gået ud af produktion nu, men er fuld ud tilfreds.

Jeg har desværre ikke så meget at sammenligne med, da det er mit første digi kamera, men billede kvaliteten er i top.

Jeg har brugt det meget til ferie og familiefotos, samt har brugt det en del det sidste stykke tid, da vi har fået anlagt ny have, så der skulle en masse fotos til, da det skulle tegnes, inden vi begyndte at lave det. Og til de jobs er det fint. Har også printet mange billeder/fotoalbums og der har kvaliteten været god, selvfølgelig skal du også have en god printer, før det virker optimalt til udprint, men det ved du sikkert godt.

Så bestemt et godt kamera der både er funktionsdygtigt og som ligger godt i hånden.

Jeg har så en kammerat der lige har købt et canon et af de der powershot, kan ikke lige huske hvad det er for et nummer det har. Sad og legede med det her i sidste weekend, og må indrømme jeg blev imponeret. Det fylder ikke ret meget og det kan ufatteligt meget. Bestemt et kamera jeg vil kigge på hvis jeg skal have nyt på et tidspunkt.

Men ellers gå ned i den lokale pusher og kig og prøv, da det ikke kun gælder spec. syntes det i lige så høj grad handler om, følelsen i kameraet, altså om det ligger godt i hånden, og kanpperne sidder så du får det ud af det som du gerne vil. :))
Avatar billede dk_akj Nybegynder
20. august 2003 - 09:11 #9
Der er jo også denne:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324677957

Den er dog fysisk større end mange af de andre men har så 8x optisk zoom.

En vigtig ting jeg lige kom i tanke om er også batteriet.
Jeg vil absolut anbefale dig at købe et kamera hvor du kan sætte alm. AA batterier i. Ovenstående bruger alm. AA batterier.

//akj
Avatar billede nilfri Nybegynder
20. august 2003 - 09:15 #10
Jeg vil anbefale et Canon A-70 - købte det selv efter meget nøje overvejelser af alle muligheder, læsning af anmeldelser, kommende kameraer, afprøvning i praksis etc.

Havde egentlig kig på et G3 (G5 var ikke kommet dengang).

Jeg har ikke fortrudt et sekund. Efter min mening rammer det lige i plet; flot teknik med masser af muligheder - også for selvkørende "automatik"; kram - det holder til selv mine små unger; glimrende indbygget skærm; det bruger CF som er noget af det billigste ekstra RAM; batterierne holder længe (jeg bruger genopladelige). Og så er der aldeles glimrende software med kameraet - vel noget af det bedste medfølgende overhovedet.

Designet er efter min mening flot, lidt råt og minimalistisk - ikke "plastikket"; ingen tingel-tangel fornemmelse; et godt grip som mangler på mange kameraer - det ligger godt i hånden.

Endeligt er størrelsen handy, og jeg får nok svært ved at købe et kamera, der er ret meget større fysisk (altså også G5). Det er altså dejligt, når kameraet lige kan ligge i en lomme etc.

Eneste aber dabei er - som på mange andre dig. kameraer - en somme tider lidt lang fokustid, en "for sofistikeret" fokusmåler etc. Men det kan overstyres - som det meste automatik på A70.

Efter min mening rækker A70-erens 3.1 Mpix kvalitetsmæssigt længere end 4 på mange andre kameraer.

Prøv i praksis inden køb!

Held og lykke med købet!
Avatar billede isk Nybegynder
21. august 2003 - 22:37 #11
Efter min mening er det mere viktigt at der er en kvalitet af bruger fladen efter som at der er det der er af goerene for om at man for brugt det maget
Jeg har personlig et olympus C-40Zoom.
Grunden til det er godt er at det ikke har en masse smaa knapper og en frondt der daekker linsen vilket goer det til en ven man kan ha framme til at tag det ultimative.....

husk det er foest lige begyndt.

//isk
Avatar billede bdo Nybegynder
23. august 2003 - 11:19 #12
Det nye nummer af DigitalFoto har en anmeldelse af HP Photosmart 735, hvor de roser det og giver det 8,6 af 10 mulige og 10 på kvalitet/pris.
Det ligner præcis det du spørger efter.
3,24 Mpixels effektiv
3 gange optisk zoom
Pris: 2200 uden dockingstation.
Desværre ikke mulighed for ekstern blitz, men det fås vist ikke i den prisklasse.
Avatar billede bdo Nybegynder
23. august 2003 - 21:11 #13
Her er linket til EDB-priser uden dockingstation
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324627913
og med dockingstation
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324627911
så prisen i DigitalFoto er vist forældet.
Avatar billede kkd Nybegynder
26. august 2003 - 15:58 #14
Takker for rådene!!!
Avatar billede dk_akj Nybegynder
26. august 2003 - 22:01 #15
Tak for point :-)

Lad os høre når du har købt.

//akj