Avatar billede ducks Nybegynder
06. august 2003 - 22:37 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Kemi - formels reaktion, hjælp

Skal lave en lille simpel kemi opgave, jeg sikkert bare kunne undlade uden læren opdagede det, men jeg er sikker på at man får brug for det senere (HTX). Da jeg gik i en meget doven klasse med hensyn til Fysik/Kemi i folkeskolen aner jeg absolut ikke hvad jeg skal gøre :(

Jeg skal kunne forklare reaktionen af:
CoCl2 + 6H2O -> CoCl2 * 6H2O

(Alle 2 taller er sænkede)

Vil meget gerne have link eller noget, så jeg selv kan lære det og ikke bare skriver af.
Avatar billede nima Nybegynder
06. august 2003 - 22:58 #1
Jeg tror nok det bedste sted at spørge om sådan nogle ting (også fremover) vil være på denne her side

http://www.uddannelseogjob.dk/lektie/lektie.htm

brugte den selv meget da jeg gik på gymnasiet!
Avatar billede tobias28 Praktikant
06. august 2003 - 23:26 #2
hvad er det da du har skrevet?

Co (Cobolt??)

og hvad skal * betyde?? gange??

og hvad er det for en reaktion?

Umiddelbart ligner det nemlig vås!
Avatar billede tobias28 Praktikant
06. august 2003 - 23:27 #3
...hvis det altså ikke skal vise en delreaktion af en større reaktion!
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
07. august 2003 - 01:15 #4
det ligner en redoxreaktion du har lavet forkert på højresiden og indført et * tegn for sjov
Avatar billede roenving Novice
07. august 2003 - 03:51 #5
Eller også er det en krystallisering -- jeg har (ofte ?-) set krystalbindinger angivet med *
Avatar billede esbenrt Nybegynder
07. august 2003 - 04:30 #6
det ligner ikke vås:
vandfrit cobolt(II)chlorid reagerer med 6 vand og cobolt(II)chlorid hexahydrat dannes. * indikerer at vandet er bundet som krystalvand, men normalt bruges en prik - ligesom ved gangestykker.

jeg må indrømme at jeg ikke kan huske hvad reaktionstype det er, men det er en meget almindelig reaktion mellem vand og et salt.
hvis du kender kobber(II)sulfat ved du at det er blåt. opvarmes det kan krystalvandet dampes af og tilbage ligger en hvid forbindelse: CuSO4. typisk vil det vandfri CuSO4 kunne trække fugten ud af luften, men hældes der vand på reagerer det en anelse voldsomt. kobberets blå farve skyldes bindingen mellem H2O og Cu2+-ionen i CuSO4*2H2O. tilsættes ammoniak bliver opløsningen meget flot mørk blå - vandet der komplekserer til Cu2+ kan nemlig skiftes ud med NH3 og bindingen til Cu2+ og NH3 "er blå".
Avatar billede tobias28 Praktikant
07. august 2003 - 10:40 #7
esbenrt -> * gjorde det nok til vås!

ellers tror jeg du har ret!
Avatar billede tobias28 Praktikant
07. august 2003 - 10:42 #8
men hvorfor reagerer det lige med 6H20????
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
07. august 2003 - 11:12 #9
Reaktionen kaldes en hydratisering og der går 6 stk vand på, da Co++ har koordinationstallet 6.
Avatar billede larsendrengen Nybegynder
07. august 2003 - 11:13 #10
Det sker for mange vandfrie metal salte: f.eks. vandfri CuSO4 som ved reaktion med vand giver det blå pentahydrat (CuSO4*5 H2O), men i virkeligheden sidder de 4 vand på Cu++ og det sidste vandmolekyle er det man kalder for et krystalvand.
Avatar billede esbenrt Nybegynder
07. august 2003 - 16:11 #11
ups. ja det er Ag+ der koordinerer 2
Avatar billede whpsnp Nybegynder
08. august 2003 - 03:10 #12
det kaldes også kompleksdannelse. det er også meget almindeligt for fx jern og kobber. metalionen binder vand til sig og der dannes krystaller. det er ganske normalt at bruge gangetegn som symbol for hydratisering...