Avatar billede bbrockie Nybegynder
31. juli 2003 - 10:51 Der er 45 kommentarer og
1 løsning

Step-by-Step installation af Qmail

Hej folkens
Jeg kunne godt tænke mig at få installeret en mailserver på min RedHat9 maskine. Problemet er bare at jeg fatter nada af de tutorials jeg hidtil har fundet frem til :(

Jeg ved ikke om i har andre forslag til en alternativ email server? - Jeg skal primært bruge POP3 og en webmail løsning

På forhånd mange tak
Avatar billede snowball Novice
31. juli 2003 - 10:58 #1
Har du læst http://lws.dk/kategori/4 ? Der er guides til både QMail og webmail.

Snowball
Avatar billede bbrockie Nybegynder
31. juli 2003 - 11:02 #2
Ja, jeg har læst den; men fik problemer med at kompile programmet. Findes der ikke en RPM fil til Qmail?
Avatar billede mfalck Praktikant
31. juli 2003 - 11:07 #3
ellers kan jeg - som altid - anbefale Postfix (www.postfix.org). Det er en nem og sikker email-server.
Avatar billede mfalck Praktikant
31. juli 2003 - 11:08 #4
du skal lige være opmærksom på at qmail (og postfix for den sags skyld) kun sørger for at du kan sende og modtage mails; for at hente dine mails skal du have en pop3-server (f.eks. qpopper).
Avatar billede mfalck Praktikant
31. juli 2003 - 11:12 #5
for at installere postfix henter du source-koden ned på din linux-maskine

$ mkdir /src
$ cd /src

$ wget ftp://ftp.jaquet.dk/mirror/ftp.porcupine.org/official/postfix-2.0.13.tar.gz

pakker den ud i et katalog med:

$ tar zxf postfix-2.0.13.tar.gz
$ cd postfix-2.0.13
$ make -f Makefile.init makefiles
$ make tidy
$ make
$ make install
Avatar billede mfalck Praktikant
31. juli 2003 - 11:15 #6
du skal først oprette to brugere, som du kan gøre ved at sætte følgende linier ind i /etc/passwd:

postfix:*:12345:12345:postfix:/no/where:/no/shell
postdrop:*:54321:

når du kører make install kommandoen vil den komme og spørge dig om en række spørgsmål, som du medmindre du har en god grund til, blot kan svare ja til ved at trykke enter.
Avatar billede mfalck Praktikant
31. juli 2003 - 11:19 #7
som mailreader bruger jeg selv Mailreader fra http://mailreader.com/download/

hvis du har php installeret kan jeg anbefale Horde/IMP fra www.horde.org
Avatar billede bbrockie Nybegynder
31. juli 2003 - 11:21 #8
findes der også en GUI frontend til at configurere det hele med? - Altså oprette nye brugere osv?

Nu glemte jeg selvfølgelig at tilføje at jeg har flere domains der helst allesammen skulle få hver sine emails :o)
Avatar billede lap Nybegynder
31. juli 2003 - 11:27 #9
Du kan evt. vælge at bruge de værktøjer som redhat selv leverer med på cd-roms - sendmail, pop3/imap og squirrelmail - det giver vist nok ikke undersøttelse af viritual hosting - men jeg er ikke helt sikker.

Alt ligger som rpm-pakker på skiverne - og er derfor nemt at installere.
Avatar billede mfalck Praktikant
31. juli 2003 - 11:30 #10
der er en webmin (www.webmin.com) udvidelse til postfix så ja der er en form for gui med til den; jeg har dog aldrig selv brugt den.

Postfix understøtter virtuelle domains, så du kan let have flere domæner på (jeg kører selv med et par stykker på min maskine).
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
31. juli 2003 - 11:34 #11
sendmail kan ikke klare virtual hosts ;o)

Så vælg endten Qmail eller Postfix (det er også min opfattelse at de fleste her på exp. kører med en af dem, derfor vil der være mest hjælp at hente, hvis du vælger en af dem) Jeg kører selv med Qmail.

hvilke problemer fik du, da du kompilede?
Avatar billede bbrockie Nybegynder
31. juli 2003 - 13:36 #12
mfalck: Jeg fik kørt det hele som du beskrev; men 'make install' meldte blot følgende: "Please review the INSTALL instructions first."

lap: Tak for tippet; det gjorte jeg for et par uger siden; fandt ikke ud af at configurere det, og eftersom mfalck har været så venlig at give mig en step-by-step "tutorial" herinde, følger jeg den indtil videre ;)

gonza.dk: Jeg er ikke helt klar over hvad der gik galt (læs evt.: http://www.eksperten.dk/spm/367665) - Jeg gik dog fra Mandrake igen, idet jeg ikke kunne bruge VNC på den.. erhm.. længere historie faktist :O)
Avatar billede mfalck Praktikant
31. juli 2003 - 13:50 #13
huskede du at tilføje de to brugere som jeg nævnte ?
Avatar billede mfalck Praktikant
31. juli 2003 - 13:53 #14
umiddelbart er det eneste sted hvor jeg lige kan se at der kan være et problem hvor install spørger om setgid_group at den skal være postdrop.
Avatar billede bbrockie Nybegynder
31. juli 2003 - 13:55 #15
Ja; jeg tilføjede dem før jeg gik i gang. Skal jeg måske restarte?
Avatar billede mfalck Praktikant
31. juli 2003 - 13:57 #16
næ det burde ikke være nødvendigt;

du huskede også at lave make -f Makefile.init makefiles
Avatar billede bbrockie Nybegynder
31. juli 2003 - 13:58 #17
Ja, jeg gjorte det i samme rækkefølge som nævnt ;)
Avatar billede mfalck Praktikant
31. juli 2003 - 14:00 #18
hmnm .. jeg har lige selv kørt den igennem uden problemer.
Avatar billede mfalck Praktikant
31. juli 2003 - 14:02 #19
hvad skriver den når du skriver

make -f Makefile.init makefiles
Avatar billede bbrockie Nybegynder
31. juli 2003 - 14:04 #20
hovsa.. nu siger den "No such files or Directory", er det ikke fordi jeg skrev 'make tidy' bagefter?
Avatar billede mfalck Praktikant
31. juli 2003 - 14:06 #21
det kunne det være;

prøv lige at klippe alt ud fra når du skrive

make -f Makefile.init makefile
Avatar billede bbrockie Nybegynder
31. juli 2003 - 14:08 #22
#make -f Makefiles.init makefiles
make: Makefiles.init: No such file or directory
make: *** No rule to make target 'Makefiles.init'. Stop.
#

-------

Førhen da fik jeg dog en hel masse output
Avatar billede mfalck Praktikant
31. juli 2003 - 14:10 #23
ah det er nok fordi du skriver Makefiles.init og ikke Makefile.init
og tilsvarende for makefiles og makefile :-)
Avatar billede mfalck Praktikant
31. juli 2003 - 14:11 #24
make -f Makefile.init makefiles
Avatar billede mfalck Praktikant
31. juli 2003 - 14:11 #25
er den korrekte :-)
Avatar billede lundeman Nybegynder
31. juli 2003 - 14:20 #26
Hvis du har installeret en RH9, så har du også installeret Postfix. Problemet er at du OGSÅ har installeret SendMail (et uhyggeligt grimt program). et eneste du skal gøre er at skifte fra SendMail til Postfix.
Her ( http://www.spenneberg.com/postfix-amavisd-new.pdf ) er et ret godt link til hvordan man installerer RedHat, skifter til PostFix, OG installerer Aamavisd-new, til SPAM og virus detektering.
Avatar billede bbrockie Nybegynder
02. august 2003 - 19:18 #27
Jeg fjernede SendMail fra mine services, hvorefter jeg så kunne fortsætte installationen. Jeg fik dog følgende fejlmeddelelse:

"postfix-install: Error: "postdrop" needs an entry in the group file.
Remember, "postdrop" needs a dedicated group id.
make: *** [install] Error 1
#

Jeg går ud fra at der er noget galt i /etc/passwd instillingerne?
Avatar billede mfalck Praktikant
03. august 2003 - 11:17 #28
åh ja - det er mig som har begået en fejl; postdrop skal ikke være i /etc/password men i /etc/group ...
Avatar billede bbrockie Nybegynder
03. august 2003 - 15:34 #29
Fedt! - Nu ser den endelig ud til at være installeret :)
Skal jeg så også installere webmin til at oprette brugere og configurere domains osv?
Avatar billede mfalck Praktikant
03. august 2003 - 15:37 #30
som jeg skrev så har jeg aldrig selv brugt den; men webmin plejer at være ret god til at lave den slags i :-)
Avatar billede mfalck Praktikant
03. august 2003 - 16:02 #31
ellers er det også ret let at konfigurere postfix med en teksteditor.
Avatar billede bbrockie Nybegynder
03. august 2003 - 16:51 #32
Hvad er det jeg skal konfigurere?
Avatar billede mfalck Praktikant
03. august 2003 - 19:17 #33
virtuelle domæner og brugere
Avatar billede mfalck Praktikant
08. august 2003 - 12:08 #34
kom det til at virke ?
Avatar billede bbrockie Nybegynder
08. august 2003 - 17:58 #35
Jeg kom desværre ikke længere, så jeg gik i gang med at læse lidt om hvordan man oprettede brugere osv... Skal jeg virkelig tilføje en linux-account for hver enkelt bruger jeg opretter?

Jeg er endvidere ikke helt klar over hvor configurationsfilerne ligger henne :/
Avatar billede mfalck Praktikant
08. august 2003 - 22:07 #36
alle postfixs konfig-filer ligger i /etc/postfix - den primære fil hedder main.cf

du behøver ikke at lave en unix-bruger for hver mail-konto (jeg bruger det dog selv for at kunne lave quota og hjemmesider); faktisk understøtter postfix authenticering op mod bl.a en mysql-database; der findes en længere opsætningsguide på

http://www.marlow.dk/tech/postfix.php?noframe=yes
Avatar billede bbrockie Nybegynder
28. september 2003 - 01:14 #37
Dette spm har desværre trukket en hel del tid ud.. :/

Er der nogen der kan sige mig hvor jeg skal tilføje hvad for at få følgende til at virke:

admin@domain1.com
brugere@domain1.com

admin@domain2.com
brugere@domain2.com

admin@domain3.com
brugere@domain3.com

osv..

---

Det ville også være lækkert lige at høre om der er noget specielt jeg skal hold øje med i .conf filerne for at holde spammere væk fra serveren.
Jeg vil lige tilføje at jeg er lidt af en newbee til linux verdenen, så hvis i kunne være lidt pædagogiske i jeres svar, ville jeg være yderst taknemmelig :))

Nu ved jeg ikke om jeg skulle åbne et nyt spm, idet denne hentyder til brugen af qmail og ikke postfix, som jeg nu gerne satser på at få op at køre?!? :o)
Avatar billede mfalck Praktikant
28. september 2003 - 11:02 #38
i /etc/postfix/virtual kan du styrer du alle virtuelle domæner:

først skal du have

domain1.com  X
domain2.com  X
domain3.com  X

for at lade postfix vide at den skal acceptere mails til de domæner; dernæst skal du have

bruger@domain1.com  brugernavn1
bruger@domain2.com  brugernavn2
bruger@domain3.com  brugernavn3

bemærk at du også kan forwarde til brugere udenfor ala

bruger@domain4.com  bruger@microsoft.com

angående spam:

i main.cf kan du sætte:
maps_rbl_domains = sbl.spamhaus.org rbl.maps.vix.com dul.maps.vix.com
default_rbl_reply = $rbl_code Service unavailable; $rbl_class [$rbl_what] blocked using $rbl_domain${rbl_reason?; $rbl_reason}

dertil har jeg sat:

smtpd_recipient_restrictions = permit_sasl_authenticated,permit_mynetworks, reject_unauth_destination, reject_non_fqdn_recipient

især "reject_non_fqdn_recipient" stopper en del virus-mails som bliver sendt fra pc'ere uden et "fully qualified domain name".

Til sidst kan jeg anbefale spamassassin (eu.spamassassin.org)
Avatar billede mfalck Praktikant
28. september 2003 - 11:25 #39
du kan også få hjælp til anti-spam på

http://www.securitysage.com/guides/postfix_uce.html
Avatar billede mfalck Praktikant
28. september 2003 - 11:28 #40
en sidste ting jeg har er

smtpd_sender_restrictions = permit_sasl_authenticated,reject_unauth_pipelining, reject_unknown_sender_domain, reject_non_fqdn_sender,  reject_rhsbl_sender, dsn.rfc-ignorant.org, hash:/etc/postfix/access

især den sidste er god - det er blot en tekstfil som indeholder linier ala:

008.net                554 Spam (2003-01-07)
121specialoffers.com    554 Spam (2003-01-02)
123winners.com  554 Spam (2003-01-02)
12move.be              554 Spam (2003-01-02)
1clickandwin.com        554 Spam (2003-03-07)

Man skal huske at køre postmap hash:/etc/postfix/access hver gang man tilføjer et nyt domæne.
Avatar billede mfalck Praktikant
28. september 2003 - 11:30 #41
en sidste ting er et link til et godt værktøj til at overvåge postfix med:

http://jimsun.linxnet.com/postfix_contrib.html
Avatar billede bbrockie Nybegynder
11. oktober 2003 - 01:34 #42
Jeg er stadigvæk ikke helt med hvad det er jeg skal gøre. Kan du evt. vise mig et eksempel på hvad der skal laves for følgende domains.. (Sæt nu jeg har bruger1@domain1.com bruger2@domain1.com bruger1@domain2.com bruger2@domain2.com - og serverens externe IP er 212.55.55.3 og interne IP er 10.0.0.3).

Jeg mistede desværre allerede tråden ved:
"domain1.com  X
domain2.com  X
domain3.com  X"

Undskylder dog mange gange, er bare MEGET ny indenfor linux miljøet og har ikke fåst med andet end Apache, Mysql osv. til RedHat, så derfor har jeg en noget skaldet isse når det kommer til linux .conf filer :(
Avatar billede mfalck Praktikant
11. oktober 2003 - 08:37 #43
ok - i virtual filen skal du give postfix-serveren besked på hvilke domæner den skal acceptere mail til. Dette gøres ved at skrive domænenavnet og "et-eller-andet" - her har jeg brugt et "X", men du kunne sagtens skrive noget andet, men det er forklaringen på de tre linier med  "domain1.com X".

Når du har fortalt postfix hvilke domæner den skal acceptere mail til, så skal du fortælle den hvor den skal sende mailene hen. Dette gøres ved at skrive brugernavn@domain1.com  og så det ene af de nedentstående:

1) en ekstern mail-adressse (f.eks. bush@whitehouse.org)
2) navnet på en intern bruger (altså en bruger du kan logge ind med)

Hvis du er ny i faget, kan du overveje at installere webmin (www.webmin.com), som bla har et modul til postfix, så behøver du ikke at sidde og rode i config-filer, men kan nøjes med at gøre det fra en web-side. Bare rolig, det skal nok komme hen ad vejen [som en lille sidebemærkning skal jeg da gerne oplyse at første gang jeg prøvede at boote en linux fra en diskette, var engang i 1993].
Avatar billede bbrockie Nybegynder
20. januar 2004 - 04:23 #44
Sådan! - Nu ser Postfix i hvertfald ud til at ville køre sammen med webmin (måtte installere den nyeste version af webmin, idet den gamle, mystisk nok, ikke ville køre :()

Da jeg stadigvæk ikke forstår det helt store af Postfix, har jeg prøvet at snuse lidt rundt med både Webmin og VirtualAdmin (tror jeg nok den hed.. - et extension til Webmin) - Kunne det tænkes at nogen derude ved hvordan dette kommer op til at køre?
Avatar billede mfalck Praktikant
20. januar 2004 - 08:58 #45
hmm .. jeg har aldrig prøvet virtualAdmin - jeg kan evt lige prøve at installere det på min egen server og se  om jeg kan gennemskue det.
Avatar billede bbrockie Nybegynder
06. februar 2008 - 09:44 #46
lukker
mange tak for hjælpen :)