Avatar billede bruno Nybegynder
29. juli 2003 - 22:56 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hvilket backup program skal jeg vælge?

Jeg leder efter et gratis backup program der skal kunne gemme data for hver dag. De fleste backup programmer opdaterer den sikkerhedskopi man har liggende men hvis fejlen er sket for 1 uge siden så vil denne fejl jo også være på backupèn... Jeg søger derfor et backup prog. der kan gemme data for hver dag. Således vil jeg kunne gå tilbage til en backup der ikke indeholder fejl. Det skal helst ikke være for indviklet at bruge. (Og med mulighed for at sætte den til automatisk at lave backup hver dag). Håber der er en af jer der kender et sådan prog...

Mvh B.L.
Avatar billede jklausen Juniormester
29. juli 2003 - 23:02 #1
hvis du med backup mener at rette evt. systemfejl (maskinen bliver ustabil etc.) så er det eneste rigtige Norton ghost. Alt efter hvilke pc og hvor mange data vil det tage fra 5min til 1h pr. dag.
Avatar billede bruno Nybegynder
29. juli 2003 - 23:10 #2
Jeg kører et medlemskartotek i Access. Jeg har tidlige oplevet at der var sket en mystisk fejl i databaseprogrammet (måske fejl 40):0)  Men fejlen var også på den backup der automatisk tages hver dag med mit nuværende backup-program så jeg kunne ikke rigtig stille noget op. Derfor syntes jeg at det må være smart at have en komplet backup af dette medlemskartotek for hver enkelt dag.
Avatar billede nmh Nybegynder
29. juli 2003 - 23:16 #3
Norton Ghost er fint, men det er ikke gratis. Det kan ikke eksekveres fra Windows XP eller fra Windows 2000. Det skal startes fra en dos session.

Så melder problemet sig: Hvor skal ghost filen anbringes? Det letteste er på maskinen selv.Disken skal være patitioneret, så man kan gemme billedet af data-partitionen på en anden partition, men man kan også bootte på en diskette (eller cd-rom, som bringer en i forbindelse med en anden maskine).

Det bedste er nok en blanding af ghost og et normalt backup-program. Så gemmer man et billede af sit c-drev med alle programmerne med ghost, og man bruger et andet backupprogram til sine data.

Det backup-program, der følger med win xp er udmærket til at tage sikkerhedskopi af data og det kan sættes til at starte hver dag på bestemte tidspunkter. Du kan selv vælge, om det skal være til en fil på din maskine, til tape eller til et drev på en anden maskine.
Avatar billede bruno Nybegynder
29. juli 2003 - 23:21 #4
Jeg skal lige bemærke at jeg kører win 98.
Avatar billede nmh Nybegynder
29. juli 2003 - 23:33 #5
Der følger også et backup-program fra Microsoft med til Win98. Det hedder Backup.exe og kan også bruges til dit formål.

Igen er det en god ide, at have disken delt op i flere partioner.

Ghost kan startes fra win98. Det er bedst at gå ud i starte ghost efter man har ladet win 98 maskinen starte i dos.
Avatar billede bruno Nybegynder
29. juli 2003 - 23:41 #6
>Der følger også et backup-program fra Microsoft med til Win98. - Det backup program du omtaler der medfølger win98, kan den gemme en backup for hver enkelt dag i ugen???
>Igen er det en god ide, at have disken delt op i flere. - Min HD er delt op i 3 partioner.
>Ghost kan startes fra win98. Det er bedst at gå ud i starte ghost efter man har ladet win 98 maskinen starte i dos. - Det skal være et enkelt og brugervenligt win98 program der kan indstilles til at tage backups hver dag automatisk.
Avatar billede nmh Nybegynder
29. juli 2003 - 23:57 #7
Ja det kan det. Hvor meget er det, der skal backes up?
Avatar billede bruno Nybegynder
30. juli 2003 - 00:04 #8
Omkring 30 MB fylder de filer jeg vil tage backup af.
Avatar billede jklausen Juniormester
30. juli 2003 - 00:10 #9
Så ville jeg bare kopiere dem over på en anden disk, i forskellige dir. efter hvilken dag det er. Evt. lave en xcopy i autoexec.bat der gør det hver gang maskinen starter.
Avatar billede bruno Nybegynder
30. juli 2003 - 08:52 #10
Hele denne backup skal automatiseres da jeg ikke er i daglig kontakt med computeren og brugerene er total grønne" inden for pc verden.
Jeg ikke ret meget til batfiler og hvilke muligheder der ligger her så løsningen må være et program der kan gøre noget lignende det du foreslår
Avatar billede nmh Nybegynder
30. juli 2003 - 10:48 #11
Kun 30 Mbyte. Jamen så er det jo slet ikke noget større problem.

Hvor megen plads har du på din harddisk?

Jeg prøver at undersøge win98 backup programmet. Jeg skal lige finde en win98-maskine frem, men bat-filer, der bliver startet automatisk er nu heller ikke dårlige. Xcopy styret på passende måde af bat-filer, der evt. starter automatisk giver ofte gode løsninger.
Avatar billede nmh Nybegynder
30. juli 2003 - 12:04 #12
Egentlig er det nok det letteste og simpleste at bruge xcopy styret af bat-filer. Fordelen er, at du hele tiden har kan se dine filer på helt normal måde.

Men backup-programmet i win 98 fungerer da også fint.

Begge dele kan sættes til at køre automatisk hver aften kl.8 f.eks.

Der er lige den lille ting at du er nødt til at få omdøbt backup-filen eller bacup-kataloget hver dag. Her er jeg bange for, der er nødvendigt at  benytte en bat-fil eller et VBscript. Det vil du også kunne få hjælp til her. Hvor mange dage vil du gemme?
Avatar billede nmh Nybegynder
30. juli 2003 - 13:54 #13
Jeg fandt nogle af mine gamle bat-filer frem fra "gamle dage", og jeg fandt på en ret fiks løsning (synes jeg selv). Du skal blot lave 3 bat-filer, som ligger i et vilkårligt underkatalog på din maskine. Bat-filen bckup.bat sættes til at starte som en planlagt opgave (Se programmer/tilbehør/systemværktøjer/planlagte opgaver) hver aften kl. 21 f.eks.
Der vil nu opstå et underkatalog, der, hvor du bestemmer det med dagens dato som navn og alle de filer og underkataloger, du ønsker bliber kopieret derind. Og de er helt gratis!

En bat-fil løsning på dit backup-problem:

Løsningen forudsætter der er tale om en dansk version af win98, men kan let rettes til at virke hvis versionen er engelsk.
Batfilen bckup.bat kalder batfilen start.bat, som danner en fil med navnet dato.bat

Nu kalder bckup.bat filen dags.bat, som vil kopiere det ønskede ind i et underkatalog til bckup-kataloget med dagens dato som navn.

Her er de nødvendige filer:
BckUp.bat:
call start.bat
call dato.bat

Start.bat:
echo|more|date|>dato.bat

bat-filen dato.bat vil komme til at se sådan ud:
Dags dato: Ons 07-30-2003
Skriv den nye dato (mm-dd-åå)

Pointen er nu, at hvis man laver en bat-fil med navnet dags.bat, der ser sådan ud:
xcopy c:\nmhtst d:\bckup\%3 /I /S

så vil bat-filen dags.bat starte med parameterne %1 %2 og %3 og  %3 er netop dagens dato.
/I betyder, at der skal kopieres til et underkatalog, og det vil netop få navnet 07-30-2003.
/S betyder at alle underkataloger i c:\nmhtst skal medtages.
Avatar billede nmh Nybegynder
30. juli 2003 - 14:05 #14
Det er altså filen dags.bat, der gør arbejdet. Den skal du selvfølgelig rette til, så du får de filer du skal bruge, og du vil måske få brug for at aktivere xcopy flere gange, på forskellig måde. Og i %3 er der hele tiden gemt dagens dato.

Hvis du vil hellere vil benytte backup fra win98 i stedet for xcopy, kan filen dags.bat let tilrettes til den situation.
Avatar billede bruno Nybegynder
30. juli 2003 - 17:33 #15
Hej nmh. Det var da noget af en løsning, jeg må indrømme jeg ikke forstår en dyt" af hvad du mener. Kan du skære det lidt ud i pap da jeg er helt "grøn" når det gælder DOS sprog. Kan du skrive den eller de batfiler jeg skal bruge så vil jeg prøve dem på den computer jeg sidder ved nu. Her kører jeg win98 ME dansk version.
Mvh B.L
Avatar billede nmh Nybegynder
30. juli 2003 - 21:36 #16
En bat-fil er en samling simple ordrer som afvikles en ad gangen. Man skriver en bat-fil ved at benytte notepad.exe.
Forudsætningen for at det virker med win98 ME (er det windows ME du mener?), er at ordren date skrevet i en komandolinie giver en udskrift, hvor 1. linie er 'dags dato: Ons 07-30-2003'.
Det afgørende er ordet dags og at datoen er det 3. "ord" efter ordet 'dags'.

Du skal lave 3 bat-filer. Og jeg har ovenfor for hver fil skrevet, hvad den skal hedde, og hvad den skal indeholde.
Der er altså filerne BckUp.bat, Start.bat og dags.bat.

dags.bat er den fil, der sørger for kopieringen.
Hvis dine filer ligger på c-drevet i underkataloget c:\filer, og de skal kopieres til et katalog med dagens dato som navn beliggende i et kataloget Bckup på d-drevet skal filen dags.bat indeholde linien

xcopy c:\filer d:\bckup\%3 /I /S

De 3 bat-filer kan du f.eks. lægge i kataloget c:\BckUp.
Når du starter bat-filen BckUp.bat vil den først danne filen dato.bat. Den vil i sin første linie indeholde ordet dag og på 3.plads herefter dagens dato.
Derefter blive filen dags.bat startet, ved at der i i bckUp.bat står ordren call dato.bat.
Og fordi dato.bat har som 1.linie dags dato: Ons 07.30.2003 vil batfilen dags.bat starte med %3 erstattet med dagens dato.
Så vil kopieringsordren xcopy sørge for at kopiere det rigtige sted hen.
De to ting /I /S i slutningen sørger for at xcopy opfatter at der skal kopires til et katalog, og at alle underkatloger i kataloget c:\filer kommer med (S står for Subdirectories).

Jeg håber dette er tilstrækkeligt. Ellers kender du måske en, der har forstand på bat-filer.
Men du kan jo skrive her, hvis du får problemer.
Avatar billede bruno Nybegynder
30. juli 2003 - 22:29 #17
det lyder umidlbart lidt kryptisk men jeg prøver... Du skal bestemt have dine point du har udvist stor tålmodighed :0)

Mvh B.L.
Avatar billede nmh Nybegynder
30. juli 2003 - 22:42 #18
Ok. Jeg siger tak for point, men jeg håber, du vil melde tilbage.
NB: %3 sser jeg nu er svær at læse. Der står altså procent3 og ikke 96.