Avatar billede kebra Nybegynder
29. juli 2003 - 18:10 Der er 29 kommentarer og
2 løsninger

Reperation af config.sys

mit win xp har de seneste par uger gået helt ned og er frosset fast i et par minutter for derfter at genoptage det den havde gang i.
Her den anden dag skete det igen, men denne gang kom der altså ikke aktivitet igen. Jeg gjorde det alle windows brugere har prøvet en del gange, jeg genstartede skidtet.
Da den så kom igang igen fik jeg en meddelse om atjeg skulle reparere config.sys da denne var beskadiget, og at det kunne gøres nemt ved at boote fra xp cden.
Det gjorde jeg så, og valgte da også R som jeg fik af vide.
Her efter bliver jeg bedt om at logge på en windows installation (der er kun en så det var nemt)
Herefter kommer der noget  lign. det gamle dos frem
C:\Windows\
det er så her jeg går fast og ikke ved hvad jeg skal gøre.
Et acceptabelt svar vil ikke være at jeg skal geninstallere skidtet, da jeg har adskillige vigtige ting derpå der ikke må slettes.
Håber i vil svare på mit indlæg hurtgist muligt
Avatar billede fromsej Praktikant
29. juli 2003 - 18:16 #1
1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare at den beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt men nu er du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
Avatar billede riversen Nybegynder
29. juli 2003 - 18:29 #2
de vigtige ting du har bliver næppe overskrevet ved geninstallering...bare til info
Avatar billede riversen Nybegynder
29. juli 2003 - 18:29 #3
men config.sys er bare en tom fil normalvis i winxp som ligger i systemroden, så du kan evt. bare prøve at lave en ny tom fil
Avatar billede kebra Nybegynder
29. juli 2003 - 18:41 #4
jeg skal altså bare lave en ny installation?
så vidt jeg kan se kan jeg ikke vælge reperation igen efter første trin.
Jeg skal beholde eksisterende partition?
Jeg skal slette det gamle OS og installere igen?
Avatar billede riversen Nybegynder
29. juli 2003 - 18:43 #5
en installation overskriver kun eksisterende systemfiler. Så indtaller og lad partitionen være intakt, så skulle der ikke være problemer....dvs. ikke slette noget som helst når den spørger om det
Avatar billede riversen Nybegynder
29. juli 2003 - 18:43 #6
men du kan evt. prøve det med en tom config.sys ifl først, hvis ikke du har forsøgt
Avatar billede kebra Nybegynder
29. juli 2003 - 18:47 #7
hvordan laver jeg den tomme config.sys fil?
Avatar billede riversen Nybegynder
29. juli 2003 - 18:51 #8
vha. open mener jeg hvis du kører fat32 og har fx en win98 bootdisk
Avatar billede kebra Nybegynder
29. juli 2003 - 18:52 #9
jeg har ikke en 98 boot disk og det er en ntsf partition
Avatar billede riversen Nybegynder
29. juli 2003 - 18:54 #10
ingen forslag til det så
Avatar billede fromsej Praktikant
29. juli 2003 - 18:55 #11
Åbn notesblok, vælg nyt, vælg gem som, gem som config.txt.
Højreklik derefter på config.txt og omdøb til config.sys.
Læg filen i roden af det drev hvor windows ligger, typisk C:\
Avatar billede kebra Nybegynder
29. juli 2003 - 18:59 #12
problemet er jo så bare at jeg ikke har adgang til noteblok. Windows duer som sagt ikke.
Hvad vil der ske hvis jeg bare får installationen til at slette det gamle OS og installere det nye?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. juli 2003 - 19:10 #13
Øhh...jeg tror du har skrevet forkert. Den burde ikke brokke sig over Config.sys. men måske ..\system32\config\system eller en anden fil i den folder.

Er du sikker på den fejlmeddelelse ???
Avatar billede fromsej Praktikant
29. juli 2003 - 19:14 #14
Tonnybrandt>>Det undrede jeg mig også over.*S*
Avatar billede kebra Nybegynder
29. juli 2003 - 19:15 #15
Det må i meget undskylde. jeg sidder hos min nabo og skriver, og løber derfor i raket fart imellem lejlighederne.
Den Rigtige Meddelelse:

Windows kunne ikke startes da denne fil mangler eller er beskadiget:
Windows\system32\config\system
Avatar billede fromsej Praktikant
29. juli 2003 - 19:25 #16
Prøv at følge den Repairvejledning jeg har givet dig.
Det er vel egentlig os der skal undskylde, godt Tonnybrandt kom til.*S*
Avatar billede kebra Nybegynder
29. juli 2003 - 19:31 #17
jeg er også kommet så langt at den spørger om den skal slette det gamle OS. Problemet ligger bare i at den ikke spørger om den skal lave en Repair. Som sagt så kommer Repair kun frem på første trin
Avatar billede fromsej Praktikant
29. juli 2003 - 19:43 #18
Kan du komme ind i fejlsikker tilstand?
Avatar billede kebra Nybegynder
29. juli 2003 - 19:53 #19
nej, samme meddelelse der.
prøvede også med "Start windows med sidst kendte konfiguration der virkede"
Avatar billede fromsej Praktikant
29. juli 2003 - 20:28 #20
Så har jeg ikke andre bud end at du må køre den repair du har mulighed for, du vil ikke miste nogle af dine vigtige ting, tror jeg, men der er nok en del programmer der skal geninstalleres.
Alternativt kan du vælge at nyinstallere i en anden mappe, og så kopiere system filen derfra over i din gamle XP.
Så skal vi nok hjælpe dig med at fjerne den nye XP bagefter.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. juli 2003 - 20:38 #21
Lige 2 sek. Har gæster men har et svar lige om lidt.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. juli 2003 - 21:09 #22
Tjaa... den løsning der er lettest at finde ud af er Fromsej's forslag med at lægge xp ind igen, men i en ny mappe.

Der er dog en mulighed for at redde den eksisterende installation idet der allerede ligger en backup af de smadrede filer på harddisken. De systemfiler den bruger ligger i c:\Windows\system32\config\ mens backuppen ligger i c:\Windows\repair\

Start på din cd, vælg reparer, vælg konsollen og log ind på installationen. Kør så denne kommando:
copy c:\windows\repair\system c:\Windows\system32\config\system
Genstart og se om det hjalp på fejlen.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. juli 2003 - 21:24 #23
Men jeg undrer mig lidt over at du ikke får muligheden for at køre en reparer der ikke er konsolbaseret. Det har da været muligt siden NT. Faktisk har jeg haft præcis den fejl du omtaler på en NT server og brugte repair til at rette fejlen. Den fandt selv ud af at den var gal med system filen og erstattede den med den der var i repair.
Avatar billede kebra Nybegynder
29. juli 2003 - 21:53 #24
jeg slettede xp og lagde en ny ind.
Jeg må godt nok bruge hele natten på at lægge ting ind igen, men jeg nåede desværre ikke at læse dit indlæg tonnybrandt.
Tak for hjælpen folkens
(hvad gør jeg mht point?)
Avatar billede fromsej Praktikant
29. juli 2003 - 22:37 #25
Dem giver du Tonnybrandt, det var ham der fik os på rette spor.*S*
tak for tippet Tonny, den kendte jeg ikke.
Så skal Tonnybrandt lige lægge et svar, så kan du give ham points.
Velbekomme forresten.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. juli 2003 - 23:27 #26
Kebra >> Her så et svar, men jeg synes nu at pointene skal deles. Hvordan finder du selv ud af.

Fromsej >> Nu har du jo lært mig en del om Spyware, så rart at kunne gøre lidt gengæld *s*
Avatar billede tommi Nybegynder
30. juli 2003 - 12:30 #27
prøv denne her kør fra kommandopromt følgende.sfc/scannow Husk at sætte din xpcd i drevet
Avatar billede tommi Nybegynder
30. juli 2003 - 12:31 #28
den genopretter alle win filer
Avatar billede fromsej Praktikant
30. juli 2003 - 13:17 #29
Tommi>>Læs indlæggene, der er ikke adgang til windows, ikke engang i fejlsikret.*S*
Avatar billede fromsej Praktikant
30. juli 2003 - 15:24 #30
Tak for points.*S*
Tonnybrandt>>Det er præcis det der gør E! så stærk, vi kan allesammen både lære og lære fra os. ;o)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. juli 2003 - 17:10 #31
Fromsej >> Jeg er helt enig *s*

Kebra >> Takker for point :-)