Avatar billede prodoc Nybegynder
12. december 2000 - 20:24 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Oprettelse af mappe fra Program....

Hej allesammen hvordan opretter jeg en mappe fra mit program..... I ved en installationsmenu.... Altså med filecommander og drev-angivelse mm.
(Det kunne jo være fedt hvis man kunne installere sit hjemmelavede program fra sit eget installationsprogram)
;)
Avatar billede picard Nybegynder
12. december 2000 - 21:12 #1
Hvis du bruger delphi 5 kan du bruge commandoen forcedirectories, se evt delphis egen hjælp.

Christian
Avatar billede hatecaps Nybegynder
12. december 2000 - 22:19 #2
forcedirectories virker også i delphi 3 ;-)

if not directoryexists(ditdir) then forcedirectories(ditdir);

ha\' det godt
hatecaps :-)
Avatar billede microtec Nybegynder
12. december 2000 - 22:39 #3
Nu skriver du godt nok \"...sit eget installationsprogram\", men hvorfor benytter du dog ikke den gratis version af InstallShield, som ligger på Delphi CDen?

Det er et professionelt installationsprogram, som benyttes af 90% af alle software-huse.
De flese programmer du gennem tiden har installeret på din PC er installeret med netop InstallShield.
Avatar billede pstric Nybegynder
13. december 2000 - 15:08 #4
I forlængelse af microtec\'s svar vil jeg gerne lige spørge hvem det ville være fedt for. Dit spørgsmål tyder på at du ikke er helt klar over hvor meget der skal stemme helt overens med MS\'s retningslinier for at programmet også skal kunne afinstalleres ordentligt.
Se http://msdn.microsoft.com/library/psdk/buildapp/setup_51pw.htm
Avatar billede prodoc Nybegynder
13. december 2000 - 20:33 #5
Jamen jeg vil gerne ha det sådan at jeg selv kan lave designet 100 % kan man det i Installshield?
Avatar billede microtec Nybegynder
13. december 2000 - 21:10 #6
Du kan ikke selv bestemme designet 100%, men der er rigtig mange ting du kan bestemme. Der er et hav af indstillinger, hvor du kan vælge hvorledes installationen skal afvikles, hvilke skærmbilleder brugeren skal se og hvordan de skal se ud.

Jeg mener faktisk at det er en ulempe, hvis du laver alt for meget om i forhold til hvordan en installation \"plejer\" at se ud. Det er meget lettere for brugeren, hvis installationen forløber som han er vant til.

Husk for øvrigt også på, som pstric nævner, at der også skal være mulighed for at afinstallere programmet igen. Det er ikke let selv at lave. Det får du \"forærret\", hvis du benytter InstallShield.
Avatar billede lsn1 Nybegynder
14. december 2000 - 11:59 #7
Tjaaa... Du kan jo egentlig godt lave dit eget installations-program i Delphi 1/2/3/4 eller 5:

Opret 2 knapper.

Skriv i den enes caption: D:\\.
Skriv derefter i den andens caption: C:\\.

Dobbelklik på en af knapperne, og skriv
f.eks.

Procedure TForm1.Button1(Sender: TObject);
Begin
CopyFile(\'a:\\fil.exe\',\'c:\\fil.exe\',true);

Skriv i Button2 (eller hvad den nu hedder):

Procedure TForm1.Button2(Sender: TObject);
Begin
CopyFile(\'a:\\fil.exe\',\'d:\\fil.exe\',true);

Tryk på F9.

Når du så klikker på en af knapperne, så
bliver filen \"a:\\fil.exe\" kopieret over på
enten C:\\ eller D:\\.

Sådan kommer mine programmer i hvertfald til at virke.

Det bliver også meget nemmere for brugeren, at installerer programmet.

LSN

Avatar billede microtec Nybegynder
14. december 2000 - 12:37 #8
lsn1 >> Med den metode kan brugeren ikke afinstalleret programmet igen fra kontrolpanelet med ikonet \"Tilføj/fjern programmer\", som jo er den normale procedure.

Et andet problem med dit program er at der ikke oprettes et ikon til programmet i Start-menuen.

Det er vist i overkanten at kalde det et \"installations-program\" :o)
Avatar billede prodoc Nybegynder
14. december 2000 - 14:06 #9
Det skal heller ikke være et superspørgsmål....
Det skal være en hvor den installere mit program til et bestemt bibliotek som brugeren selv har tastet ind....
LAYOUTER SKAL SE CA. SÅDAN HER UD:

(Process linie total)
Install to boks.... (Make dir knap)
Installer-knap.....

M.V.H. ProDoc

Avatar billede microtec Nybegynder
14. december 2000 - 14:21 #10
prodoc >> prøv lige at tænke over hvor meget kode der skal skrives for at håndtere fejlindtastninger fra brugeren.

- Hvad hvis der indtastes et ugyldigt drev?
- Hvad hvis der indtastes et ugyldigt bibliotek?
- Hvad hvis filen allerede findes?
- Skal brugeren indtaste \"\\\" i slutningen at indtastningsfeltet til bibliotek?
- Hvad hvis han glemmer at angive et \":\" i drevnavnet?

Hvis du blot kopierer filen til et bibliotek, skal brugeren selv ind manuelt og tilknytte et short-cut for at der kommer et ikon i enten Start-menuen eller desktoppen.
Kunne du så ikke lige så godt bede brugeren selv flytte filen ved hjælp af filstyringen?
Avatar billede prodoc Nybegynder
14. december 2000 - 15:46 #11
Nej det skal slet ikke være så svært, jeg vil bare gerne have den til at Installere programmet på computeren, der skal ikke være nogen afinstall funktion og der skal hverken filer i startmenuen eller windows bib.... Kun den mappe som brugeren har valgt!!!
*Kan man ikke gøre sådan at man SKAL bruge en stifinder til at vælge bib og derunder kan man også oprette en mappe - og hvis filen allerede findes så skal den bare overskrive for de 2-3 filer som mit program indeholder har ikke noget navn der ligner noget som windows har lavet (Jeg tror ihvertfald ikke at windows har en fil der hedder (EasyWriter) ;-)
Avatar billede microtec Nybegynder
14. december 2000 - 15:55 #12
prodoc >> Du kommer hurtigt til at bruge 10 gange så meget tid på at lave det selv :o)
En så simpel installation som du ønsker kan laves på 15 minutter med InstallShield. Og så er det fejlsikkert med mulighed for ikon og afinstallation.

Jeg ved godt hvad jeg ville gøre ;o)
Avatar billede prodoc Nybegynder
14. december 2000 - 18:42 #13
Microtec> Ja men jeg vil bare godt selv lave designet (form, grafik) det er det det hele handler om :) Men hvis du har en kode eller løsning/komponent er jeg villig til at at sætte flere points på spil... ;)
Avatar billede microtec Nybegynder
14. december 2000 - 19:03 #14
Laver gerne et et installations script i InstallShield til dig. Har gjort det flere gange, så det er hurtigt gjort.

Men det er ikke det du vil, vel?
Avatar billede prodoc Nybegynder
15. december 2000 - 07:58 #15
Det ved jeg ikke helt????? ;)
For et script der kan man da godt lave om på layoutet, kan man ikke?
Altså hvis det er sådan et script (Til Delphi)
Det eneste jeg ved er:
*Installations-menuen skal ikke fylde hele skærmen, det skal være en lille form jeg afrundede hjørner (Har et komponent til det \"Coolforms\") så skal der være en progress-line, en Install to (Treemenu, man kan ikke skrive fx C:\\Programmer\\EasyWriter\\ kun vælge destinationen via en treemenu, den næste knap skal hedde Create new Dir (Siger sig selv) Og den tredje skal hedde install (Den gør så at den installere programmet til fx. C:\\Programmer\\Easywriter\\ der skal ikke addes nogle filer til Start-menuen eller Windows!!!
Håber du forstår min efterspørgsel :)
Avatar billede microtec Nybegynder
15. december 2000 - 09:23 #16
prodoc >> Melder pas.
Skal jeg lave det bliver det i InstallShield.
Avatar billede prodoc Nybegynder
15. december 2000 - 14:06 #17
Microtec> Jamen, hvis du skriver et install shield script....så bliver det da ligesom i en delphi-form ikke? og så kan jeg da godt ændrer på det hele ikke?
Jeg har fundet sådan et install komponent på torry.net som hedder Youthfull (el lign.) Der er en masse komponenter i hvor man kan lave en install fil.... i men det er bare hvordan man skal gøre!!!
**Jamen her den anden dag viste en af mine ICQ venner mig et screenshot af en hjemmelavet installationsfil.... Det var en som hed \"Class\" som havde lavet det dem. De var rigtig flotte og de havde så vidt jeg kunne se alle de funktioner som jeg gerne vil have i min!
SES