Avatar billede youcancallmeal Nybegynder
29. juli 2003 - 12:02 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Random number generator

Har nogen sådan en på hånden? Den skal være skrevet i jscript og må meget gerne være lavet sådan så den genererer tal indenfor et prædefineret interval.

På forhånd tak.
Avatar billede odni Nybegynder
29. juli 2003 - 12:09 #1
Er pænt sikker på, der er en funktion der hedder math.random() - i parentesen skriver du dit interval fra 0 dvs hvis du er interesseret i tal fra 0-15 skriver du math.random(15) - hvis du derimod vil have 15-30 skriver du math.random(15)+15

tror det
-vildere
Avatar billede medions Nybegynder
29. juli 2003 - 12:36 #2
Math.floor(Math.random()* 10)

//>Rune
Avatar billede nmh Nybegynder
29. juli 2003 - 12:39 #3
odni's funktion er som man gør det i JavaScript
I VBscript ser den sådan ud: Rnd
Denne funktion giver et tilfældigt tal mellem 0 og 1.

Hvis du vil have et tilfældigt helt tal f.eks. mellem 17 og 26 f.eks. kan det ske således:

Int((26-17)*rnd)+17

Hver gang programmet kører får du de samme tilfældige tal. Dert er rat, når man skal teste sine ting.

Hvis man skriver Randomize, når man starter, vil det blive tilfældigt hver gang.
Avatar billede nmh Nybegynder
29. juli 2003 - 12:40 #4
rat--> rart
Avatar billede youcancallmeal Nybegynder
29. juli 2003 - 13:06 #5
I får 20 hver(hvis odni ligger et svar). Tak.
Avatar billede odni Nybegynder
29. juli 2003 - 13:13 #6
øhm du har givet dine point ud ... (:
Avatar billede youcancallmeal Nybegynder
05. august 2003 - 12:41 #7
mystisk, hvordan kan jeg så tildele dig 20 points?
Avatar billede odni Nybegynder
05. august 2003 - 14:19 #8
hehe, gør ik noget - tjener alligevel mere på de 5 point om dagen end jeg bruger på at spørge ;)
Avatar billede popeye82 Nybegynder
12. november 2010 - 15:09 #9
Hej, er ikke lige så hyppig en bruger af eksperten, men tror denne tråd vil være den rigtige at spørge i...

Jeg har et jscript det bliver kørt i et xslt stylesheet. Det fungerer fint til at outputte 3 random numre, men jeg kan ikke greje hvordan jeg undgår at 2 eller flere numre er ens...?

<?xml version="1.0"?>
<xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform" xmlns:msxml="urn:schemas-microsoft-com:xslt" xmlns:random="http://www.microsoft.com/msxsl" exclude-result-prefixes="msxml random">
  <xsl:output method="text"/>
  <xsl:variable name="antal"><xsl:value-of select="count(/Template/loop[@name='Groups']/item)"/></xsl:variable>
  <msxml:script implements-prefix="random">function range(min, max)

    {

    var dist = max - min + 1;

    return Math.floor(Math.random() * dist + min);

    }</msxml:script>
  <xsl:template match="/">
    <xsl:call-template name="GenerateRandomNumbers">
      <xsl:with-param name="count">
      </xsl:with-param>
    </xsl:call-template>
  </xsl:template>
  <xsl:template name="GenerateRandomNumbers">
    <xsl:param name="count"/>
    <xsl:param name="curIndex">0</xsl:param>
    <xsl:value-of select="random:range(1, $antal)"/>
    <xsl:if test="number($count) != (number($curIndex) + 1)">
      <xsl:call-template name="GenerateRandomNumbers">
        <xsl:with-param name="count">
          <xsl:value-of select="$count"/>
        </xsl:with-param>
        <xsl:with-param name="curIndex">
          <xsl:value-of select="string(number($curIndex) + 1)"/>
        </xsl:with-param>
      </xsl:call-template>
    </xsl:if>
  </xsl:template>
</xsl:stylesheet>