Avatar billede oz2kas Nybegynder
29. juli 2003 - 11:58 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Mass downloader til enkeltfiler.

Jeg skal bruge et program (Linux eller windows), hvor jeg kan angive en startfil og en slutfil samt en url og sætte den til at hente ned.
Jeg har en del filer, så jeg kan ikke sidde og skrive dem manuelt ind i en fil og lade wget hente dem.

På forhånd tak.

/Kasper
Avatar billede lap Nybegynder
29. juli 2003 - 12:00 #1
lav et script, som henter en liste over filer - slet de udønskede filer i listen - og lav et andet script, som afhenter de konkrete filer.
Avatar billede php3star Nybegynder
29. juli 2003 - 12:02 #2
Proev med et windows prog. "Black widow" der kan du da lave en masse. Maaske ogsaa noget du skal bruge.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
29. juli 2003 - 12:07 #3
lap, directory-listing bliver ikke tilladt :(
php3star, jeg har prøvet black-widow, men kan ummidelbart ikke finde noget jeg kan bruge.

jeg havde tænkt lidt på wgets funktionalitet med at have linksne i en fil og så sætte den til at hente ud fra den, men det er mange filer og jeg ved ikke hvordan jeg skal få dem alle skrevet med i filen.
Avatar billede lap Nybegynder
29. juli 2003 - 12:08 #4
Tja, hvis du ikke kan liste filerne, så skal der være et eller andet system i filnavne - ellers er det jo alene dig, som ved hvilke filer som skal downloades - og du er nødt til at fortælle det til programmet.

Er der et system i navne?
Avatar billede Cars10 Praktikant
29. juli 2003 - 12:09 #5
Ved ikke helt hvad du mener men måske kan du bruge dette: http://www.tenmax.com/teleport/pro/download.htm
Avatar billede oz2kas Nybegynder
29. juli 2003 - 12:21 #6
ja, det er system i navnene.
filerne starter fra 1 til ca. 8900.

cars10, det er et fint program, har lige prøvet det, men jeg skal manuelt skrive hvert enkelt link (medmindre jeg ikke har kunnet finde ud af det?)
Avatar billede lap Nybegynder
29. juli 2003 - 12:22 #7
Ok, operativsystem?
Avatar billede lap Nybegynder
29. juli 2003 - 12:23 #8
Undskyld - windows eller linux - vent...
Avatar billede oz2kas Nybegynder
29. juli 2003 - 12:28 #9
lap, :)
jeg har både adgang til linux og windows, så det skulle ikke være det store problem :)
Avatar billede lap Nybegynder
29. juli 2003 - 12:29 #10
linux: først et script at generere din filliste:

#!/bin/bash
t=1
rm filer.txt 2>/dev/null

while [ "$t" != "8900" ]
do
  echo "http://someware.dk/fil${t}" >> filer.txt
  t=`expr $t + 1`
done
exit 0
--snip--

Herefter et script til at hente filerne:
#!/bin/bash
cat filer.txt | while read filnavn
do
  wget $filnavn
done
exit 0
--snip--

Det kræver selvfølgelig visse tilretninger, men giver et udgangspunkt.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
29. juli 2003 - 15:29 #11
det virker :)
mange tak for hjælpen.
kan du evt. smide en sleep ind så webserveren ikke bliver stresset alt for meget også?
Avatar billede lap Nybegynder
29. juli 2003 - 15:31 #12
Jeps, efter wget kommandoen sætter du blot linien "sleep 10" - hvis du synes den skal have 10 sekunders pause :-)

do
  wget $filnavn
  sleep 10
done
Avatar billede lap Nybegynder
29. juli 2003 - 15:35 #13
Hvis det nu skulle være en anden gang, så kan de 2 ovenstående scripts godt klippes sammen til et - hvis ellers det altid foregår i en hel nummerserie.

Fordelen med filer.txt er, at du kan slette enkeltfiler i serien.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
29. juli 2003 - 15:42 #14
dejligt :)
igen, mange tak.

man kan jo faktisk bruge det script til at stressteste webserveren.
ville det være besværligt at lave en del så man kunne sætte en random sleep på?
Avatar billede lap Nybegynder
29. juli 2003 - 15:56 #15
Tja, det kan da lade sig gøre med f.eks. følgende script:

#!/bin/bash
declare -i i=0

for n in 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120; do
        delay[i]="$n"
        i=i+1          # let is not required with integer variables
done

cat filer.txt | while read filnavn
do
  wget $filnavn
  sleep ${delay[RANDOM%12]}
done
exit 0

Det vil give et tilfældigt sleep på mellem 10 og 120 sekunder.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
29. juli 2003 - 20:58 #16
det må jeg sige, du har godt styr på det :)
- igen, mange tak.
Avatar billede lap Nybegynder
29. juli 2003 - 23:03 #17
man kan vel snyde lidt - og kikke lidt i nogle eksempler - og teste det :-)
Avatar billede oz2kas Nybegynder
30. juli 2003 - 02:46 #18
ja, man lærer ved at prøve sig frem.
- igen, igen. tak for hjælpen. det kører bare.