Avatar billede jenschr.dk Nybegynder
28. juli 2003 - 17:07 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Skygge og z-index

Jeg har problemer med en skygge og især placering af en tekst foran en boks. I kan se siden (og dermed kilden) på

http://www.jenschr.dk/test.htm

Som boks bruger jeg <div> og <p> som tekst. Placering af tekst foran boks gøres med z-index 1 til boks og 2 til tekst (har også prøvet med større forskel). Der er (ifølge Stone's Webwriter og så vidt jeg kan se) ikke nogen fejl såsom manglende </..> eller noget, men hvad ved jeg, jeg er nybegynder!
I øvrigt er boksen som skal lægge baggrund til overskriften ikke så stor som den burde være ifølge mine anvisinger. Det er ret irriterende! :( Jeg har prøvet med lidt tekst i den, men det hjalp ikke. Håber I kan hjælpe og hurtigt(!)
Avatar billede zkn Nybegynder
28. juli 2003 - 17:14 #1
Hvorfor har du givet #overskrift z-index:1; og skrift1 z-index:2; ?

note:Siden ser mere eller mindre korrect ud i mozzila
Avatar billede grunken Nybegynder
28. juli 2003 - 17:16 #2
du skal angive en position i din #skrift1 - style :)

#skrift1 {
    position:relative;
    font-style:italic;
    font-family:fantasy;
    font-size:36pt;
    letter-spacing:4px;
    text-shadow: 2px 2px 3px green;
    z-index:2;
}

det burde du ;)
Avatar billede grunken Nybegynder
28. juli 2003 - 17:17 #3
>zkn

z-index med den største værdi er nærmest øjnene ;)
Avatar billede zkn Nybegynder
28. juli 2003 - 17:18 #4
Prøv at fjerne <p></p> her:
<div ID="Overskrift">
<p>hej</p>
</div>
ie har det med at scale elementer på en uønsket måde, når man laver css.
Avatar billede zkn Nybegynder
28. juli 2003 - 17:19 #5
Grunken jeg var forviret grundet jeg ikke kunne se noget der gjore brug af #skrift1 i mozzilla er texten helt dækket af box'en.  så den først nu :/
Avatar billede jenschr.dk Nybegynder
28. juli 2003 - 17:26 #6
znk: Jeg har fjernet hele <p>hej</p>. Det var bare for at afprøve om det hjalp på den falske størrelse hvis jeg puttede noget ind i boksen... Det gjorde det ikke...

Grunken: Position:relative; virker, så nu er z-index'et i hvert fald klaret (kan man give halvdelen af pointene?? ;) ).
Jeg har stadig problemer med skyggen og med størrelsen af boksen foran/bag overskriften.
Avatar billede grunken Nybegynder
28. juli 2003 - 17:32 #7
mit forslag er osse at du angiver din størrelse af elementer i px, på den måde har du osse meget mere styr over dit design ;)

prøv eks. at ændre over skrift height til 50px i stedet for 8% ?

og hvad er det for nogle skygger du fabler om?, for jeg kan ikke lige se hvad du mener der ;D

zkn> aha, nu er jeg så med ;D
Avatar billede jenschr.dk Nybegynder
28. juli 2003 - 17:34 #8
text-shadow: 2px 2px 3px green; under #skrift1. Det virker ikke.
Avatar billede jenschr.dk Nybegynder
29. juli 2003 - 11:09 #9
Jeg har fundet et alternativ til den skygge!

filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.dropShadow(Color=FFCCFF,offX=10,offY=10,positive=true);

Men det virker heller ikke... Min computer vil kort sagt ikke kaste skygge, ser det ud til. Jeg har IE 6, så dér skulle der jo heller ikke være noget.
Avatar billede jenschr.dk Nybegynder
29. juli 2003 - 11:33 #10
Ok, tror nok jeg har fundet ud af det med pointene...
Grunken, du har i hvert fald fortjent 100 point (halvdelen for halvdelen af spørgsmålet). :)

http://www.eksperten.dk/spm/381135

Der er stadig 100 point på højkant! ;)
Avatar billede jenschr.dk Nybegynder
29. juli 2003 - 11:47 #11
Hmmm... Mente egentligt at jeg havde skrevet 200 point for spørgsmålet...
Det havde jeg vidst ikke :D  Nå pyt, det er også lige meget. Grunken klager sgu nok ikke ;)
Bortset fra det er brugen af pointsystemet ELENDIGT forklaret her på siden (eller dvs. den ER ikke forklaret :) ). Eksempel: Jeg kommer som ny bruger, opretter et spørgsmål, angiver 100 point, første kommentar er ikke et svar, men "Som spørger har du nu mulighed for at acceptere/afvise svaret fra [første bruger]". Det er meget godt, men jeg kan ikke skifte brugeren ud med nr. 2 eller nøjes med at give halvdelen af pointene; de muligheder er der ikke! Så jeg tænker "Ok, så er det nok meningen at jeg skal acceptere/afvise hvert af de skrevne indlæg...". Det var det ikke. Så står jeg der og kan ikke acceptere noget mere...
Jeg er måske bare dum, men jeg kan vel ikke være den eneste?! Hvem ved, måske er det bare XP der (endnu en gang) har vist siden forkert/udelukket nogle muligheder...
Avatar billede grunken Nybegynder
29. juli 2003 - 12:30 #12
Så jens nu er jeg her igen :)

hvis du vil have en skygge der dúr så skal du bare ændre din skrift ting til det her....

#skrift1 {
    position:relative;
    color:#000000;
    font: italic 52pt "fantasy",arial,sans-serif;
    height:80px;
    letter-spacing:4px;
    filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.dropShadow(Color=FFC0C0,offX=3,offY=3,positive=true);
    z-index:2;
}

Men jeg vil gerne opponere imod at du bruger den slags, i stedet for at lave teksten som et billede, så alle andre end microsoft brugere osse har mulighed for at se siden ordentligt ;)

Med hensyn til pointsystemet, så er det måske ikke helt let at sætte sig ind i, men mange brugere herinde ligger kun deres forslag som kommentarer ind til at de er sikre på at de har hjulpet spørger., når du så er tilfreds, kan du spørge vedkommende om et svar ;)

en anden ting er at du skal undgå at uddele for mange points på "lette" spørgsmål, der er mange der skal svare på mange spørgsmål for overhovedet at tjene 200 point ;)

så min anbefaling er at du lukker http://www.eksperten.dk/spm/381135
og du lukker spørgsmålet ved at svare selv, og derefter give dig selv pointene ;)

til sidst vil jeg anbefale at du læser http://www.ebruger.dk/faq/

men derudover velkommen til eksperten.dk, håber du får glæde af det ;)
Avatar billede jenschr.dk Nybegynder
29. juli 2003 - 13:01 #13
Jo tak, og du har nok ret i at et billede om end langsommere er mere hensynsfuld for ikke at sige kønnere :)
Min idé var at uddele mange point fordi det var et spørgsmål der hastede meget for mig, men jeg kan godt se fornuften i det du siger. Men scriptet virker i hvert fald, så for at citere Jes: "Er det dit endelige svar??" :) (eller sagt på en anden måde, det er nogle gode svar og nu problemet er løst, så hvis du vil svare...)
Avatar billede grunken Nybegynder
29. juli 2003 - 13:11 #14
Jeg ligger et svar NU ;)

endnu engang håber jeg du får go brug af eksperten, her er mange dygtige og kompetente mennesker herinde ;)
Avatar billede grunken Nybegynder
29. juli 2003 - 13:11 #15
hehe
Avatar billede jenschr.dk Nybegynder
29. juli 2003 - 13:13 #16
Ja, det siger de jo ;)  Men tak for hjælpen! :)
Avatar billede grunken Nybegynder
29. juli 2003 - 13:13 #17
forresten apropos billeder

hvis du vælger at lave eks. tekster som billeder, så brug .gif de holder sig til 256 farver, og de fylder ikke en disse, og goe muligheder for transparency o.s.v.
Avatar billede jenschr.dk Nybegynder
29. juli 2003 - 13:16 #18
God idé! Skulle ellers lige i gang med de vilde stunts og dårlig jpg-kvalitet i Photoshop ;) Jeg må vidst holde mig til de vilde stunts så... :D

(vilde i forhold til nogen som tror at Computer er en robot fra fremtiden der vil æde dig... ;) )