Avatar billede doktor Nybegynder
28. juli 2003 - 14:01 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Printer egenskaber

Vi har en HP 4100MFP med 4 printerbakker.

På printerens egenskaber har jeg lavet to lynprofiler, en der benytter brevpapir, og en der benytter farvet papir (som bruges til eget arkiv).

Valget af de to lynprofiler skal foretages under printerens egenskaber, men når jeg indspiller en makro bliver disse valg ikke indspillet.

Er det muligt at tilføje disse egenskaber manuelt, evt. vha tastetryk, eller er der en helt tredie løsning?
Avatar billede rvm Nybegynder
28. juli 2003 - 14:06 #1
Ændring af printeregenskaber ligger udenfor makrooptagerens evner. Men kan du ikke bare lave en dialogboks, hvor brugeren vælger mellem brevbakker?
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2003 - 14:12 #2
Du kan vælge bakker v.h.a. en makro.
Har selv haft problemet med, at specielle skabeloner skulle printes på papir fra specielle bakker.
Bakkernes navne finder du - hvis jeg husker rigtigt, ved at indspille en makro, hvor du vælger bakke.

With ActiveDocument.PageSetup

        .FirstPageTray = wdPrinterMiddleBin ' Bakke 3 i Lexmark Optra 612 printeren
        .OtherPagesTray = 257  'Bakke 4 i Lexmark Optra 612 printeren

End With
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2003 - 14:15 #3
I dette tilfælde er der tale om side 1 og side 2 papir, derfor first og other
Avatar billede nmh Nybegynder
28. juli 2003 - 14:54 #4
Kan du ikke blot installere printeren 2 gange, som 2 forskellige printere og så få dem til at starte med forskelligt valg af bakke?
Blot en ide, jeg kender slet ikke din printer, og måske er det en ubrugelig ide.
Avatar billede halifax Nybegynder
28. juli 2003 - 16:19 #5
Ved at installere 2 (eller flere) printere som nhm anfører kan du for hver vælge hvilken bakke skal være Default Tray.

Før udskrivning skal der så vælges den rigtige printer med den rigtige bakke. Det kan gøres nemt og elegant med et lille freeware program - Printer Changer - som lægger et icon i Systray, hvorfra den aktuelle printer kan vælges.
Læs mere og download her
http://www.fullcircuit.com/

klik på Freeware tkil venstre og find programmet. Skal ikke installeres, blot kopieres ind i en mappe og aktiveres.
Avatar billede nmh Nybegynder
28. juli 2003 - 16:24 #6
Men man kan da også nemt vælge sin printer, når man skal udskrive fra Word eller andre programmer. Man behøver jo ikke at benytte default-printeren.
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2003 - 00:11 #7
Du kan gøre følgende. Lav en macro for hver "lynprofil"

sub valgAfPrinter()

'***********************Vælger printeren **********************'
With Dialogs(wdDialogFilePrintSetup)
  .Printer = "f.eks. Lexmark Z51 Color Jetprinter on NE01:"
  .DoNotSetAsSysDefault = True
  .Execute
End With

With ActiveDocument.PageSetup

        .FirstPageTray = wdPrinterMiddleBin ' Bakke 3 i Lexmark Optra 612 printeren
        .OtherPagesTray = 257  'Bakke 4 i Lexmark Optra 612 printeren

End With

End sub

Sådan finder du ud af hvilken printer der er aktiv - f.eks. til en netværkssti
'dette skives i VBA kodemodulet i Immediate Window

MsgBox "the name of the active printer is" & ActivePrinter

Du kan nu lave 2 makroer med de 2 alternative udskriftstyper og sætte som ikoner i din værktøjslinje, så brugeren bare trykker på "knappen".
Avatar billede doktor Nybegynder
29. juli 2003 - 10:57 #8
Jeg kan ikke få HP 4100 MFP til at reagere på .FirstPageTray. Den vælger bakke 2 uanset hvad jeg skriver der.

Hvis jeg går ind i PageSetup kan jeg heller ikke vælge bakkerne men kun 1) Standardbakke(Form Select) og 2) Form Select, så jeg kan ikke få makroen til at se hvad de hedder.

Jeg skal bruge makroen til følgende:
Vi udskriver breve i to eksemplarer. Vi gemmer det andet eksemplar som udskrives på gult papir. Derfor vil jeg gerne lave en makro, der først udskriver på brevpapir, og derefter på gult.
Avatar billede rvm Nybegynder
29. juli 2003 - 12:50 #9
Her er et forslag:

'1. Kopi
  With ActiveDocument.PageSetup
        .FirstPageTray = wdPrinterDefaultBin
        .OtherPagesTray = wdPrinterDefaultBin
    End With
    Application.PrintOut Copies:=1

'2. Kopi
'  Vælg selv mellem de mulige bakker
'    wdPrinterAutomaticSheetFeed
'    wdPrinterDefaultBin
'    wdPrinterEnvelopeFeed
'    wdPrinterFormSource
'    wdPrinterLargeCapacityBin
'    wdPrinterLargeFormatBin
'    wdPrinterLowerBin
'    wdPrinterManualEnvelopeFeed
'    wdPrinterManualFeed
'    wdPrinterMiddleBin
'    wdPrinterOnlyBin
'    wdPrinterPaperCassette
'    wdPrinterSmallFormatBin
'    wdPrinterTractorFeed
'    wdPrinterUpperBin

    With ActiveDocument.PageSetup
        .FirstPageTray = wdPrinterPaperCassette
        .OtherPagesTray = wdPrinterPaperCassette
    End With

    Application.PrintOut Copies:=1

'Sæt tilbage til standard
  With ActiveDocument.PageSetup
        .FirstPageTray = wdPrinterDefaultBin
        .OtherPagesTray = wdPrinterDefaultBin
    End With
Avatar billede doktor Nybegynder
29. juli 2003 - 15:38 #10
rvm: Uanset hvad jeg sætter i .FirstPageTray tager den fra bakke 3.
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2003 - 19:34 #11
Den bedste måde, at få valgt den rigtige bakke, er at indspille en makro på en maskine, der er tilsluttet printeren, og få bakkekoden herfra. Altså filer - print og finde den papersource du skal bruge.

Når du tester din makro, så vær helt sikker på, at der ligger det rigtige papir i bakken (eller i det hele taget papir). Har tit siddet og nørklet med denne form for makro, og først når håret stod lige op i luften. Fundet ud af, at brugeren havde lagt forkert papir i bakken, eller at bakken var tom, så der blev taget af en af de andre bakker.
Avatar billede rvm Nybegynder
29. juli 2003 - 21:35 #12
->hov-sa: Gode forslag - den har jeg også være ude i *S*

Angående Filer/print (eller på dansk Filer/udskriv), så skal du gå skridtet videre i makroen - altså optage Filer/Udskriv/Indstillinger og der vælge standarbakken.

Hvis standardbakkerne ser anderledes ud end i din "normale" indstilliner for printeren, så er printeren ikke indstalleret korrekt - og dette er faktisk ofte problemet, når man ikke kan få kontakt med bakkerne.
Avatar billede rvm Nybegynder
18. november 2003 - 14:38 #13
Fik du svar på dit spørgsmål?
Avatar billede doktor Nybegynder
20. januar 2004 - 16:07 #14
Jeg kan ikke rigtig vurdere om nogle af jer skal have point - men jeg give dem gerne. Problemet var at lynprofilerne overrulede bakkevalgene i Word. Det blev løst ved at vi i driveren og profilerne ikke beskrev var der var hvad i bakkerne, og så lavede vi en makro der gemte de nuværende bakkeindstillinger i nogle variable, herefter ændrede jeg bakkerne, og herefter satte dem tilbage til de oprindelige bakker.

    With ActiveDocument.PageSetup
        .LineNumbering.Active = False
        .Orientation = wdOrientPortrait
        .TopMargin = CentimetersToPoints(2.54)
        .BottomMargin = CentimetersToPoints(2)
        .LeftMargin = CentimetersToPoints(2)
        .RightMargin = CentimetersToPoints(2)
        .Gutter = CentimetersToPoints(0)
        .HeaderDistance = CentimetersToPoints(1)
        .FooterDistance = CentimetersToPoints(0.8)
        .PageWidth = CentimetersToPoints(21)
        .PageHeight = CentimetersToPoints(29.7)
        .FirstPageTray = Tray1
        .OtherPagesTray = Tray2
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2004 - 20:24 #15
Du vælger selvfølgelig selv, om du mener du har fået hjælp på den ene eller anden måde, om du vil uddele point eller om du vil trække dem tilbage.
Jeg forstår bare ikke, at du ikke har kunnet bruge mit forslag (eller for den sags skyld rvm's) Mit virker fortrinligt i praksis.
Avatar billede doktor Nybegynder
21. januar 2004 - 10:08 #16
Forklaring:  Problemet var at lynprofilerne overrulede bakkevalgene i Word.
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2004 - 10:52 #17
ok. takker for point.