Avatar billede dingemann Novice
23. juli 2003 - 09:10 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

database fra skrot

er lige begyndt på ASP.NET - har arbejdet med ASP og Visual BASIC i flere år så jeg kender lidt til programmering.

Jeg vil gerne ha en kodestump i asp.net der opretter forbindelse til en database og hvor der bliver trukket data ud af fx ved brug af en next-knap eller noget i den retning... (som iøvrigt skal bruges som login senere)

og nej! jeg vil ikke ha' en henvsning til et allerede besvaret spørgsmål. jeg har snart siddet og læst en række besvarede spørgsmål igennem uden at kunne bruge dem til noget (brugt små 3 kvarter indtil videre)
men en kodestum skrevet i vb helt fra skrot af. tag evt udgangspunkt i vores gode gamle northwind.mdb :D
Avatar billede quaser Nybegynder
23. juli 2003 - 09:19 #1
http://aspnet.4guysfromrolla.com/

ASP .NET - Database Connection
http://www.w3schools.com/aspnet/aspnet_dbconnection.asp

ASP .NET - The Repeater Control
http://www.w3schools.com/aspnet/aspnet_repeater.asp

Har du andre ting du skal bruge som ikke er i de 2 artikler er der flere på siden.

www.asp.net er også et godt sted at starte.

Dit spg. er ikke særlig specifikt, men aligevel leder du tilsyneladende til et specifikt svar.  hmm.
Avatar billede dingemann Novice
23. juli 2003 - 09:31 #2
okei. vi tager den igen:

1. jeg er ude efter kildekoden til at connecte til en database og til at udskrive dens indhold på en eller anden måde fx ved at trykke på en next-knap.
det må også gerne være muligt at slette, tilføje og redigere poster i den

2. formålet med at jeg sagde jeg ikke gad at have links var at jeg ikke gider at lede flere mængder data igennem for at finde det jeg søger. jeg henviste lidt til at jeg gerne så kildekoden herinde istedet for vha links osv da jeg mildest talt har været en del steder og ikke gider mere men bare er ude efter den konkrete kode.
jeg kan altid læse mig til hvordan det er gjort og jeg plejer at kunne se mig ud af det...

3. essensen med det hele er at jeg senere hen skal bruge dette til et database-login så det ville være rart hvis koden til redigering i databsen, fx slet, tilføj og editering er indkluderet i eksemplet...
Avatar billede quaser Nybegynder
23. juli 2003 - 09:38 #3
http://aspnet.4guysfromrolla.com/articles/040502-1.aspx

Der er 15 artikler omhandlende datagrid, hvilket vist er det du søger!

Hold op med at være doven.

Lidt mere avanceret kan du kigge på
http://www.developer.com/lang/article.php/10924_1488411_1
Avatar billede dingemann Novice
23. juli 2003 - 09:45 #4
kald det doven. jeg har altid fået mere ud af at hente de filer der skal bruges til de enkelte eksempler og udfra det selv lære heraf istedet for at læse lange tekster om noget jeg kunne ha fundet ud af ved at kigge kildekoden igennem.

Det har jeg altid gjort med Visual BASIC med ASP og Flash og først når der er noget jeg ikke forstår går jeg til beskrivelsen

jeg mener ikke det er at være doven - jeg klare mig fint uden alt beskrivelse osv så længe jeg fatter eksemplerne...

men jeg gider ikke kigge på linksne nu - først senere men hvorfor copy/paster du dog ikke bare istedet for at linke når det nu er det jeg henviser til?
Avatar billede quaser Nybegynder
23. juli 2003 - 09:54 #5
Hedder det ikke at stjæle hvis man tager en artikel / eller kildekoden dertil og så bare paster det hele ind i en anden artikel/forum. Skulle jeg da mene...

Og desuden mener jeg at det er for let for dig. Alle artiklerne har desuden kildekoden til at ligge som du bare kan copy/paste.
Avatar billede dingemann Novice
23. juli 2003 - 10:19 #6
det er da ikke at stjæle - alle ved (bortset fra mig) hvordan en databse fungere - det skulle da helst ikke være noget man kan tage patent på og sige 'det er min den må du ikke få'

Nåååh men jeg afviser altså - jeg gider ikke til at læse mig til det og så kan du kalde mig doven. det eneste jeg ber om er en copy/paste af noget kildekode - ikke en hel masse artikler...
Avatar billede quaser Nybegynder
23. juli 2003 - 10:25 #7
I så fald håber jeg ikke at der er nogen der svare dig.
Avatar billede squashguy Nybegynder
23. juli 2003 - 10:26 #8
dingemann.. gider ikke trykke på et link? goddamn hvor doven har man lov til at være?
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
23. juli 2003 - 10:26 #9
quaser>> At du gider...
Avatar billede dingemann Novice
23. juli 2003 - 10:30 #10
hehe... det er skam ikke for at være dum og brutal men jeg har brugt oceaner af tid på at læse diverse artikler på MSDN, ASP.NET osv og jeg gider mildest talt ikke læse en masse om noget jeg ikke har brug for - dels fordi jeg ikke umiddelbart har brug for det men også fordi der er meget af det jeg ikke helt forstår.

Jeg søger kernen i mit spørgsmål: nemlig en direkte kildekode, så kan man jo så svare med kildekoden eller lade være... jeg mener selv at jeg har læst en del artikler som jeg ikke har kunnet bruge.

yderligere har jeg udemærket erfaring gennem nogle år med at hente direkte eksempler som zip-fil (fx www.flashkit.com) og det er ikke for at være grum osv at jeg ikke gider at acceptere dine spørgsmål - udelukkende fordi jeg snart er træt af at læse og printe artikler...

desuden er der ingen grund til at 'så fald håber jeg ikke at der er nogen der svare dig' sådan en sætning af - jeg gjorde klart fra starten af hvad jeg søgte og da du ikke lissom kom med en endelig kildekode som var punkt nummer to så bliver det en smule svært - artikler kan jeg selv finde...
Avatar billede dingemann Novice
23. juli 2003 - 10:37 #11
_darkstar_ <--- og du ville så ha mig til at læse 15 artikler om emnet? jeg sad det meste af i går aftes og læste artikler, printede milelange kildekoder ud, så nyhederne på TV2 mens jeg læste kildekode osv. yderligere var der eksempler jeg ikke kunne få til at virke. har været på http://www.asp.net/Tutorials/quickstart.aspx
og http://www.411asp.net/home/tutorial/howto/database/database (de to eneste jeg nåede at bookmarke :D)

nogle af de indlæg fra sidste link kunne jeg ikke få til at virke helt - HTML'en var fåkked op - rettede den så den virkede - så virkede ASP'en ikke og så gad jeg ikke mere. det er muligt det er mig der smadre den men en copy/paste gav ikke bedre resultat.
det gider jeg ikke mere så derfor søger jeg en kildekode der virker udfra de kriterier som jeg satte i første post...
Avatar billede jpvj Nybegynder
23. juli 2003 - 10:40 #12
dingemann> Jeg tror at der er bred enighed om, at med din holdning kommer du aldrig langt inden for IT verdenen. Det er ikke nok at forstå et eksempel - man skal forstå teorien bag ved. Jeg har se mange programmører lave basale fejl, netop fordi de manglede teorien, men havde en masse kode/eksempel erfaring.

Tag dig sammen og lær det, eller bed om en konkret løsning på et konkret problem!
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
23. juli 2003 - 10:44 #13
dingemann>>> Det er dig som skriver at du skulle læse 15 artikler om emnet.
Jeg skrev slet ikke til dig.

Men jeg tilslutter mig jpjv ovenfor. Desuden har jeg aldrig set nogen poste et spørgsmål som dette her på Eksperten og få svar. Det sker aldrig.
Avatar billede guidmaster Nybegynder
23. juli 2003 - 12:48 #14
Hej dingemann,
En ting skal vi lige have på det rene: .NET er meget anderledes end asp+visual basic - specielt mht. ado.net. Derfor vil det være en rigtig god idé om du ikke lige brugt nogle timer på at sætte dig ind i forskellene. En af de ting du ikke har i ado.net er det gode game reordset - nu har du dataset istedet. Og med dataset er der MANGE muligheder for at lave det du gerne vil, og alle de artikler der tidligere er henvist til fortæller om nogle af de muligheder. Jeg vil dog her vise dig en kode stump der henter data ud af en database og udskriver disse. Jeg bruger SQL server, men det er til at ændre.
code-behind filen

Imports System.Data.SqlClient
Public Class WebForm1
    Inherits System.Web.UI.Page
    Protected WithEvents DataGrid1 As System.Web.UI.WebControls.DataGrid

#Region " Web Form Designer Generated Code "

    'This call is required by the Web Form Designer.
    <System.Diagnostics.DebuggerStepThrough()> Private Sub InitializeComponent()

    End Sub

    Private Sub Page_Init(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Init
        'CODEGEN: This method call is required by the Web Form Designer
        'Do not modify it using the code editor.
        InitializeComponent()
    End Sub

#End Region

    Private Sub Page_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
        'Put user code to initialize the page here
        If Not Page.IsPostBack Then
            Dim oConn As New SqlConnection("Data Source=(local);Initial Catalog=pubs;User Id=sa;Password=msdn;")
            Dim oCommand As New SqlCommand("select * from authors")
            oCommand.Connection = oConn
            oCommand.CommandType = CommandType.Text
            Dim oAdp As New SqlDataAdapter()
            Dim oDS As New DataSet("Authors")
            oAdp.SelectCommand = oCommand
            oConn.Open()
            oAdp.Fill(oDS)

            DataGrid1.DataSource = oDS
            DataGrid1.DataBind()
            If oConn.State <> ConnectionState.Closed Then
                oConn.Close()
            End If
    End Sub

End Class

ASPX Siden
<%@ Page Language="vb" AutoEventWireup="false" Codebehind="WebForm1.aspx.vb" Inherits="WebApplication145.WebForm1"%>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<HTML>
    <HEAD>
        <title>WebForm1</title>
        <meta name="GENERATOR" content="Microsoft Visual Studio.NET 7.0">
        <meta name="CODE_LANGUAGE" content="Visual Basic 7.0">
        <meta name="vs_defaultClientScript" content="JavaScript">
        <meta name="vs_targetSchema" content="http://schemas.microsoft.com/intellisense/ie5">
    </HEAD>
    <body MS_POSITIONING="GridLayout">
        <form id="Form1" method="post" runat="server">
            <asp:DataGrid id="DataGrid1"  runat="server"></asp:DataGrid>
        </form>
    </body>
</HTML>
Avatar billede tkoc Nybegynder
23. juli 2003 - 16:55 #15
herer coden til vb .net men med mysql connect
Imports Microsoft.Data.Odbc
Imports System

Module myvb
    Sub Main()
        Try

            'Connector/ODBC 3.51 connection string
            Dim MyConString As String = "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver};" & _
                          "SERVER=localhost;" & _
                          "DATABASE=test;" & _
                          "UID=venu;" & _
                          "PASSWORD=venu;" & _
                          "OPTION=3;"

            'Connection
            Dim MyConnection As New OdbcConnection(MyConString)
            MyConnection.Open()

            Console.WriteLine ("Connection State::" & MyConnection.State.ToString)

            'Drop
            Console.WriteLine ("Dropping table")
            Dim MyCommand As New OdbcCommand()
            MyCommand.Connection = MyConnection
            MyCommand.CommandText = "DROP TABLE IF EXISTS my_vb_net"
            MyCommand.ExecuteNonQuery()

            'Create
            Console.WriteLine ("Creating....")
            MyCommand.CommandText = "CREATE TABLE my_vb_net(id int, name varchar(30))"
            MyCommand.ExecuteNonQuery()

            'Insert
            MyCommand.CommandText = "INSERT INTO my_vb_net VALUES(10,'venu')"
            Console.WriteLine("INSERT, Total rows affected:" & MyCommand.ExecuteNonQuery())

            'Insert
            MyCommand.CommandText = "INSERT INTO my_vb_net VALUES(20,'mysql')"
            Console.WriteLine("INSERT, Total rows affected:" & MyCommand.ExecuteNonQuery())

            'Insert
            MyCommand.CommandText = "INSERT INTO my_vb_net VALUES(20,'mysql')"
            Console.WriteLine("INSERT, Total rows affected:" & MyCommand.ExecuteNonQuery())

            'Insert
            MyCommand.CommandText = "INSERT INTO my_vb_net(id) VALUES(30)"
            Console.WriteLine("INSERT, Total rows affected:" & MyCommand.ExecuteNonQuery())

            'Update
            MyCommand.CommandText = "UPDATE my_vb_net SET id=999 WHERE id=20"
            Console.WriteLine("Update, Total rows affected:" & MyCommand.ExecuteNonQuery())

            'COUNT(*)
            MyCommand.CommandText = "SELECT COUNT(*) as TRows FROM my_vb_net"
            Console.WriteLine("Total Rows:" & MyCommand.ExecuteScalar())

            'Select
            Console.WriteLine ("Select * FROM my_vb_net")
            MyCommand.CommandText = "SELECT * FROM my_vb_net"
            Dim MyDataReader As OdbcDataReader
            MyDataReader = MyCommand.ExecuteReader
            While MyDataReader.Read
                If MyDataReader("name") Is DBNull.Value Then
                    Console.WriteLine ("id = " & CStr(MyDataReader("id")) & "  name = " & _
                      "NULL")
                Else
                    Console.WriteLine ("id = " & CStr(MyDataReader("id")) & "  name = " & _
                                          CStr(MyDataReader("name")))
                End If
            End While

        'Catch ODBC Exception
        Catch MyOdbcException As OdbcException
            Dim i As Integer
            Console.WriteLine (MyOdbcException.ToString)

        'Catch program exception
        Catch MyException As Exception
            Console.WriteLine (MyException.ToString)
    End Try
    End Sub
End Module
Avatar billede dingemann Novice
23. juli 2003 - 18:42 #16
_darkstar_:

jeg har aldrig sagt at det var dig der havde sagt at jeg skulle læse 15 artikler men det havde quaser sagt i et foregående svar ('http://aspnet.4guysfromrolla.com/articles/040502-1.aspx
Der er 15 artikler omhandlende datagrid, hvilket vist er det du søger!')

guidemaster:

jo tark - hvis du smider et svar inden for 5 timer deler jeg pointne mellem dig og tkoc
Avatar billede dingemann Novice
28. juli 2003 - 00:13 #17
hmmm... der gik lidt mere end fem timer meeen nu får tkoc dem altså...
Avatar billede dingemann Novice
28. juli 2003 - 00:29 #18
jpvj <---- aaaah comeon - du er sgu da slatten at høre på - det tangere til flabethed...

1. hvorfor tror du jeg vil være noget inden for IT-verden?
2. hvad får dig til at spille gammelklog?
3. det er mig der stiller spørgsmålet - hvis du har kritik til spørgsmålet så bland dig uden om
4. jeg har andre egenskaber en VB.NET og ASP.NET - har viet mit liv til Flash og grafisk design - men husk: jeg bliver intet inden for IT-verden. Yderligere vil jeg gerne stadig kunne arbejde i ASP.NET og VB.NET uden at høre selvsamme kommentar fra dig...

Bare fordi jeg stiller et måske dovent krav i dine øjne så vælger du at trække en maske der hedder 'du bliver aldrig til noget' - er det ikke lidt at drage forhastede konklussioner?
Jeg har stort set lært alt gennem eksempler hetet fra nettet i zip-form eller andet og jeg kender mange andre der har det på den måde... ville det ikke være bedre at anerkende at sådan en som mig faktisk lærer bedre gennem hele projekter end gennem en bog? - jeg kan gå så langt til at bruge referencebøger; de er brugbare og fungere ligesom en ordbog men bøger der begrænser sig til områder eller starter fra bunden og slutter i bunden har jeg aldrig kunnet lide - så hellere starte stort og lære baglæns.

Iøvrigt har jeg altid benyttet mig af den metode - da jeg fx startede på klaver gik der et år så kunne jeg spille enkelte satser af Beethoven - tre år efter kunne jeg Beethovens Pathétique-sonate - min lære kæmpede for at få mig til at studere alt det grundlæggende men det var kedeligt og så overgav hun sig til sidst og jeg begyndte bagfra og startede med Beethoven istedet for alt det normale :D - og jeg skulle hilse fra mig selv og sige at det kan altså også lade sig gøre inden for EDB... kedelige bøger med eksempler der ikke virker fordi man har trykket forkert eller andet gider jeg ikke - gi mig den direkte kildekode så tager jeg en del af gangen og efterhånden fatter jeg det store hele... det burde være svar nok - og kom ikke og sig at jeg ikke bliver et eller andet inden for IT - jeg skal til at starte på en uddannelse herom....
Avatar billede jaffafo Nybegynder
19. august 2004 - 02:10 #19
dingemann:  respekt.. ;)

jeg har det sådan set lige. Jeg er ikke typen der læser 450 sider om hvordan man binder en control. Jeg skal lige se et eksempel og så kører jeg derfra. :)
Avatar billede dingemann Novice
19. august 2004 - 08:53 #20
Det er jo efterhånden en gammle artikel du har rodet op i. Desværre er der mange herinde der stadigt tror man har lyst til at læse en PDF på 20 sider for at fatte essensen af en IF-konstruktion eller noget a 'la det...
Jeg syntes efterhånden eksperten har udviklet sig til at være et fora for skoleundervisning og 'læs den her 20 siders artikel - den vil løse dit problem'

Jeg nævnte Flash kan jeg se og der findes massere af fora hvor det er muligt at downloade hele eksempler, sprætte dem baglæns op og lærer af det - fx www.flashkit.com, www.ultrashock.com og i danske sites har vi www.flashfaq.dk.

Men jeg syntes der mangler lign. i retningen af ASP.NET - altså steder hvor man kan downloade hele sites - det ville gi massere af info - fx strukturerering af sites, kildekode og andet (som jeg ikke kender til).
Men hvis du falder over et site hvor det er muligt at downloade eksempler på .NET-sites så skal du være velkommen til at gøre opmærksom på det...

:)

// Peter
Avatar billede jaffafo Nybegynder
19. august 2004 - 13:51 #21
har selv søgt efter det, men har ikke fundet noget.. desværre