Avatar billede mxs Nybegynder
21. juli 2003 - 02:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hello eksperter må jeg høre jeres råd?

Hej alle i geeks

Jeg er nu blevet den smukke ejer af Red hat 8.0 (Ved godt at 9.0 er kommet ud) Men jeg vil lige sætte mig ind i det denne version først også kan jeg jo downloade 9.0eren!

Jeg er en "simpel" windows bruger og derfor er der nok meget jeg skal til at sætte mig ind i! Derfor har jeg lige nogen spmer før jeg tør kaste mig ud i det.

De kommer her:
1. hvor finder jeg en komplet vejledning (er der ikke en bog eller to for newbs som mig) over Linux RedHat?
2. Hvordan skaffer jeg driver til mit grafikkort og lydkort? Er der en slags winupdate lignende eller skal man selv ud og rode på div. siets?
3. Hvor finder jeg IRC til Linux?
4. Bluetooth er det noget som er understøttet i RedHat?
5. Kan i give mig et bedre forslag til en webbrowser end Mozilla?

Håber at i kan svare på nogle af spørgsmålene (Ved godt at det er mange) Men det vigtigeste spørgsmål er nr. 1! Får jeg den så kan jeg jo selv læse mig frem til det. Se de andre som bonus spørgsmål hvis i har tid tilovers.

På forhånd tak, MxS
Avatar billede viciodk Praktikant
21. juli 2003 - 02:22 #1
Avatar billede mxs Nybegynder
21. juli 2003 - 02:48 #2
thx m8 :)

Har du noget dokumentation på X-Chat.... Jeg kan ikke joine mine chans på quakenet. Den siger bare at kanalen ikke eksistere.
Avatar billede viciodk Praktikant
21. juli 2003 - 03:09 #3
Avatar billede viciodk Praktikant
21. juli 2003 - 03:12 #4
5. Du finder ikke bedre browser end Mozilla (heller ikke til Windows?).
Avatar billede oz2kas Nybegynder
21. juli 2003 - 04:01 #5
mxs > et vildt skud kunne være at du fx. var vant til mIRC, og skrev "/j chan".
prøv at skrive "/j #chan" så er jeg næsten sikker på at den kommer.
5: mozilla er rar. ellers er der opera, men mozilla er klart at foretrække.
Avatar billede mfalck Praktikant
21. juli 2003 - 09:18 #6
2) Hvis du kører RH9 så kan du tilmelde dig RH's up2date-program som selv holder øje med opgraderinger (jeg kan ikke huske om det er en standard i RH8).

4) Bluetooth er understøttet på linux; se evt her:  http://www.holtmann.org/linux/bluetooth/

5)ellers er Konquerer meget udbredt istedet for Mozilla.
Avatar billede gentoobox Nybegynder
23. juli 2003 - 19:50 #7
2] Hvilket grafikkort har du ?
hvis det er fra nvidia eller ATI, så er der Linux drivere fra producenternes side. - der er lyddrivere til de fleste lydkort i Redhat.
men ellers så skal du kigge eftr ALSA eller OSS
4) ja, der er understøttelse af Bluetooth, hvis der ikke er i kernelen i forvejen, så kan du patche kernelen.

5) ja, der findes en bedre browser, den hedder Mozilla Firebird.
Det er næsten det samme som Mozilla, men bare ikke lige så "tung".
dvs at den er hurtigere.
Avatar billede mxs Nybegynder
24. juli 2003 - 00:15 #8
Jeg har en SiS650 og je ghar fundet en driver eller en .0-410 fil eller noget, men jeg ved ikke hvordan man installere eller kører den på Linux.
Er ved at læse lidt om Linux, men der er sgu meget man skal lære.
Har fundet ud af at det at installere kan være til besvær!