Avatar billede timsen Nybegynder
10. december 2000 - 22:49 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Udvidelse

Hvordan udvidere jeg dette her :

<?
$bruger = testperson;  // Brugernvn
$pass = 123;  // Password

if($brugernavn == $bruger && $password == $pass) {
// Begynd HTML kode på beskyttet side
?>

Det er hentet fra http://www.the-gnu.dk/script_login.php
Avatar billede htx98i17 Professor
10. december 2000 - 22:51 #1
hvordan vil du udvide det?
Avatar billede timsen Nybegynder
10. december 2000 - 22:53 #2
Til flere brugere...og flere side der er beskyttet
Avatar billede htx98i17 Professor
10. december 2000 - 22:56 #3
Du skal først oprette en database hvor dine brugere er i,
hvis du så har mysql så skal du lave en query som tjekker om der er nogen brugere i databasen som passer til det brugernavn og pass som er submittet gennem formen,

var det det som du var ude efter?
Avatar billede timsen Nybegynder
10. december 2000 - 22:58 #4
Jamen kan vi ik snakke om en løsning over ICQ ??
Avatar billede timsen Nybegynder
10. december 2000 - 22:58 #5
Avatar billede htx98i17 Professor
10. december 2000 - 23:00 #6
jo, men jeg vil ikke programmere det for dig, du lærer mere ved selv at gøre det,
jeg vil gerne hjælpe dig på vej og fortælle dig hvordan man kan lave det,

hvad siger du?
Avatar billede timsen Nybegynder
10. december 2000 - 23:01 #7
Okay !
Avatar billede zhatten Nybegynder
10. december 2000 - 23:09 #8
Jeg tror du skal lede efter en anden, den der er beregnet til kun at beskytte en side, med en kode og et brugernavn.

Se nogen af de mange php sider igennem :

www.netcoders.dk
www.mbn.dk
www.webcafe.dk
www.razor.dk
www.php.delfs.dk

Der må være en et sted hvor de beskriver hvordan man gør, eller måske har de sådanet script :)

- Zhatten
Avatar billede timsen Nybegynder
10. december 2000 - 23:21 #9
Det blev ik udvidet *snøft*
Avatar billede zhatten Nybegynder
10. december 2000 - 23:34 #10
Jeg er selv lige ved at lærer php, men kan det ikke gøres sådan her :

<?
$bruger = testperson;  // Brugernvn
$pass = 123;  // Password
$bruger2 = testperson2;  // Brugernvn
$pass2 = 1234;  // Password

if($brugernavn == $bruger && $password == $pass) {
// Begynd HTML kode på beskyttet side
?>

Jeg ved det ikke, men her skulle der så være 2 brugernavne og 2 kodeord, det skal du så selv rette til efter hvor mange du vil have, og der hvor der står den henter oplysninger fra $bruger og $pass skal så rettes til at den også kan hente fra $brugernavn2 og $pass2

Jeg aner ikke om det virker, men prøv.

- Zhatten
Avatar billede sark Nybegynder
11. december 2000 - 09:55 #11
Du kunne evt. lave et arry og smide alle \"brugerne\" i et og alle \"PassWD\" i et andet og til sidst så sammenligne det hele ligesom i den kode som du selv smed op...

// Sark
Avatar billede r_brejnholt Nybegynder
11. december 2000 - 10:09 #12
Enig:
- kan man forøvrigt ikke lave arrays\'ene så man indekserer dem med numre i stedet for tal:
<?
if ($navn && $pass) {
$pass[\"bruger1\"]=123;
$pass[\"bruger2\"]=234;

$ok=1;
if ($pass[$navn]==$pass)
$ok=1;
else
exit;
}
else
// login-formular med input felter osv...
?>

Avatar billede timsen Nybegynder
11. december 2000 - 11:27 #13
Hvis der skal gives point så bliver en af jer nød til at sende et eksempel til : mark.mikkelsen@mail.dk

For det hjalp ik en disse dette her.
Avatar billede volstrup Nybegynder
11. december 2000 - 12:35 #14
Jeg har selv lavet et ganske udemærket brugersystem, men desværre er jeg ikke lige i nærheden af det nu, så det jeg skriver, bliver ud fra huskeren:

Vi opretter en tabel i din database, som vi kalder for \'brugere\'. I denne tabel skal vi have nogle felter:
BrugerID : bigint (autoincrement)
BrugerNavn : char(20)
Adgangskode : char(40) (vi gemmer adgangskoden md5-krypteret)
Rettigheder : tinyint (1 = alm. bruger, 9 = superbruger)

Nu skal du så lave en side, hvorfra man kan indtaste oplysninger (brugernavn og adgangskode, eftersom de andre oplysninger ikke er noget, som brugeren selv har indflydelse på).
Disse data bliver så indlagt i tabellen (kan godt komme med et eksempel med kode, og det hele, men lige nu laver vi blot det overordnede). HUSK: adgangskoden skal krypteres med md5() inden den gemmes!

Så er brugerdata på plads!

Vi opretter yderligere en tabel, med de brugere som er logget ind, som vi kalder \'brugere_online\':
OnlineID : bigint (autoincrement)
BrugerID : bigint
IpNummer : char(15)

Når brugeren så skal logge ind, skal han/hun indtaste brugernavn og adgangskode i felter, hvorefter dataen bliver tjekket.
Dvs. hvis brugeren har indtastet korrekte oplysninger, bliver BrugerID og brugerens ipnummer gemt i tabellen. Derved kan der, hver gang en bruger indlæser en side, tjekkes, ud fra ip nummeret, om brugeren er logget ind. Desuden kan siden også ændre sig, ud fra hvilke rettigheder som brugeren har.

Jeg kan godt lave kodeeksempler, men som sagt, mangler jeg lidt af det, som jeg har liggende derhjemme!

mvh Jacob Volstrup
Avatar billede htx98i17 Professor
11. december 2000 - 12:38 #15
volstrup -> Han kan ikke finde ud af Mysql,
jeg snakkede med ham over icq igår :o)
Avatar billede timsen Nybegynder
11. december 2000 - 16:42 #16
Nope det kan jeg ik, men (spørg sikkert dumt nu) men kan man ik man ik lave det med en acces database ??
Avatar billede volstrup Nybegynder
11. december 2000 - 18:17 #17
Jeg mener godt at PHP kan benytte Access, men det fungerer ikke optimalt (hvilket det heller ikke gør med ASP), da det bedste resultat ALTID vil komme fra en *rigtig* SQL-server.

Jeg kan selvfølgelig godt lave hele systemet for dig, men det er jeg ikke interesseret i (det er tidskrævende, og desuden vil du nok også gerne selv lære at lave det). Derfor har jeg fundet et par gode links til dig, så du kan blive fortrolig med PHP+mySQL:
http://www.php.dk/artikler/mysql-php.php
http://www.php.dk/artikler/mysql.php

Hvis der er problemer, står jeg klar til at hjælpe.
Men prøv at starte med at få PHP til at indsætte/hente data fra en tabel, så er du godt på vej!

mvh Jacob Volstrup
Avatar billede volstrup Nybegynder
11. december 2000 - 22:19 #18
Kom lige i tanker om, at WebCafe.dk lige har lavet en artikel [http://webcafe.dk/php/artikler/250/phpa250.php3] om at lave en gæste bog. Dér bruges det meget, med at indsætte/hente data fra en tabel.

mvh Jacob Volstrup
Avatar billede timsen Nybegynder
13. december 2000 - 00:33 #19
Jeg fik ik det jeg skulle og skal efter reglerne selv lukke ik!
Avatar billede volstrup Nybegynder
13. december 2000 - 08:36 #20
Du skal vel egentlig først prøve at se efter om du kan bruge det, som der er blevet svaret, til noget. Det tror jeg ikke du har, du har blot regnet med at du kunne få et færdigt brugersystem smidt i nakken.
Jeg beklager, men sådan noget koster penge, og du lærer ikke selv noget ved det!
Desuden havde jeg sagt, at jeg var klar til at hjælpe, når du blot havde tilegnet dig lidt viden...

mvh Jacob Volstrup
Avatar billede jones Nybegynder
15. december 2000 - 09:55 #21
Hmm tims det går ikke så godt med det brugersystem jeg engang hjalp dig med ! Why ???