Avatar billede x3me-brain Nybegynder
16. juli 2003 - 22:12 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Lav ydelse på IDE RAID

Jeg har lige samlet et RAID 0 system. Systemet består af 2 120 GB Maxtor Diamond Max 9 plus 8 MB 7200 rpm og en SiI 0680 IDE133 RAID controller. Problemet består i at ydelsen ikke kommer helt op på det niveau som det burde. En kammerats maskine med identisk controller og nogle WD diske får en del højere ydelse fra sit system.

Jeg har også prøvet at teste diskene hver for sig. De får næsten samme score i sekventiel og buffered R/W, som i RAID 0. Eneste synlige forbedring synes at være søgetiden i RAID. Det var ellers ikke lige det teorien om RAID 0 sagde.

Jeg har prøvet at skifte stripe size uden at det har hjulpet. Desuden har jeg skiftet kablerne for at sikre at der er ordentlig forbindelse.

Mit system fra Sandra 2003 MAX3:
http://kom.auc.dk/~jlar01/HD/HDtest.JPG

Sammenligneligt system fra Sandra 2003 (disk er WD 80GB 7200rpm 8MB):
http://www.helten.dk/stuff/hd.jpg
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
16. juli 2003 - 22:16 #1
kører begge ntfs?!
Avatar billede x3me-brain Nybegynder
16. juli 2003 - 22:17 #2
Inden der kommer en masse kommentarer om de forskellige Sandra versioner, så vil jeg lige sige at jeg får samme resultat i Sandra 2003.

BIOS opdatering på controlleren er desuden udelukket, da der sidder ROM på kortet og ikke EEPROM.
Avatar billede x3me-brain Nybegynder
16. juli 2003 - 22:28 #3
Begge systemer kører ntfs
Avatar billede x3me-brain Nybegynder
17. juli 2003 - 15:07 #4
Hvor meget betyder det, at mit chipset er et ældre VIA KT133a, mens det andet er et nForce2? Jeg tænker på om der evt. kan være noget i PCI håndteringen, der ikke er som det bør være.
Avatar billede x3me-brain Nybegynder
01. december 2003 - 13:25 #5
Lukker spg. Er ikke aktuelt længere.