Avatar billede hanstad Nybegynder
14. juli 2003 - 21:52 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Scroll i Div-tag

Hej

Jeg skal ved load af side automatisk scrolle ned til midten i et div tag. Kan det lade sig gøre ???
Avatar billede roenving Novice
14. juli 2003 - 22:17 #1
<body onload="window.scrollTo(0,640)">
Avatar billede roenving Novice
14. juli 2003 - 22:17 #2
-- hvis du har et dynamisk indhold, kan det være der skal mere sofistikerede metoder til !-)
Avatar billede hanstad Nybegynder
14. juli 2003 - 22:25 #3
Det jeg har er en html-side hvor der i den ene side er et div tag. Når side loades vil jeg have div-tagget til at være scrollet halvt ned.
Med window.scrollTo scroller hele vinduet(html-side) jeg skal kun have scrollet div-tagget.
/smiles
Avatar billede swuppe Nybegynder
14. juli 2003 - 22:28 #4
Du kan lave et anker i teksten der hvor du gerne vil scrolle til så kalder du siden med http://siden.dk#ankernavn
Avatar billede roenving Novice
14. juli 2003 - 22:40 #5
Jeg vil anbefale, at du bruger et anchor (<a name="ankernavn">tekst</a>) -- men ved at lede lidt fandt jeg IE-metoden scrollIntoView, som kan aktiveres for et element, så du f.eks. kan gøre:

Inde i din tekst i div'en:

<span id="scrollPunkt">En lille smule af din tekst</span>

Og så:

<body onload="document.getElementById('scrollPunkt').scrollIntoView(true)">
Avatar billede hanstad Nybegynder
14. juli 2003 - 22:55 #6
Den med ancher har jeg proevet og det virkede ikke :-(
Men det med endnu et div tag tror jeg lige jeg vil proeve. Men det bliver foerst i morgen. Jeg kan ikke mere nu....
Avatar billede swuppe Nybegynder
14. juli 2003 - 23:04 #7
Følgende virker fint for mig:
<html>
<head>
<style>
.testdiv {overflow: scroll; height: 100px;}
</style>
</head>
<body>
<div class="testdiv">
<p>Contrary to popular belief, Lipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet...", can be read out of a line from section 1.10.32, reproduced above.</p>
<p><a name="anchor"></a>The standard chunk of Lipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by english versions from the 1914 translation by H. Rackham</p>
</div>
</body>
</html>

Dog virker det ikke hvis du prøver det lokalt og ikke har en webserver kørende.
Avatar billede hanstad Nybegynder
14. juli 2003 - 23:10 #8
okey. Jeg glæder mig til at prøve det :-)
Avatar billede hanstad Nybegynder
15. juli 2003 - 13:00 #9
Fedt det virker ;-)
Jeg har brugt a-taggen alligevel. Jeg må have sovet i går siden jeg ikke kunne få det til at virke. Tak for hjælpen.
Jeg mangler at kunne give point ;-)
Avatar billede roenving Novice
15. juli 2003 - 13:50 #10
-- og <a> har den fordel, at det dur for alle browsere, som understøtter divs ...

-- vi må jo nok lige vente på swuppe før du fordeler points '-)
Avatar billede swuppe Nybegynder
15. juli 2003 - 14:46 #11
Som altid kommer jeg lidt sent med mit svar :oD
Avatar billede roenving Novice
15. juli 2003 - 16:32 #12
-- tak for points ;~}