Avatar billede ah971178 Nybegynder
14. juli 2003 - 12:29 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Windows XP vil ikke genstarte efter bios opdatering

Jeg har forsøgt at opdatere min bios ved hjælp af et program der fulgte med mit bundkort (ASUS P4T-F). Jeg opdaterede bios´en mens windows kørte. Nu vil Windows XP ikke genstarte. Computeren kommer med det normale bip (POST), men derefter kommer der et bip mere der er knapt så langt og højt. Derefter kommer der en menu hvor jeg kan vælge at starte i fejlsikret tilstand osv. Ingen af menupunkterne virker. Hvis jeg vælger fejlsikret tilstand bliver der indlæst filer indtil en ved navn agp440.sys hvorefter der ikke sker mere.
Jeg kan godt komme ind i min bios og ændre på det hele, dermed også boot-sekvensen. Dermed kan jeg godt geninstallere Windows, men det vil jeg ikke gøre før jeg er sikker på om det løser problemet.

Hvordan får jeg min computer til at virke igen?
Avatar billede jpvj Nybegynder
14. juli 2003 - 12:31 #1
"Nu vil Windows XP ikke genstarte." Du mener vel at Windows ikke vil starte, ik`'? (En genstart er når du inde fra Windows beder om at genstarte).
Avatar billede ah971178 Nybegynder
14. juli 2003 - 12:33 #2
Jo, min fejl
Avatar billede jpvj Nybegynder
14. juli 2003 - 12:39 #3
Har du prøvet at vælge "Load setup defaults" i din BIOS?
Clear DMI data (mener jeg det hedder)?

Er der den readme.fil til din nye BIOS, der har info om eventuelle problemer?
Avatar billede ah971178 Nybegynder
14. juli 2003 - 12:45 #4
Jeg valgte som det første efter genstarten at gå ind i bios´en og vælge "load setup defaults".

Der står intet i min bios om "clear DMI data" eller noget der ligner.
Der findes ingen readme.fil.
Avatar billede chapter Nybegynder
14. juli 2003 - 12:51 #5
Prøv at lege med dine indstillinger for grafikkortet i BIOS (plejer at være lidt forskelligt) da denne er driver til din AGP port (grafikkort)
Avatar billede jpvj Nybegynder
14. juli 2003 - 12:52 #6
Hmmm... det kan evt. være fordi din flash er gået forkert...

Kontroller at det er den rigtige fil (evt. PCB rev. passer).
Flash igen med DOS programmet (awdflash eller hvad der nu passer).
Avatar billede thesurfer Nybegynder
14. juli 2003 - 12:52 #7
du tog selvfølgeligt backup af din bios FØR du opdaterede den, ik??
Avatar billede ah971178 Nybegynder
14. juli 2003 - 12:54 #8
Kan det hjælpe at flashe bios´en igen, denne gang fra en diskette, eller er der tale om et windows-problem?
Avatar billede ah971178 Nybegynder
14. juli 2003 - 12:55 #9
thesurfer>> Rigtige mænd tager ikke backup... :-(
Avatar billede jpvj Nybegynder
14. juli 2003 - 12:59 #10
Det kan jo være begge dele, men gør som jeg skrev i forrige indlæg - det skader ikke...
Avatar billede ah971178 Nybegynder
14. juli 2003 - 13:00 #11
jpjv>> Jeg prøver
Avatar billede ah971178 Nybegynder
14. juli 2003 - 13:24 #12
Nu har jeg opdateret bios´en med diskette som beskrevet på ASUS hjemmeside. Jeg fik beskeden Bios updated succesfully, så jeg går ud fra at det lykkedes. Windows vil dog stadig ikke starte op. Jeg har prøvet at ændre lidt på indstillingerne i bios´en vedrørende agp, men opstart i fejlsikret tilstand stopper stadig ved agp440.sys.
Avatar billede jpvj Nybegynder
14. juli 2003 - 13:25 #13
Hmmm... du kan - just in case - boote på din Windows CD og så ind i en recovery console. Kør chkdsk /r for at test om der skulle være opstået evt. fejl på harddisken. Dette kan naturligvis også gøres i en anden maskien.
Avatar billede fromsej Praktikant
14. juli 2003 - 13:29 #14
Jeg tror ikke du kommer udenom en Repair af XP, desværre.
Søg lidt på Eksperten så får du en fremragende vejledning, lavet af Resten.
Alternativt kan jeg godt smide den ind her.*S*
Avatar billede ah971178 Nybegynder
14. juli 2003 - 13:36 #15
fromsej>> Hvis du har den, så kom bare med den.
Avatar billede fromsej Praktikant
14. juli 2003 - 13:38 #16
Sågerne.
Du skal bare være klar over at opdateringer og servicepacks skal geninstalleres bagefter, det samme kan gælde Office og måske andre programmer.

Prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare at den beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt men nu er du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"
Avatar billede ah971178 Nybegynder
14. juli 2003 - 14:40 #17
Det virkede!!!

fromsej>> Kom med et svar.
Avatar billede fromsej Praktikant
14. juli 2003 - 14:41 #18
*S*
Godt det hjalp.