Avatar billede jms_nork Nybegynder
10. juli 2003 - 09:22 Der er 7 kommentarer

baggrundsbillede og scrollvindue

Jeg er ved at lave et website, hvor der skal være baggrundsbillede(intet problem), desuden skal der være en celle/iframe midt på siden med tekst som skal have scrollbar når der er behov for det(større problem).

det spiller 100% hvis jeg laver er iframe med transperant baggrund, dog kun i WIN IE.

Det skal helst virke til en ny netscape, og til mac-browsere (IE og safari)

Har eksperimenteret med en <div> med overflow:auto, men det virker også på hver sin måde i de forskellige browsere.

Er der nogle der kan hjælpe med problemet, eller stiller jeg bare for store krav til at det skal se ens ud i de forskellige browsere ?
Avatar billede sublimegirl Nybegynder
10. juli 2003 - 09:29 #1
Ville det være en dårlig idé at dele hele sitet op i frames, - klippe grafikken ud o.s.v. i stedet for at anvende IFRAME?
Avatar billede jms_nork Nybegynder
10. juli 2003 - 09:31 #2
hvad med baggrundsbilledet hvor skal det ligge
Avatar billede sublimegirl Nybegynder
10. juli 2003 - 09:36 #3
Baggrunden kan også deles op i flere stykker.
Avatar billede sublimegirl Nybegynder
10. juli 2003 - 09:38 #4
Spørgsmålet er kun hvor vidt det kan betale sig. Jeg ved ikke hvordan din side ender med at se ud, eller om der findes en mere enkel løsning på dit IFRAME-netscape problem. Men jeg plejer at holder mig helt fra IFRAMES... for at undgå problemet. Jeg plejer at dele mit site op i masser af frames :o)
Avatar billede jms_nork Nybegynder
10. juli 2003 - 09:44 #5
der bliver nok et problem med, at den frame der er midt på siden(midt i baggrundsbilledet), skal skal kunne scrolles, så hvis baggrundsbilledet deles op vil det ikke passe når man scroller
Avatar billede sublimegirl Nybegynder
10. juli 2003 - 09:45 #6
Man kunne jo i den midterste frame lægge et baggrundsbillede, som ikke bevæger sig. Har du et gif billede af hvordan dit site skal se ud?
Avatar billede swuppe Nybegynder
11. juli 2003 - 09:23 #7
Jeg tror at det mest ensartede udseende opnåes med <div> som du selv er inde på.

Følgende virker ens for mig i IE6 og Mozilla - har desværre ikke mulighed for andre browsere her. Der skal noget positionering til at få det til at passe som du ønsker, men det kan jeg af gode grunde ikke hjælpe med uden et link. Hvis det skal centres korrekt på siden skal der nok noget javascript til, da du ikke kan centrere "i højden" med css.

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Dude</TITLE>
<style>
body {background: url("billede.gif") center center no-repeat;}
.centerdiv {
    position : absolute; top: 40%; Left: 30%; width: 300px; height: 100px; overflow: auto; background: transparent; border: 1px solid #333;
}
</style>
</HEAD>
<BODY>
<div class="centerdiv">
test<br>
</div>

</BODY>
</HTML>