Avatar billede jjense21 Nybegynder
07. juli 2003 - 19:45 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Support af stor harddisk

Jeg går og overvejer at investere i en Maxtor Personal Storage 5000XT (250 GB ekstern HD).
Jeg har et efterhånden lidt aldrende ECS K7S5A/lan motherboard. Jeg ved ikke hvor store diske dette mobo understøtter, men jeg er ret sikker på, at det ikke vil godtage en 250 GB IDE-disk.
Som jeg har forstået det, så skulle jeg være ude over dette problem ved at vælge en ekstern HD, der kører via USB2 eller Firewire. Det er vel IDE-controlleren på mit Mobo, der sætter begrænsningen.
Er det rigtigt forstået ?
Avatar billede paaskeland Nybegynder
07. juli 2003 - 19:57 #1
Prøv at se om du ikke kan finde en BIOS update til dit bundkort. Hvis der findes en af de nyere kan det være, at den understøtter så store HD'er.
Avatar billede s_kjaer Praktikant
07. juli 2003 - 19:58 #2
For at kunne arbejde med de store diske skal dit mobo (IDE controleren) understøtter 48 bit LBA ( en BIOS opdatering). Hvis det ikke er tilfældet kan du udnytte alle GB ved en stor disk ved at sætte et PCI controlerkort i, som understøtter det. (eks.Promise controler, set til kr. 358,00. http://www.xdata.dk/servlet/VisVare?vareID=2264)
Avatar billede jjense21 Nybegynder
07. juli 2003 - 20:43 #3
Kan ikke finde nogen oplysninger om hvorvidt k7s5a understøtter 48 bit LBA, men jeg tvivler på at det gør.
Jeg har den nyeste bios (som dog ikke er ret ny, da de sjældent bliver opdateret).
Men som sagt, så regnede jeg med at IDE-controlleren er uden betydning når man kører via USB eller firewire. Det kan godt være at bios´en ikke detekterer disken korrekt, men hvis ellers USB/firewire kortet er rigtigt installeret, så skulle alle 250 GB vel være til rådighed i windows.
Avatar billede clawhammer Nybegynder
07. juli 2003 - 21:40 #4
jeg er mest i tvivl om dit mobo understøtter USB 2.0.. men her kan købes en 4 ports USB controler, som kan sættes i et PCI slot www.ddcs.dk
det problem der kommer af en så stor disk er at XP kun understøtter 130 gb diske.. men du kan hente et program som hedder maxblast 3 www.maxtor.com
som kan partisionere den store disk.. så kan windows XP sagtens kører med det... jeg har selv sådan en... og det virker framragende.. det skal dog siget at jeg har alt det nyeste til computere.. bla. 3.2 ghz p4 og gffx 5900 ultra og så videre.. men jeg tror du kan få den til at køre helt perfekt.. måske bliver du nødt til at købe det USB kort men det koster små 200 kr..

MVH
Jakob
Avatar billede jjense21 Nybegynder
07. juli 2003 - 21:59 #5
Jeg ved at mit mobo ikke understøtter USB 2.0, og det har hele tiden været planen at købe en combo USB/firewire controller. Beklager at det ikke fremgik tydeligere af mit oprindelige indlæg.
Det med begrænsningen I WinXP har jeg aldrig hørt om før, og jeg synes det lyder meget mystisk. Jeg mener... 130 GB diske er jo ikke helt ualmindelige længere. Jeg går ud fra at du mener max partitioner på 130 GB.
Avatar billede jjense21 Nybegynder
07. juli 2003 - 22:08 #6
Desuden kan jeg forestille mig, at denne 130 GB begrænsning kun gælder for primære boot-partitioner.
Hvis jeg køber disken, så er det udelukkende til lagerplads. OS holder jeg på min nuværende IDE-HD, bl.a. fordi hastigheden på 5000XT´eren ikke er imponerende.
Avatar billede clawhammer Nybegynder
07. juli 2003 - 22:45 #7
DET ER PAR PARTITOON MEN MAXBLAST ER MEGET NEMT..så du kan få den i en.. har selv brugt det
Avatar billede allanfo Praktikant
07. juli 2003 - 23:59 #8
Det med partitionsstørrelsen er altså ikke rigtigt. Og 48-bit adresserings-problemet på IDE-controlleren kommer man slet ikke i berøring med når man tilslutter via USB/Firewire. Jeg har en 160 Gb Hd med EEN partition på, som kører perfekt. Jeg ved ikke engang, om MaxBlast kan gøre noget som helst med en disk, som ikke er tilsluttet en IDE-controller.
Avatar billede clawhammer Nybegynder
08. juli 2003 - 00:17 #9
det er muligt.. det skal jeg ikke kunne sige når det er USB. USB harddiske er somregl partisioneret når man køber dem, det er IDE ikke
Avatar billede s_kjaer Praktikant
08. juli 2003 - 08:18 #10
Jeg har vist lige misforstået spm. Troede at spørgsmålet var om der var en mulighed for at sætte en 250 GB fast disk i maskinen.
Problemet med at XP ikke kan klare partitioner over 128 GB bliver løst med XP SP1, da den ændrer lidt i registreringsdatabasen (ligesom maxblast3)
Avatar billede skrewz Nybegynder
08. juli 2003 - 16:14 #11
Bare rolig. Du kunne sætte en 6 TB-HD i din USB1.1 port, og den ville stadig virke.
Jeg har selv en HD, som den.
Avatar billede jjense21 Nybegynder
08. juli 2003 - 17:54 #12
Ok, det var egentlig også det jeg regnede med, men jeg ville lige være helt sikker. Beklager at der opstod lidt forvirring undervejs
Avatar billede skrewz Nybegynder
08. juli 2003 - 22:53 #13
kk, takker for points.
SKREWZ.