Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
07. juli 2003 - 19:37 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hente html-koden ned til en txt-fil

Hvordan henter jeg en html-fil, fx "http://tour.tv2.dk/?forsidespot", ned til en txt-fil, således at jeg får koden? Koden skal stå som den ser ud når man højreklikker på hjemmesiden og trykker "vis kilde"
med flg kode henter jeg filen ned, men her ser det ud som om det er i en stor linie:
Open "c:\hej.txt" For Append As #2
Print #2, Inet1.OpenURL(url_)
Close #2
Avatar billede martin_moth Mester
08. juli 2003 - 10:17 #1
Dit virker fortræffeligt hos mig!

Jeg henter "http://tour.tv2.dk/?forsidespot",  og det bliver skrevet i c:\hej.txt præcis som det står i "vis kilde"-vinduet.

Hvis du henter fra en anden URL, KAN det jo være, at den html-fil du henter ER skrevet som een lang linie. Men ovenstående virker perfekt!
Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
08. juli 2003 - 14:34 #2
det var nok et dårligt eksempel jeg fandt:-)  ....  siden jeg skal bruge det på er den her :
http://www.dr.dk/cgi-bin/fttx1.exe/297
når jeg henter den ned på den viste måde, laver den en firkant [] hver gang der er linieskift...
Avatar billede martin_moth Mester
08. juli 2003 - 15:47 #3
Så lav en replace på [] til VbCrLf (Chr(13))
Avatar billede martin_moth Mester
08. juli 2003 - 15:51 #4
Men - henter jeg siden fra http://www.dr.dk/cgi-bin/fttx1.exe/297 står det altså STADIG pænt!!! Ikke noget med firkanter [] i stedet for return.
Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
08. juli 2003 - 15:54 #5
Det fortår jeg ikke.. men jeg prøver lige med en replace
Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
08. juli 2003 - 15:58 #6
jeg kan desværre ikke finde ud af hvilket tegn den firkant er. Hvis jeg prøver at indsætte firkanten med ctrl v, laver den bare et linieskift......er det noget du har set før?
Avatar billede martin_moth Mester
08. juli 2003 - 16:47 #7
Du kan se hvilken ANSI-kode karakteren har med Asc()

Læs i øvrigt om "firkanter" og linieskift her: www.eksperten.dk/spm/346025

Men det mystiske er - kører JEG koden, får jeg IKKE disse firkanter, men en pæn Hej.txt...
Avatar billede therichman Nybegynder
09. juli 2003 - 22:02 #8
Prøv at åbne http://www.dr.dk/cgi-bin/fttx1.exe/297 i programmet, så den ligger det ned i et tekstfelt.
Sørg for at tekstfeltet har multipleline til True.
Og lad så programmet gemme det ned.
Avatar billede guffas Nybegynder
10. juli 2003 - 09:07 #9
Det lyder som om det er CrLF tegnet der driller.
Hvilken editor åbner i den hej.txt med ?
Wordpad er bedre til at klare alternative linjeskifte end Notepad.
Avatar billede martin_moth Mester
10. juli 2003 - 09:22 #10
Nå ja - hvor er jeg dum. Det kan jo sagtens være, at min editor håndterer tekstfilen bedre.

Jeg bruger TextPad - som er en fantastisk editor. Og tilmed gratis...

Så få fat i textPAD - når du programmerer skal du også have en rigtig editor, med block-select-mode, linienummerering, syntaksfarvning - ALT!. Sådan er reglerne - så smut til www.textpad.com og installer den seneste version! :o)

PS: Har åbnet hej.txt både i notepad og textpad, og begge steder ser det altså pænt ud. Men det kunne jo være, at jesperbaldur bruger en endnu dårligere editor end notepad....
Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
12. juli 2003 - 20:47 #11
ja. Det er rigtigt. Når jeg åbner filen i textpad ser den perfekt ud. Men hvordan får jeg vb til at benytte textpad i stedet for notepad ..?
Avatar billede martin_moth Mester
14. juli 2003 - 10:42 #12
Øhh - Visual Basic bruger ikke nogen texteditor...

Du skal assiosiere .txt-filer med textpad, så det er textpad og ikke notepad der åbner dine txt-filer når du dobbeltklikker på dem. Det er en windowsindstilling og har ikke noget med VB at gøre...

1. Marker en .txt-fil i din stifinger
2. Hold Shift nede mens du højreklikker på filen en gang
3. I menupunktet Åbn med -> Vælg program... vælger du at textpad skal åbne filen. Du kan afkrydse, at du altid vil bruge textpad til at åbne denne type fil...
Avatar billede martin_moth Mester
16. juli 2003 - 16:44 #13
Har du styr på det nu, jesperbaldur?
Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
17. juli 2003 - 16:48 #14
ikke helt. Det jeg har problemer med er at jeg ikke kan få den til at benytte textpad, når jeg trykker på en *.txt fil. Det er ligesom om at den ikke vil acceptere at notepad ikke benyttes....jeg fatter det ikke :-(
Avatar billede martin_moth Mester
18. juli 2003 - 10:12 #15
Nu er vi ovre i noget der ikke har noget med VB at gøre. Men vil du have TextPAD til at være det program, der åbner når du dobbeltklikker på en fil fra stifinderen? Hvis ja, så jeg gentager lige:

1. Marker en .txt-fil i din stifinger
2. Hold Shift nede mens du højreklikker på filen en gang
3. I menupunktet Åbn med -> Vælg program... vælger du at textpad skal åbne filen. Du kan afkrydse, at du altid vil bruge textpad til at åbne denne type fil...

:o)
Avatar billede martin_moth Mester
02. august 2003 - 18:07 #16
jesperbaldur, har du styr på sagerne nu?
Avatar billede jesperbaldur Nybegynder
20. august 2003 - 16:51 #17
Sorry....ja det virker nu