Avatar billede -bomann- Nybegynder
03. juli 2003 - 08:38 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Windows CE start hjælp

Jeg skal igang med at programmere applikationer til Windows CE i Visual Basic. Hvilke værktøjer skal jeg bruge, hvor kan de hentes og er der specielle forbehold man bør tage??? (Udvikler pt. i Delphi)
Avatar billede disco_keld Nybegynder
03. juli 2003 - 08:42 #1
Jeg kan anbefale Visual Studio.NET 2003...

Der har du adgang til det hele. .NET Frameworkets base classes, Intellisense og indbygget PDA browser.

Du kan ogsp kompilere din source kode, fra programmet m.m.!

Det rykker max... :-)

Hvad skal du præcist til at lave?

Mvh

DK
Avatar billede disco_keld Nybegynder
03. juli 2003 - 08:43 #2
og btw!

Det er jo skyndt at der er kommet en VB.NET kategori her på eksperten!

:-)
Avatar billede -bomann- Nybegynder
03. juli 2003 - 08:46 #3
Selve applikationen er ikke helt specificeret endnu, men det kommer til at omhandle noget med en lille database og overførsel af data fra og til pda'en. Findes der ikke freeware udviklingsmiljø???
Avatar billede disco_keld Nybegynder
03. juli 2003 - 08:49 #4
hmmmm freeware..

ikke med den funktionalitet som VS.NET 2003 tilbyder da.

Ellers kan du hente, Web Matrix. Den  er freeware.

Den kan du finde her: www.asp.net
Avatar billede disco_keld Nybegynder
03. juli 2003 - 08:50 #5
og hvis du skal bruge en PDA simulator, så hent eMbedded Visual Tools fra MS.

Den er også freeware, og der er indbygget PDA sim.
Avatar billede -bomann- Nybegynder
03. juli 2003 - 08:56 #6
Hvilken database kan man køre mod? MSSQL???
Avatar billede disco_keld Nybegynder
03. juli 2003 - 09:07 #7
Ja da....

MSSQL er helt klart nummer 1!

Jeg mener også der findes en CE "tilpasset" version ad SQl Serveren, men den har jeg ikke arbejdet med.

Hvis du finder noget om den, må du da gerne sige til! :-)
Avatar billede odegaard Nybegynder
03. juli 2003 - 09:37 #8
Disco_keld: Du kan ikke bruge webmatrix til andet end www-sider.

Bomann: Jeg har rodet en del med udvikling til PDA'ere, og af gratis ting, findes der Embedded Visual Basic (eVB) som kan hentes kvit og frit fra Microsofts hjemmeside. Kan du C++, kan man også lave Embedded Visual C++ (eC++), som giver dig noget mere kontrol.

Jeg må dog sige at jeg har taget imod Visual Studio.Net 2003 med kyshånd, da jeg nu kan lave VB.NET og C# applikationer til min PDA, med alle de lækre features fra .NET (dog med nogle få begrænsninger). Implementering af GPS, Webservices og download af data via HTTP har været overraskende nemt at lave. Noget jeg aldrig ville have fået gennemskuet med eVB. Sidst, men bestemt ikke mindst, er debugging-funktionerne fra Visual Studio mens programmet kører på PDA'en uvurderlige. Du kan endda debugge din applikation via BlueTooth.

eVB er ikke andet end problemer. Det er langsomt og det er svært at undgå at koden man får lavet bliver rodet. eC++ er tilgængæld noget sværere at arbejde med.

Dér er dog også den mulighed at installere Linux på PDA'en, og så programmere Java, men jeg haaaader java :-)

Hvis du beslutter dig for udvikling til ".NET Compact Framework", så kan jeg anbefale bogen "Microsoft .NET Compact Framework - Core Reference". Det er BIBLEN til .NET på PDA.
Avatar billede odegaard Nybegynder
03. juli 2003 - 09:39 #9
Og så kan jeg forresten også anbefale newsgruppen microsoft.public.dotnet.framework.compactframework
Her er der en masse Microsoft udviklere (og en masse andre kloge hoveder) der står klar med hurtig og god hjælp (næsten lige så hurtig og god som eksperten :-)
Avatar billede -bomann- Nybegynder
03. juli 2003 - 09:41 #10
Jeg kan desværre kun finde Embedded Visual C++ hos Microsoft. Et link udløser pointene :)
Avatar billede -bomann- Nybegynder
03. juli 2003 - 09:41 #11
...altså til eVB!
Avatar billede disco_keld Nybegynder
03. juli 2003 - 09:48 #12
hehe...
Avatar billede odegaard Nybegynder
03. juli 2003 - 09:52 #14
Det er jo en tåre i folks øjne i dette forum, når du ikke vil lave .NET *snøft* :-)
Avatar billede -bomann- Nybegynder
03. juli 2003 - 09:56 #15
Hehe - jeg har da lånt bogen VB.NET for Developers - jeg har alt for lidt viden endnu til at vide hvad løsningen bliver - men man skal jo starte et sted... :) Tak for hjælpen!
Avatar billede odegaard Nybegynder
03. juli 2003 - 10:12 #16
Du skal være opmærksom på at der er en masse overloaded metoder fra .NET Framework der ikke findes til .NET Compact Framework, og derudover en del metoder der slet ikke findes.
Det kræver engang imellem et par krumspring, men de fleste er allerede beskrevet på nettet. Dette gælder især asynkrone dataoverførsler og threading generelt. Så hvis det bliver .NET, vil jeg stadig anbefale dig nævnte bog, da denne netop beskriver begrænsningerne (den benytter dog C# som sprog)