Avatar billede jehomi Nybegynder
02. juli 2003 - 23:01 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

problem med skrivning til database

Nu er jeg ved at gå amok.
Jeg har siddet Hele dagen med en kode som jeg i en mindre udgave har haft til at virke, men ved tilføjelse af nogle felter virker den ikke.

Her er koden :

<?php

$IPnr = getenv('REMOTE_ADDR'); # Henter brugerens aktuelle IP

echo "$IPnr";

if($_POST['up']){
    $files = $_FILES['upfil']['name'];
    $file = $_FILES['upfil']['tmp_name'];
    $fil_stoerrelse = filesize($file)/1024;
    if($fil_stoerrelse > "1000") {
        echo "Det billede du prøver at uploade er <b>ikke</b> gyldigt - max 1000 kb
        <a href=java script:history.back(-1)>Tilbage</a>";
        exit;
    }

    $sti = "/test/";
    $dist = $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] ."$sti";
    $temparr = explode(".", $files);
    $temparr[count($temparr)-2] = time();
    $files = implode(".", $temparr);
    move_uploaded_file($_FILES['upfil']['tmp_name'], $dist . $files);
    $connection = mysql_pconnect("localhost","root");
    mysql_select_db("annonce");
    mysql_query("insert into indryk (adresse, postnr, bynavn, nr, tlfnr, email, type, kate, annoncetekst, pris, filnavn, tekst, user, dato) values ('$_POST[adresse]', '$_POST[postnr]', '$_POST[bynavn]', '$_POST[nr]', '$_POST[tlfnr]', '$_POST[email]', '$_POST[type]', '$_POST[kate]', '$_POST[annoncetekst]', '$_POST[pris]', '$files', '$_POST[tekst]', '$_POST[user]', now())") or die(mysql_error());
    echo "Din fil er nu uploadet<br><br>";
}
?>
<form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="post" enctype="multipart/form-data">

<BODY><table bgcolor="#FFFFFF" width="500" align="center">
<tr>
        <td width="120"><b>Adresse:</b></td>
        <td><input type="text" name="adresse"></td>
</tr>

<tr>
        <td width="120"><b>Post nr.:</b></td>
        <td><input type="text" name="postnr" value="<?php echo "$postnr"; ?>"></td>
</tr>

<tr>
        <td width="120"><b>By:</b></td>
        <td><input type="text" name="bynavn" value="<?php echo "$bynavn"; ?>"></td>
</tr>

<tr>
        <td width="120"><b>nr:</b></td>
        <td><input type="text" name="nr" value="<?php echo "$nr"; ?>"></td>
</tr>

<tr>
        <td width="120"><b>Telefon nr.:</b></td>
        <td><input type="text" name="tlfnr" value="<?php echo "$tlfnr"; ?>"></td>
</tr>

<tr>
        <td width="120"><b>Email.:</b></td>
        <td><input type="text" name="email" value="<?php echo "$email"; ?>"></td>
</tr>
<tr>
        <td><br></td>
</tr>

<tr>
        <td width="120"><b>Type:</b></td>
        <td><select name="type">
                    <option value="salg">Salg</option>
                    <option value="koeb">Koeb</option>
        </select></td>
</tr>

<tr>
        <td width="180"><b>Kategori:</b></td>
        <td><select name="kate" value="<?php echo "$kate"; ?>">>
                    <option value="book"> Boeger</option>
                    <option value="cd">CD'er</option>
                    <option value="computer">Computer</option>
                    <option value="diverse">Diverse</option>
                    <option value="film">DVD- og videofilm</option>
                    <option value="lommeregner">Lommeregner</option>
                    <option value="mobil">Mobiltelefoner</option>
        </select></td>
</tr>

<tr>
        <td width="120"><b>Annoncetekst:</b></td>
        <td><textarea cols="35" rows="7" name="annoncetekst" maxlength="400"></textarea></td>
</tr>

<tr>
        <td width="120"></td>
        <td>Max 400 tegn</td>
</tr>

<tr>
        <td width="120"><input type="hidden" name="user"></td><br></td>
        <td><br></td>
</tr>

<tr>
        <td width="120"><b>Pris:</b></td>
        <td><input type="text" name="pris"></td>
</tr>

<tr>
        <td width="120"></td>
        <td>Pris i hele kroner</td>
</tr>

<tr>
        <td width="120"><br></td>
        <td><br></td>
</tr>

<tr>
        <td width="120"><b>Upload billede:</b></td>
        <td><input type="file" name="upfil"></td>
</tr>

<tr>
        <td width="120"><b>Tekst til billede:</b></td>
        <td><input type="text" name="tekst"></td>
</tr>
<tr>
        <td width="120"></td>
        <td align="center"><input type="submit" value="send" name="up"></td>
</tr>

</table>
</form>

og her er tabellen fra MySQL :

Feltnavn Datatype Nulværdi Standardværdi
adresse  varchar(150) Nej
postnr  int(50) Nej  0
bynavn  varchar(150) Nej
nr      varchar(150) Nej
tlfnr  int(50) Nej  0
email  varchar(250) Nej
type  varchar(150) Nej
kate  varchar(150) Nej
annoncetekst  text Nej
pris  int(100) Nej  0
filnavn  varchar(100) Nej
tekst  varchar(100) Nej
user  varchar(50) Nej
dato    datetime Nej  0000-00-00 00:00:00

og her er fejlmeddelelsen :

127.0.0.1Unknown column 'dato' in 'field list'

håber der er hjælp at hente !!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. juli 2003 - 23:11 #1
Det plejer at passe hvad den siger: du har nok ikke et felt, der hedder dato
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. juli 2003 - 23:13 #2
I et tidligere spørgsmål:

  `dato ` DATETIME NOT NULL ,

så det hedder dato-mellemrum. Så fjern mellemrummet eller skriv `dato `
Avatar billede jehomi Nybegynder
02. juli 2003 - 23:16 #3
udskriften som jeg har vist herover viser at dato er med, og da jeg har lavet det i php admin, skal det stå som dato og datetime er den valgte type. så det med mellemrummene er som det skal være
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. juli 2003 - 23:17 #4
Det med mellerum er ikke "som det skal være" ... men det må du selv om.
Afvis venligst mit svar hvis du ikke kan bruge det.
Avatar billede jehomi Nybegynder
02. juli 2003 - 23:19 #5
jo selvfølgelig kan jeg bruge det, men forstår vist ikke hvad du mener så. navnet er dato og typen er datetime, og hvor kan der så være mellemrum ??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. juli 2003 - 23:21 #6
Der er et mellemrum i navnet. "dato " - og det bør være "dato"
Avatar billede jehomi Nybegynder
02. juli 2003 - 23:24 #7
jeg ville gerne forstå dit svar da det sikkert er rigtigt men er det i tabellen jeg har lavet mellemrum eller i selve programmet ??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. juli 2003 - 23:25 #8
I tabellen. Omdøb navnet i phpmyadmin
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. juli 2003 - 23:26 #9
Du kan selv se mellemrummet i http://www.eksperten.dk/spm/371773,
hvor jeg kopierede linen ovenfor fra
Avatar billede jehomi Nybegynder
02. juli 2003 - 23:32 #10
ja du havde ret, takker :)