Avatar billede hojben Novice
07. december 2000 - 14:47 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Hvordan fås computernavn og des.lign.

Ved hjælp af SET kommandoen? I Win NT4 og op får man computernavn osv med SET i dosprompt. Hvordan fås denne i Win 95?
Avatar billede cstern Nybegynder
07. december 2000 - 14:58 #1
Hvis det skal være i DOS kan du skrive
NET CONFIG
så står pc navnet i første linie.
Avatar billede johannielsen Nybegynder
07. december 2000 - 14:59 #2
Man går ind i egenskaber for netværk (andre computere) og under fanen indifikation!
Avatar billede cstern Nybegynder
07. december 2000 - 14:59 #3
(kræver at netværk er installeret (MS Klientprogram for Netværk)
Avatar billede johannielsen Nybegynder
07. december 2000 - 15:01 #4
------->cstern

Hvis man vil ændre sit netværksnavn, har man sandsynligvis netværk, ikke?
Avatar billede cstern Nybegynder
07. december 2000 - 15:05 #5
ja, ja, ja - men det kunne jo være han bare ville se PC\'ens navn uden at der er net installeret. Og så virker NET ikke. Man kan vist nok (ja, jeg er ikke engang sikker) definere et computernavn uden net (der står ikke noget om at ændre).
Avatar billede hojben Novice
07. december 2000 - 15:05 #6
Jeg søger computernavn og brugernavn. Disse skal så skrives i en txtfil som en individuel for hver maskine.

Lidt ala\' net config > %maskine%
Avatar billede hojben Novice
07. december 2000 - 15:06 #7
Der skal ikke ændres noget, men hentes og skrives i en fil.
Avatar billede cstern Nybegynder
07. december 2000 - 15:07 #8
du får også brugernavn med NET CONFIG plus en række andre oplysninger
Avatar billede cstern Nybegynder
07. december 2000 - 15:10 #9
der findes mig bekendt ikke nogen systemvariabel der indeholder maskinnavnet, så du er nødt til selv at parse det på en eller anden måde. Måske med grep eller awk utilities som findes også til DOS (egl. UNIX kommandoer).
Avatar billede hojben Novice
07. december 2000 - 15:12 #10
Lidt ala\' Net Config > %Maskine%.txt dvs at filen som krereres skal være individuel.
Avatar billede brincker Nybegynder
07. december 2000 - 15:15 #11
Det må være muligt på en eller anden måde, uden at skulle installere alt muligt 3. parts værktøjer.........

Any Ideas ?
Avatar billede hojben Novice
07. december 2000 - 15:16 #12
Det skal lige siges her, at Brincker er co-worker. Og ikke en profil jeg har oprettet *S* (Ingen snyd her)
Avatar billede cstern Nybegynder
07. december 2000 - 15:20 #13
Hvis I skal have maskinnavnet i DOS findes variablen %machine% ikke som I allerede har fundet ud af (eller andre tilsvarende). DOS/Windows er ikke spækket med text utilities men både grep og awk findes i gratis versioner så problemet er vel ikke så stort.
Avatar billede brincker Nybegynder
07. december 2000 - 15:23 #14
Jo, for vi skal bruge det til at indsamle information om ca. 350 pc\'er i huset og har ikke lyst til at 3.parts produkter skal distribueres i koncernen selvom det er gratis.

Det vi skal bruge er en liste over hvilke netværkstilknytninger de enkelte maskiner har, og skal derfor kunne lave en fil som hedder noget specifikt for den enkelte maskine uden at vi på forhånd kender maskinen.
Avatar billede cstern Nybegynder
07. december 2000 - 15:32 #15
ja, jeg forstår men problemet kan ikke løses som I vil have det. Hvis I istedet kan affinde jer med at filen hedder det samme for alle maskinerne kan I vel indsamle disse og kikke på informationen centralt. Eller måske køre en bat fil der generer rapporten og appender indholdet til en fil på en server
NET CONFIG >> //SERV1/SHARE/info.txt
Men måske giver det problemer med filelocking osv.
Avatar billede brincker Nybegynder
07. december 2000 - 15:35 #16
Det er korrekt at det kunne være en mulighed, men som du selv er inde på, så giver det filelocking.
Avatar billede johannielsen Nybegynder
07. december 2000 - 15:36 #17
yep yep
Avatar billede cstern Nybegynder
07. december 2000 - 15:37 #18
På min maskine der kører Novell er der en unik variabel der hedder MAC som er netkortets hardware adresse. Hvis I har det kan I generere %MAC%.txt filer
Avatar billede cstern Nybegynder
07. december 2000 - 15:39 #19
Forresten kunne I vel bare have tredieparts værktøjerne på serveren og afvikle scriptet/bat filen derfra. Så distribuerer I ikke noget og får samtidigt det I ønsker. Jeg har lige downloaded grep og awk for at se om jeg skulle kunne finde ud af det. grep er nem, awk nok også men skal lige chekke.
Avatar billede brincker Nybegynder
07. december 2000 - 15:49 #20
Hvor kan Grep downloades ? for så vil jeg da også lige kigge på det ......
Avatar billede cstern Nybegynder
07. december 2000 - 15:57 #21
www.simtel.net - gå ind under DOS og søg efter grep osv. Filerne er fra 1991 men OK.

grep er et linieorienteret filter:

net config | grep Computernavn giver en linies output (den der indeholder ordet Computernavn

awk er en avanceret search and replace editor som kan sættes op til at editere en linie.
Syntaxen er temmeligt kringlet (det kunne passende være et nyt spm her, under Linux eller Unix - der er nogen der ved det med 100% sikkerhed)

Så enderesultatet kunne være at outputtet af en grep efterfulgt af awk vil give det strippede computernavn.
Avatar billede brincker Nybegynder
07. december 2000 - 16:01 #22
Jeg takker for hjælpen......
Jeg prøver at se om ikke dette kan løse mit problem.
Avatar billede hojben Novice
11. december 2000 - 11:45 #23
Det virkede ihvertfald til det vi skulle have det til. *tak*