Avatar billede whynot Nybegynder
02. juli 2003 - 23:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

opsætning af netkort i rh7.2

jeg har en server som har to netkort.

Det ene er opsat under installationen ved brug af bootnet.img og har en fast ip, som jeg selv har tildelt ip'en. Det andet netkort vil jeg gerne have at det kører på det interne netværk som min router styrer med en dhcp server og giver alle arbejdspc'er ip'er. Derfor vil jeg gerne have at eth1 selv henter en intern ip (192.168.0.x) fra routerens dhcp... hvordan gør jeg det uden brug af et grafisk display?

Desuden vil det være rart hvis netkortet selv aktiveres under opstart.

jeg håber nogle kan hjælpe.!
Avatar billede peter_m Nybegynder
03. juli 2003 - 11:51 #1
Du skal se i /etc/sysconfig/network der findes nogle scripts hvori du kan
opsætte flere netkort m.m. skal dog huske at installere det modul du skal benytte til netkortet..

Hvorfor dog ikke benytte det grafiske interface..???
Avatar billede whynot Nybegynder
03. juli 2003 - 12:05 #2
øhmm.. men netkortet er installeret...

jeg skal blot aktivere det sådan at det søger efter en dhcp server efter en ipadresse.. og det skal gøres ved kommandoer - fordi det grafiske miljø ikke er en option - desværre.! Nogle gange er man nød til at acceptere at man skal gå lidt længere end man plejer ;)
Avatar billede peter_m Nybegynder
03. juli 2003 - 14:46 #3
Du skal i /etc/sysconfig/network rette i ifcfg filen for dit eth1 kort til DHCP det ret simplet..i denne fil kan du også aktivere ved boot
Avatar billede whynot Nybegynder
03. juli 2003 - 15:04 #4
ja okey.. det ser godt ud.. men hvad skal jeg rette filen til?.. jeg kan godt regne ud at "ONBOOT=NO" skal rettes til "ONBOOT=YES"... men hvad skal der ellers tilføjes i den fil?
Avatar billede whynot Nybegynder
03. juli 2003 - 19:07 #5
jepper så har jeg selv fundet svaret.!

der skulle stå:

DEVICE=eth1
BOOTPROTO=dhcp
ONBOOT=yes
..første linie anviser hvilket netkort, i dette tilfælde nr. 2.. anden linie angiver at netkortet skal søge en ipadresse samt netmaske fra en dhcp server.. sidste linie viser at netkortet starter op automatisk efter boot.

Hvis netkortet skulle have haft en statisk adresse skulle der istedet for have stået:

DEVICE=eth1
BOOTPROTO=static
IPADDR=192.168.1.1 (altså den ønskede ipadresse)
NETMASK=255.255.255.255 (Den ønskede netmaske)
ONBOOT=yes

... så det var åbenbart ikke så svært.. men det er det jo aldrig når man har fundet ud af det ;)