Avatar billede gnaffe Nybegynder
01. juli 2003 - 07:00 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

TCP protocol til chatprogram

hej eksperter.

Jeg sad i går og prøvede at lave et lille chatprogram vha. winsock. desværre kunne jeg kun få det til at virke med en udp protocol, hvis jeg bruger tcp protocollen får jeg en runtime error '40020' "indvalid operation at current state", fejlen ligger i den flg. kode:

    w.Protocol = sckTCPProtocol
    w.RemotePort = 1000
    w.LocalPort = 1000
    w.Bind

    SendTil = InputBox("Skriv IP på den du vil chatte med", "IP")

    If SendTil = "" Then MsgBox "Programmet kan ikke køre uden modtager" & _
    vbCrLf & vbCrLf & "Men vent evt. til en skriver til dig, så vil programmet virke!", vbCritical

    w.RemoteHost = SendTil <-----debug finder denne linie

er der nogen der kan hjælpe mig?

-Gnaffe-
Avatar billede Nybegynder
01. juli 2003 - 09:10 #1
Hej gnaffe.
Du behøver ikke at sætte tcp protokollen for den er standart.

Private Sub cmdConect_Click()

  'Knap til at skabe forbildlse
  w.Connect "127.0.0.1", 1000
  Do While w.State <> sckConnected 'Check om der oprette forbindelse
    Label1.Caption = "Connected to : " & w.RemoteHost & " : " + _
Str(w.RemotePort)
    DoEvents
  Loop

End Sub

Private Sub cmdSendText_Click()

  'Knap til at sende text en server
  If Winsock.State = sckConnected Then 'Check om der forbindelse
    Winsock.SendData Text1.Text
  End If

End Sub

Private Sub Form_Load()

  wserver.LocalPort = 1000
  wserver.Listen

End Sub

Private Sub Form_Unload(Cancel As Integer)

  wserver.Close
  w.Close

End Sub

Men du mangler så en server. Det er den som modtager din text som du sender.
En server laver du sådan her "wserver.Listen". Det betyder at din wserver står og lytter efter input på port 1000. Men jeg ved ikke om du skal lave 2 programmer en til at være client og en til at være server. Jeg putter lige et par links. http://www.winsockvb.com/ og http://www.vbip.com/ Der kan du finde masser af exp.
Avatar billede gnaffe Nybegynder
01. juli 2003 - 16:00 #2
Jeg takker
Avatar billede Nybegynder
01. juli 2003 - 18:35 #3
Mange Tak.
Hilsen Lars