Avatar billede huutt Nybegynder
29. juni 2003 - 08:42 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

<VitrualHost> og subdomains

hvordan kan man ved hjælp at VituralHost får flere subdomains til et domain eks når man går ind på siden www.host.dk skulle den gerne gå til mappe /*/www
osv.. men hvordan får man det til at køre.. er ikke engang 100% sikker på om det har noget med VirtualHost at gøre,, men det funger ikke ;)

Plz Help her..
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
29. juni 2003 - 15:02 #1
Det kan laves på flere måder, du kan skrive alle subs ind i hver sin <VirtualHost> eller du kan lave en enkelt hvor du bare skal oprette en mappe for at få et sub.

Bliv lige hængende, så er der eksempler på vej ;o)
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
29. juni 2003 - 15:05 #2
kopieret ind fra et andet spm. ved ikk om det går, men sådan svarede jeg ham, det er den med en enkelt <VirtualHost> og så opretter man bare de respektive mapper, spørgsmålet er: http://www.eksperten.dk/spm/369396

#LoadModule vhost_alias_module /usr/lib/apache/1.3/mod_vhost_alias.so

aktiverer du ved at fjerne #:
LoadModule vhost_alias_module /usr/lib/apache/1.3/mod_vhost_alias.so

så laver du din VirtualHost sådan:

<VirtualHost *>
VirtualDocumentRoot /var/www/%-2.0.%-1.0/%-3/
</VirtualHost>

opret /var/www/ditdomæne.dk
her i laver du så dine subs:
/var/www/ditdomæne.dk/mysub

dette vil give dig subdomænet: mysub.ditdomæne.dk

ditdomæne.dk ligger i mappen:
/var/www/ditdomæne.dk/_ <--- underscore

www.ditdomæne.dk ligger i;
/var/www/ditdomæne.dk/www

derfor skal der jo laves noget redirect i endten www eller _

dette kan gøres med et phpscript:
<?php
header('location:http://ditdomæne.dk');
?>

Jeg mener at det også kan gøres med .htaccess men ved ikke lige hvordan, men det vil jeg da undersøge, da jeg også selv skal bruge det (bliver nok ikke i aften) men hvis andre ved det, må i gerne llige fortælle om det ;o)

mvh.
Gonza

Fortsat svar: gonza.dk
28/06-2003 23:02:06    i virtualhost kan du selvfølgelig ligge ErrorLog ServerAdmin osv. som du plejer

Fortsat svar: gonza.dk
28/06-2003 23:03:31    hvis du kun har et domæne på serveren kan du lave din VirtualDocumentRoot sådan:

VirtualDocumentRoot /var/www/whatever/%-3/

og resten vil virke på samme måde

Fortsat svar: gonza.dk
29/06-2003 00:37:00    redirect med .htaccess:

lav en .htaccess fil:
#start#
Redirect / http://mitdomæne.dk/
#slut#

ganske enkelt,

Redirect: siger selv
/: reglen gælder for denne mappe (altså den mappe .htaccess filen ligger i)
http://mitdomæne.dk/: der hvor der skal redirectes til, det skal være fuld url, husk '/' til sidst, dette gør, at hvis du skriver urlen: www.mitdomæne.dk/index.php/ vil redirecte til mitdomæne.dk/index.php uden '/' redirecter den til: mitdomæne.dkindex.php (hvilket jo ikke kan findes)

Bliv hængende og der kommer eksempel på <VirtualHost> til hver sub
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
29. juni 2003 - 15:09 #3
<VirtualHost *>
ServerAdmin admin@domain.dk
DocumentRoot /var/www/mydomain.dk/subs/foo
ServerName foo.mydomain.dk
ServerAlias www.foo.mydomain.dk
</VirtualHost>

Bruger du windows skal dine stier være eks.: c:/minserver/mydomain.dk/subs/foo

Du opretter så er alt mellem <VirtualHost *></VirtualHost> til hvert subdomæne/domæne

Bare spørg, hvis du er i tvivl

Mvh.
Gonza
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
29. juni 2003 - 15:12 #4
husk at genstarte din apache server når du har ændret i httpd.conf
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
29. juni 2003 - 15:12 #5
<VirtualHost> sætter du bare ind i bunden af httpd.conf
Avatar billede gonza.dk Nybegynder
02. juli 2003 - 11:42 #6
var det nok svar?
Avatar billede zeexter Nybegynder
07. juli 2003 - 08:32 #7
en lille addon til gonza.dk's svar

hvis du gerne vil ha at alle ikke definerede subdomains (dvs dem du ikke har tilføjet til httpd.conf) peger på den samme side skal du tilføje følgende som FØRSTE VirtualHost *.mydomain.com

eks.

<VirtualHost *>
    ServerAdmin admin@mydomain.com
    DocumentRoot <path/to/DocumentRoot>
    ServerName *.mydomain.com
</VirtualHost>

<VirtualHost *>
    ServerAdmin admin@mydomain.com
    DocumentRoot <path/to/DocumentRoot>
    ServerName www.mydomain.com
</VirtualHost>