Avatar billede lincoln Nybegynder
26. juni 2003 - 20:01 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

To ip-adresser, et netkort - ip alias

Jeg er lost i Windows XP's åh-så-venlige setup guides.

Hvordan sætter jeg Windows op så den udover at lytte på den DHCP-tildelte ip-adresse også lytter på en anden ip - eksempelvis 192.168.0.1?

I Linux er det alt for nemt - ifconfig eth0:1 192.168.0.1, men jeg ikke lige finde noget tilsvarende i Windows XP Pro.
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. juni 2003 - 20:08 #1
http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php

denne forklarer på et forståeligt sprog hvad du skal gøre :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. juni 2003 - 20:08 #2
Avatar billede lincoln Nybegynder
26. juni 2003 - 20:34 #3
Rart med en guide... Jeg kan nu ikke få det til at virke - noget så simpelt som ip aliasing... :(

Jeg følger guiden men ved reboot står mine ip-adresser stadig til 0.0.0.0 (Invalid) og 192.168.0.1. Den statisk givne ip fungerer fint, men jeg har ikke adgang til internettet med dhcp-adressen (der angiveligt i indstillingerne er opgivet til at være 0.0.0.0).

Jeg har ellers prøvet både at angive en gateway og et par dns-servere, men jeg når ikke længere af den grund...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. juni 2003 - 08:16 #4
Lytter lige med, da jeg har forsøgt præcis det samme og den faste ipaddresse endte på 0.0.0.0. Dog virkede min dhcp addresse.
Avatar billede bosco Nybegynder
31. juli 2003 - 14:23 #5
kan du ikke bare inde i netværksforbindelser oprette en ny forbindelse og vælge du vil dele internet til et lille hjemme netværk, så giver den selv ipadresser  og laver det du skal bruge.

BTW hvilken fil i Linux er det man skal skrive: ifconfig eth0:1 192.168.0.1 for det kommer med når man starter maskinen op?? det er samme fil man kan skrive eksempelhvis et ipchain script i, men kan ikek huske hvor filen ligger...
-Max
Avatar billede bosco Nybegynder
31. juli 2003 - 14:25 #6
arghhh nu har jeg fundet det! det var
/etc/rc.local  :-)

-Max
Avatar billede cbj-dk Nybegynder
09. september 2003 - 20:56 #7
jeg kan ikke finde den der guide (404). Nogen der evt ved hvor jeg kan finde en tilsvarende guide?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. september 2003 - 21:31 #8
Avatar billede cbj-dk Nybegynder
09. september 2003 - 22:37 #9
Takker!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. september 2003 - 22:48 #10
Bør vel også tilføje at det kun var 1 computer det ikke virkede på. De andre 3-4 stykker jeg testede det på virkede med det samme.
Avatar billede lincoln Nybegynder
12. august 2004 - 13:32 #11
Spørgsmål lukkes