Avatar billede kibber Nybegynder
26. juni 2003 - 14:45 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Vedhæfte fil på mailformular

Jeg er ved at lave en mailformular, hvor brugeren kan vedhæfte en fil. Følgende spørgsmål:

Nedenstående kode virker godt nok, men hvorfor får jeg en JavaScript fejl på klientsiden?

Hvordan får jeg sendt en eller anden form for reference med, så filen dukker op i "Vedhæftede filer" i mailen?

var funktion = Request.querystring("mailfunktion");

var svar = Request.querystring("svar");

var harfejl = false;

if(funktion == "sendmail")
{
  var mySmartUpload;
  var intCount;

  mySmartUpload = Server.CreateObject("aspSmartUpload.SmartUpload");

  mySmartUpload.Upload();

  intCount = mySmartUpload.Save("/../../Databaser/Upload");

  var msg = Server.CreateObject("JMail.Message");

  msg.logging = true;
  msg.silent = true;
  msg.from = mySmartUpload.Form("email");
  msg.fromname = mySmartUpload.Form("navn");
  msg.addrecipient("hk@vikadata.dk");
  msg.subject = "Besked fra website";
  msg.body = mySmartUpload.Form("mailcontent");

  if(!msg.Send("mail.tele.dk"))
  {
      harfejl = true;
  }

  else
  {
      harfejl = false;

      Response.redirect( "Kontakt.asp?svar=Mange tak for din besked. Vi vender hurtigst muligt tilbage.");
  }
Avatar billede mm12010 Nybegynder
26. juni 2003 - 15:00 #1
hvilken JavaScript fejl?

og fra hvilket JavaScript?
Avatar billede kibber Nybegynder
26. juni 2003 - 15:09 #2
I det øjeblik jeg trykker "Send", kommer der en gul JavaScript fejl i nederste venstre hjørne af skærmen: funktion == "sendmail".
Avatar billede mm12010 Nybegynder
26. juni 2003 - 15:12 #3
er det ikke serversidekode(ASP)?
Avatar billede kibber Nybegynder
26. juni 2003 - 15:17 #4
Det skal jeg ikke gøre mig 100% klog på, men jeg troede egentlig, at det gule tegn var en klientside fejl, og at en serverside fejl står midt på skærmen i stedet for, at siden blier vist.
Avatar billede mm12010 Nybegynder
26. juni 2003 - 15:26 #5
nej det er sikkert fordi din kode ikke står som den skal:
-------------------------------
html
<%
her skal din serversidekode stå
%>
mere html
-------------------------------
Avatar billede mm12010 Nybegynder
26. juni 2003 - 15:29 #6
smid evt. hele din kode her
Avatar billede kibber Nybegynder
26. juni 2003 - 15:30 #7
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<% @language="javascript" %>

<%

var funktion = Request.querystring("mailfunktion");

var svar = Request.querystring("svar");

var harfejl = false;

if(funktion == "sendmail")
{
  var mySmartUpload;
  var intCount;

  mySmartUpload = Server.CreateObject("aspSmartUpload.SmartUpload");

  mySmartUpload.Upload();

  intCount = mySmartUpload.Save("/../../Databaser/Upload");

  var msg = Server.CreateObject("JMail.Message");

  msg.logging = true;
  msg.silent = true;
  msg.from = mySmartUpload.Form("email");
  msg.fromname = mySmartUpload.Form("navn");
  msg.addrecipient("hk@vikadata.dk");
  msg.subject = "Besked fra website";
  msg.body = mySmartUpload.Form("mailcontent");

  if(!msg.Send("mail.tele.dk"))
  {
      harfejl = true;
  }

  else
  {
      harfejl = false;

      Response.redirect( "Kontakt.asp?svar=Mange tak for din besked. Vi vender hurtigst muligt tilbage.");
  }

%>

<html>

    <head>
        <meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1">
        <meta name="generator" content="Adobe GoLive 6">
        <title>Velkommen til Vika Data</title>
        <link href="../../Style.css" rel="stylesheet" media="screen">
        <style type="text/css" media="screen"><!--
body  { border: solid 1px #e7d069 }
--></style>
        <script type="text/javascript">

function validering()
{
  error = 0;

  if((document.kontaktformular.navn.value == "") && (error == 0))
  {
      alert("Skriv venligst dit navn.");
      document.kontaktformular.navn.focus();
      error = 1;
  }

  if(error == 0)
  {
      placering = 0;
      tekst = (document.kontaktformular.email.value).toLowerCase();
      placering = tekst.indexOf("@");

      if(tekst == "")
      {
        alert ("Skriv venligst din e-mail.");
        document.kontaktformular.email.focus();
        error = 1;
      }

      else
      {
        tegn = tekst.indexOf(" ");
        if(tegn != -1)
        {
            alert ("Der må ikke være mellemrum i e-mail.");
            document.kontaktformular.email.focus();
            error = 1;
        }

        else
        {
            if (tekst.indexOf("æ") != -1 || tekst.indexOf("ø") != -1 || tekst.indexOf("å") != -1 ||
              tekst.indexOf("Æ") != -1 || tekst.indexOf("Ø" ) != -1 || tekst.indexOf("Å") != -1 ||
              tekst.indexOf(";") != -1 || tekst.indexOf("," ) != -1)
            {
              alert ("E-mail må ikke indeholde: æ ø å Æ Ø Å , ;");
              document.kontaktformular.email.focus();
              error = 1;
            }

            else
            {
              if (placering < 1 || tekst.length <= (placering+1))
              {
                  alert ("E-mail er forkert. Prøv venligst igen.");
                  document.kontaktformular.email.focus();
                  error = 1;
              }

  if(error == 0)
  {
      if((document.kontaktformular.mailcontent.value == '') && (error == 0))
      {
        alert("Skriv venligst en besked.");
        document.kontaktformular.mailcontent.focus();
        error = 1;
      }

  if(error == 0)
  {
    document.uploadformular.submit();
    document.kontaktformular.submit();
  }

</script>
    </head>

    <body leftmargin="0" marginheight="0" marginwidth="0" topmargin="0" onLoad="document.kontaktformular.navn.focus();">
        <table width="524" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" cool gridx="16" gridy="16" height="426" showgridx showgridy usegridx usegridy>
            <tr height="16">
                <td width="523" height="16" colspan="9"></td>
                <td width="1" height="16"><spacer type="block" width="1" height="16"></td>
            </tr>
            <tr height="48">
                <td width="106" height="48" colspan="4"></td>
                <td content csheight="32" width="380" height="48" colspan="3" valign="top" xpos="106">
                    <div align="center">
                        <span class="overskrift1"><span class="overskrift">Kontakt</span></span></div>
                </td>
                <td width="37" height="48" colspan="2"></td>
                <td width="1" height="48"><spacer type="block" width="1" height="48"></td>
            </tr>
            <tr height="32">
                <td width="51" height="32" colspan="2"></td>
                <td content csheight="20" width="352" height="32" colspan="4" valign="top" xpos="51"><span class="broedtekst">Har du sp&oslash;rgsm&aring;l eller kommentarer, s&aring; send os en mail.</span></td>
                <td width="120" height="32" colspan="3"></td>
                <td width="1" height="32"><spacer type="block" width="1" height="32"></td>
            </tr>
            <tr height="100">
                <td width="16" height="289" rowspan="2"></td>
                <td width="365" height="289" colspan="4" rowspan="2" valign="top" align="left" xpos="16">
                    <table border="0" cellspacing="2" cellpadding="0">
                        <form action="Kontakt.asp?mailfunktion=sendmail" enctype="multipart/form-data" name="kontaktformular" method="post" onsubmit="validering();return false;">
                            <tr>
                                <td width="68"><span class="broedtekst">Navn</span>:</td>
                                <td colspan="2"><input type="text" name="navn" size="32"></td>
                            </tr>
                            <tr>
                                <td width="68"><span class="broedtekst">E-mail:</span></td>
                                <td colspan="2"><input type="text" name="email" size="32"></td>
                            </tr>
                            <tr>
                                <td valign="top" width="68"><span class="broedtekst">Besked:</span></td>
                                <td colspan="2"><textarea class="broedtekst" name="mailcontent" rows="10" cols="42"></textarea></td>
                            </tr>
                            <tr>
                                <td valign="top" width="68"></td>
                                <td width="119"><input type="submit" value="Send" style="width: 65px"></td>
                                <td><input type="reset" value="Fortryd" style="width: 65px"></td>
                            </tr>
                            <tr>
                                <td valign="top" width="68"><span class="broedtekst">Vedh&aelig;ft fil:</span></td>
                                <td width="119"><input type="file" name="vedhaeft" size="10"></td>
                                <td></td>
                            </tr>
                        </form>
                    </table>
                </td>
                <td width="142" height="100" colspan="4"></td>
                <td width="1" height="100"><spacer type="block" width="1" height="100"></td>
            </tr>
            <tr height="189">
                <td content csheight="80" width="134" height="189" colspan="3" valign="top" xpos="381"><span class="broedtekst"><% =svar %></span></td>
                <td width="8" height="189"></td>
                <td width="1" height="189"><spacer type="block" width="1" height="189"></td>
            </tr>
            <tr height="40">
                <td width="68" height="40" colspan="3"></td>
                <td width="418" height="40" colspan="4" valign="top" align="left" xpos="68">
                    <table width="196" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
                        <tr>
                            <td nowrap><span class="adresse">&Oslash;lstedvej 2 B</span></td>
                            <td nowrap width="5"><span class="adresse"></span></td>
                            <td nowrap bgcolor="#867215" width="1"><span class="adresse"></span></td>
                            <td nowrap width="5"><span class="adresse"></span></td>
                            <td nowrap><span class="adresse">Tlf:</span></td>
                            <td nowrap><span class="adresse">&nbsp;+ 45 86 23 03 00</span></td>
                            <td nowrap width="5"><span class="adresse"></span></td>
                            <td nowrap bgcolor="#867215" width="1"><span class="adresse"></span></td>
                            <td nowrap width="5"><span class="adresse"></span></td>
                            <td nowrap><span class="adresse">Web:</span></td>
                            <td nowrap><a href="../Forside.html" target="_self"><span class="adresse">&nbspwww.vikadata.dk</span></a></td>
                        </tr>
                        <tr>
                            <td nowrap><span class="adresse">DK - 8200 &Aring;rhus N</span></td>
                            <td nowrap width="5"><span class="adresse"></span></td>
                            <td nowrap bgcolor="#867215" width="1"><span class="adresse"></span></td>
                            <td nowrap width="5"><span class="adresse"></span></td>
                            <td nowrap><span class="adresse">Fax:</span></td>
                            <td nowrap><span class="adresse">&nbsp;+ 45 86 23 03 66</span></td>
                            <td nowrap width="5"><span class="adresse"></span></td>
                            <td nowrap bgcolor="#867215" width="1"><span class="adresse"></span></td>
                            <td nowrap width="5"><span class="adresse"></span></td>
                            <td nowrap><span class="adresse">E-mail:</span></td>
                            <td nowrap><a href="mailto:hk@vikadata.dk"><span class="adresse">&nbsppost@vikadata.dk</span></a></td>
                        </tr>
                    </table>
                </td>
                <td width="37" height="40" colspan="2"></td>
                <td width="1" height="40"><spacer type="block" width="1" height="40"></td>
            </tr>
            <tr height="1" cntrlrow>
                <td width="16" height="1"><spacer type="block" width="16" height="1"></td>
                <td width="35" height="1"><spacer type="block" width="35" height="1"></td>
                <td width="17" height="1"><spacer type="block" width="17" height="1"></td>
                <td width="38" height="1"><spacer type="block" width="38" height="1"></td>
                <td width="275" height="1"><spacer type="block" width="275" height="1"></td>
                <td width="22" height="1"><spacer type="block" width="22" height="1"></td>
                <td width="83" height="1"><spacer type="block" width="83" height="1"></td>
                <td width="29" height="1"><spacer type="block" width="29" height="1"></td>
                <td width="8" height="1"><spacer type="block" width="8" height="1"></td>
                <td width="1" height="1"></td>
            </tr>
        </table>
<%

if(harfejl)
{
  Response.write("<script>history.back(-1); alert(\"Din besked er ikke blevet sendt. Chek venligst din e-mail og prøv igen.\");</script>");
}

%>
    </body>

</html>
Avatar billede mm12010 Nybegynder
26. juni 2003 - 15:53 #8
prøv at fjerne denne linie:

document.uploadformular.submit();
Avatar billede kibber Nybegynder
26. juni 2003 - 15:55 #9
Ups, det var en gammel rest fra mine tidligere forsøg. Nu er fejlen væk!
Avatar billede mm12010 Nybegynder
26. juni 2003 - 16:08 #10
msg.AddAttachment("c:\mappe\billed.fil")
Avatar billede kibber Nybegynder
27. juni 2003 - 08:30 #11
Jeg er ikke lige helt sikker på, hvad der skal stå:

msg.AddAttachment("/../../Databaser/Upload" ???)

Skal jeg ikke bruge "vedhaeft"?
Avatar billede mm12010 Nybegynder
27. juni 2003 - 08:48 #12
prøv med:

msg.AddAttachment(Server.MapPath("../../Databaser/Upload"+mySmartUpload.Files("vedhaeft").FileName);
Avatar billede kibber Nybegynder
27. juni 2003 - 08:56 #13
Expected ')'

Er det mon til sidst lige før ;? altså ...FileName));
Avatar billede mm12010 Nybegynder
27. juni 2003 - 08:59 #14
sorry :o)

msg.AddAttachment(Server.MapPath("../../Databaser/Upload"+mySmartUpload.Files("vedhaeft").FileName));
Avatar billede kibber Nybegynder
27. juni 2003 - 09:02 #15
Jeg prøver at uploade en fil, der hedder Afstemning.asp:

jmail.Message error '8000ffff'

Cannot open file F:\nytsite.vikadata.dk\Databaser\UploadAfstemning.asp

/Sider/Kontakt/Kontakt.asp, line 33
Avatar billede mm12010 Nybegynder
27. juni 2003 - 09:07 #16
prøv med en anden evt. et billede

og tjeck på din server om stien er korrekt
Avatar billede kibber Nybegynder
27. juni 2003 - 09:18 #17
Der manglede bare lige en / efter Upload:

msg.AddAttachment(Server.MapPath("../../Databaser/Upload/"+mySmartUpload.Files("vedhaeft").FileName));

Så nu virker det! Gid jeg var lige så god som dig!
Avatar billede kibber Nybegynder
27. juni 2003 - 09:29 #18
Jeg tror ikke, at jeg kan give dig point, når du "kun" har sendt en kommentar og ikke et svar.
Avatar billede mm12010 Nybegynder
27. juni 2003 - 09:46 #19
hehe :o)

det kommer hurtigt - og du er på rette kurs så længe du holder dig til JavaScript :o)