Avatar billede maattedyret Nybegynder
21. juni 2003 - 08:45 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Udbedring af cd

Er der nogen der kender nogen fif til hvordan man kan udbedre en cd, hvis denne har fået nogle ridser?
Avatar billede geforce3 Praktikant
21. juni 2003 - 09:38 #1
Har hørt man skulle smøre den ind i tandpasta og så i frysereren... Har ikke selv prøvet det, men en her på E har gjort det og roser det meget;)
Avatar billede fromsej Praktikant
21. juni 2003 - 09:39 #2
Tandpasta og en fnugfri klud.
Du kan også bruge Autosol, eller et lignende flydende slibemiddel.
Du skal bevæge kluden fra midten og ud, ikke køre rundt og rundt.
Det lykkes vel i 10% af tilfældende.
Avatar billede geforce3 Praktikant
21. juni 2003 - 09:41 #3
hehe fromsej 26 sekunder denne gang;o)
Ej, måske det er dig jeg kender den med tandpastaen fra;)
Avatar billede fromsej Praktikant
21. juni 2003 - 10:17 #4
Geforce3>>Muligvis, men ikke med fryseren, det er vist med harddiske.*LOL*
Avatar billede lrd Nybegynder
21. juni 2003 - 10:20 #5
Nope den med tandpasta og frys virkede for mig og har brugte det flere gange siden :-) Dog skal det nævnes at det ikke er en mirakel løsning og kan kun bruges ved lette ridser

Lrd
Avatar billede geforce3 Praktikant
21. juni 2003 - 10:33 #6
Jep det var lige præcis dig lrd:o)
Fromsej>> Er det ikke en anden måde at formatere på*G*
Avatar billede fromsej Praktikant
21. juni 2003 - 15:27 #7
Geforce3>>Jo, men det var noget med grimme kliklyde og bad clusters.
Så man havde chancen for at redde sine data, mere kan jeg altså ikke huske.*S*
Avatar billede garmin-user Nybegynder
21. juni 2003 - 17:30 #8
er der noget tandpasta der er bedre eller er det ligemeget ?
Avatar billede fromsej Praktikant
21. juni 2003 - 20:15 #9
Det er vist ligemeget, jeg har ikke tjekket med alle mærker.*S*
Avatar billede rubiconiii Nybegynder
22. juni 2003 - 19:21 #10
Jeg skal ikke gøre mig klog på det med tandpastaen.

For et par måneder siden erhvervede jeg mig et prudukt kaldet SkipDoctor (Digital Innovations) - http://www.digitalinnovations.com/
Den virker - dvs. jeg har brugt den med held alle de gange jeg har brugt den.
Den virker ved at slibe cd'en nogle få my ned ad gangen da den kan bruges flere gange i grelle tilfælde. På den måde forsvinder de alvorlige ridser og cd-læseren kan igen køre uhindret. Slibningen går fra kant til centrum hele vejen rundt. Den er dog lidt dyr - jeg fandt den i Kvickly til 399 kr. (det er meget muligt at den kan findes billigere andetsteds) - den kan dog hurtigt tjene sig ind igen da den klarer alle skiver (cd-r, cd, dvd, ps2, psx).
Den har ordnet mange svære biblioteksridser allerede hos mig - da jeg ynder at "sikkerhedskopiere" en del men det er en anden historie ;)

Førhen brugte jeg et program kaldet BadCopy Pro som formår at læse beskadigede filer med magt så at sige - ulæselige sektorer fylder det ud med en slags datafyldning. Filen bliver ikke den samme som da den var intakt men det der kan læses bliver læst - så billeder, lyd og video går programmet godt i spænd med. - http://www.badcopy.com/

Men hvis du ønsker den billige løsning med tandpastaen så for min skyld ingen alarm - det er jo ikke min cd ;)))
Avatar billede fromsej Praktikant
22. juni 2003 - 19:24 #11
rubiconiii>>Det lyder rigtig smart. ;o)
Det er lige før man burde fortælle sin bibliotekar det, hvis det kan redde alle CDér fra undergang p.g.a. ridser.
Avatar billede rubiconiii Nybegynder
22. juni 2003 - 23:05 #12
Dog praler jeg ikke af det når jeg afleverer noget - da man risikerer at stå over for en skeptisk og gammeldags bibliotekar der ved første blik vil påstå at man har ødelagt materialet og skal erstatte det - fx. en eller anden pebret dvd eller spil-cd - jeg kan levende forestille mig scenariet - så derfor har jeg ind til nu holdt tæt - selvom jeg faktisk kun har hjulpet dem. :I
Avatar billede lrd Nybegynder
12. juli 2003 - 14:40 #13
er du ikke venlig og give feedback her eller luk tråden!!
Avatar billede maattedyret Nybegynder
03. december 2004 - 11:17 #14
Lukker